Łączenie pojazdów w kolumny może już w ciągu najbliższych dziesięciu lat zrewolucjonizować sposób poruszania się po autostradach. Na torze testowym Volvo niedaleko Goeteborga, w Szwecji, odbyła się pierwsza udana prezentacja technologii opracowywanej w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu SARTRE.
Projekt SARTRE przewiduje formowanie konwojów, w których za pojazdem prowadzącym, kierowanym przez zawodowego kierowcę, podąża kilka samochodów osobowych. Każdy samochód monitoruje prędkość, odległość i kierunek, dostosowując swoje parametry jazdy do pojazdu poprzedzającego. Pojazdy nie są w żaden sposób ze sobą połączone i w każdej chwili mogą opuścić konwój. Kierowcy pojazdów tworzących kolumnę mogą odpoczywać lub wykonywać inne czynności, podczas gdy cała kolumna podąża w ustalonym kierunku.
http://www.youtube.com/watch?v=eyeK4hr1yPE
"SARTRE to bardzo ekscytujący projekt, który może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego" - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Testy przeprowadzono z udziałem prowadzącego samochodu ciężarowego i jednego samochodu osobowego, który płynnie podążał za pojazdem prowadzącym po wyznaczonej na torze testowym trasie reprezentującej drogę powiatową.
Po praz pierwszy badacze realizujący finansowany przez Unię Europejską projekt SARTRE testowali swoje rozwiązania poza symulatorem.
"To duży przełom w tym ważnym europejskim projekcie" - mów koordynator projektu Tom Robinson z Ricardo UK Ltd. "Łączenie pojazdów w kolumny daje możliwość poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, efektywniejszego wykorzystania miejsca na drodze, zwiększenie komfortu kierowców odbywających długie podróże, a także redukcji zużycie paliwa, tym samym redukcji emisji CO2. Wykorzystując doświadczenia poszczególnych uczestników projektu, SARTRE w sposób namacalny urzeczywistnia ideę bezpiecznych i efektywnych pociągów drogowych."
Jak zapewniają pomysłodawcy pociągi drogowe mają szereg zalet: po pierwsze, przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, ponieważ ograniczają czynnik ludzki, który jest przyczyną co najmniej 80 procent wszystkich wypadków drogowych.
Po drugie, umożliwiają zredukowanie zużycia paliwa, a więc także emisji CO2, nawet o 20 procent. Są również wygodnym rozwiązaniem dla kierowców jadących w kolumnie, ponieważ zwalniają ich z obowiązku kierowania pojazdem. Ponadto, dzięki temu, że pojazdy poruszają się z dużą, "autostradową" prędkością, w odległościach zaledwie kilku metrów od siebie, kolumna zajmuje mniej miejsca na drodze w porównaniu z grupą pojazdów poruszających się niezależnie od siebie.
Twórcy podkreślają, że technologia ta znajduje się w już na tyle zaawansowanym stadium, że w ciągu kilku lat może trafić do produkcji seryjnej. O wiele dłużej natomiast może potrwać zyskanie publicznej akceptacji i uchwalenie niezbędnych, zharmonizowanych przepisów we wszystkich 25 krajach członkowskich UE.
"Ważnym czynnikiem w kontekście zapewniania bezpieczeństwa w projekcie jest dobrze wyszkolony kierowca zawodowy, kierujący pojazdem prowadzącym kolumnę" - mówi Erik Nordin z Volvo Technology.
Inżynierowie podkreślają, że nie bez znaczenia są zastosowane w ciężarówce volvo systemy bezpieczeństwa, takie jak alkomat blokujący rozruch silnika, układ monitorowania reakcji kierowcy, układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i układ stabilizacji toru jazdy, ograniczających ryzyko dekoncentracji i wypadku.