Mazda opublikowała właśnie szczegóły dotyczące najnowszej generacji układów napędowych pod nazwą SKYACTIV. Nowe rozwiązania obejmują silniki, skrzynie biegów, nadwozia oraz podwozia, które będą wprowadzane do gamy Mazdy od 2011 r. Zdaniem swoich twórców wynalazki te przyniosą znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla we wszystkich modelach.
Inżynierowie najpierw zabiorą się za tworzenie lekkich konstrukcji oraz skupia się na optymalizacji technologii układu przeniesienia napędu. Na dalszych etapach wprowadzone zostaną technologie poprawiające wydajność, takie jak odzysk energii z układu hamulcowego oraz układy hybrydowe. Celem jest obniżenie zużycia paliwa w samochodach Mazdy o 30 proc. przed rokiem 2015 (w porównaniu z danymi z 2008 r.).
Oto techniczna rewolucja do twojego auta - czytaj dalej>>>
Silnik benzynowy SKYACTIV-G, przykładowo, osiągnie - bez zastosowania elektrycznych elementów napędu - poziom zużycia paliwa, który do tej pory był zarezerwowany dla rozwiązań hybrydowych. Wysoce wydajny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem charakteryzuje się współczynnikiem sprężania wynoszącym 14,0:1 - jest to najwyższy na świecie współczynnik osiągnięty przez produkowany fabrycznie silnik benzynowy. Takie właściwości oznaczają, że silnik zużywa o 15 proc. mniej paliwa, a jednocześnie moment obrotowy zwiększa się o 15 proc. Wyższy moment obrotowy przy niskich i średnich prędkościach silnika przekłada się na większy komfort prowadzenia oraz mniejsze zużycie paliwa w codziennej eksploatacji.
Oto techniczna rewolucja do twojego auta - czytaj dalej>>>
Nowy silnik wysokoprężny SKYACTIV-D także osiągnął rekordowy współczynnik sprężania wynoszący 14,0:1. Jest to najlepszy wynik w historii dla silnika wysokoprężnego - oznacza on dwudziestoprocentowy spadek zużycia paliwa oraz wyjątkowo czysty proces spalania. Nowy silnik Mazdy SKYACTIV-D będzie spełniał przyszły standard emisyjny Euro 6 bez konieczności zastosowania kosztownych rozwiązań zmniejszających zawartość tlenków azotu w spalinach. Dwustopniowa turbosprężarka zapewnia równomierną i płynną reakcję zarówno przy niskich, jaki i wysokich prędkościach obrotowych silnika oraz zwiększa zakres przedziału prędkości obrotowych silnika do 5200 obr/min, przy których moment obrotowy osiąga maksymalne wartości.
W ramach technologii SKYACTIV inżynierowie Mazdy stworzyli także nową automatyczną skrzynię biegów SKYACTIV-Drive, która łączy zalety standardowej automatycznej skrzyni biegów, skrzyni bezstopniowej i dwusprzęgłowej. Znacznie rozszerzony zakres działania sprzęgła lock-up zwiększa wydajność przekładni hydrokinetycznej, poprawia wydajność przeniesienia momentu obrotowego oraz sprawia, że kierowca czuje się podobnie jak w przypadku prowadzenia samochodu z ręczną skrzynią biegów. SKYACTIV-Drive charakteryzuje się również oszczędnym zużyciem paliwa - jest ono o 7 proc. mniejsze niż w przypadku obecnie stosowanych automatycznych skrzyń biegów.
Nowa SKYACTIV-MT to niezwykle lekka i kompaktowa ręczna skrzynia biegów o obniżonym współczynniku tarcia wewnętrznego, który również przekłada się na niższe zużycie paliwa. Jej kompaktowy rozmiar przyczynia się do efektywnego rozplanowania konstrukcji samochodu, zaś krótki skok dźwigni i łatwość zmiany biegu przywodzą na myśl samochód sportowy.
Oto techniczna rewolucja do twojego auta - czytaj dalej>>>
Obniżenie masy pojazdu ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Główną rolę w tym procesie odgrywać będzie nowa konstrukcja SKYACTIV-Body oraz rama pojazdu SKYACTIV-Chassis. Nowe nadwozie o dużej wytrzymałości jest o 8 proc. lżejsze oraz o 30 proc. sztywniejsze. Łączy ono w sobie wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa w razie zderzenia oraz zwinność prowadzenia. Niewielką masę pojazdu osiągnięto przede wszystkim dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz optymalnych materiałów spajających. Nowe podwozie SKYACTIV-Chassis wyposażono także w nowoczesne zawieszenie, które jest o 14 proc. lżejsze niż obecnie stosowane oraz gwarantuje wysoki komfort jazdy.