Produkowany przez Fiat Powertrain Technologies (FPT) w Bielsku-Białej, silnik TwinAir zdobył nagrodę "Technobest 2010". Wygrana została przyznana przez międzynarodowe jury złożone z 15 dziennikarzy reprezentujących kraje, które w sumie obejmują populację liczącą 300 milionów osób - Bułgaria, Cypr, Chorwacja, Czechy, Grecja, Węgry, Macedonia, Polska, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Turcja i Ukraina. Powstałe w roku 2000, AUTOBEST jest uznawane za jedno z najważniejszych europejskich jury w branży motoryzacyjnej.
"Przyznając nagrodę "Technobest 2010" dla silnika TwinAir, jury AUTOBEST doceniło rewolucję technologiczną silnika produkowanego przez FPT. Silnik ten w pełni realizuje koncepcję downsizingu, poprzez innowacyjną technologię elektrohydraulicznego sterowania zaworami ssącymi MultiAir, co w efekcie pozwoliło na osiągnięcie maksimum wydajności i zmniejszenie zużycie paliwa." - powiedział dziennikowi.pl Bogusław Cieślar, szef biura prasowego Fiata w Polsce.
Ile pali rewolucyjny silnik z Polski? - czytaj dalej>>>
Dwucylindrowy silnik TwinAir wyróżnia się rozwiązaniami technologicznymi, zwykle zastrzeżonymi dla silników z wyższej kategorii. Przykładem jest elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi MultiAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który znacznie obniża koszty eksploatacji silnika. Ponadto dzięki zastosowaniu równoważącego wałka pośredniego, zapewniono niski poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika: od minimalnego zakresu obrotów, aż po maksymalną moc.
W zależności od wersji (silnik wolnossący, silnik turbodoładowany lub wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dać kierowcy moc od 65 do 105 KM. Zdaniem inżynierów fiat 500 z dwucylindrowym silnikiem TwinAir o mocy 85 KM z turbodoładowaniem, może pochwalić się najniższym poziomem emisji CO2 wśród silników benzynowych - 92 g/km (w wersji ze skrzynią biegów Dualogic).
Ile pali rewolucyjny silnik z Polski? - czytaj dalej>>>
W porównaniu do dwóch, obecnie dostępnych silników benzynowych, zapewnia on znacznie lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa. Doładowany dwucylindrowy silnik (o mocy 85 KM) spala o 15 proc. mniej paliwa (3,7 l/100 km poza miastem) przy osiągach lepszych o 25 proc. względem silnika 1,2 8V, przy czym w porównaniu do silnika 1,4 16V zużycie paliwa jest mniejsze aż o 30 proc. z zachowaniem porównywalnych osiągów i identycznej przyjemności prowadzenia.
Ponadto, w porównaniu do czterocylindrowego silnika o identycznych osiągach i średniej pojemności, nowy silnik jest znacznie krótszy (-23 proc.) i lżejszy (-10 proc.).
Ze względu na swoje małe rozmiary, nowy silnik TwinAir nadaje się także do połączenia z silnikiem elektrycznym, tworząc tym samym hybrydowy zespół napędowy. W opinii swoich twórców taki tandem będzie szczególnie przydatny w ruchu miejskim, w którym zalety napędu hybrydowego są wyjątkowo cenne dzięki możliwości magazynowania i oddawania energii, która normalnie jest tracona podczas częstego hamowania.
Komentarze (13)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarsze~ATEISTA2010-10-17 11:27
I PROSZĘ SPRZEDAWCY LUDOWYCH WOZÓW CZYLI VW
W NATARCIU , ZGODNIE Z OCZEKIWANIEM SZEFÓW.
NIC NIE JEST W STANIE UKRYĆ ROSNĄCEJ AWARYJNOŚCI WASZYCH WYROBÓW .
A POZA TYM VOLKSWAGEN TO OBCIACH .
W Stanach VW dorobil sie "nicka" ShitWagen, bo na dziurawych nowojorskich jezdniach sie nie sprawdza!
Tak samo - nikt tu nie sprowadza Fiatow, Renaultow, Peugeotow i Citroenow! Nowym "garbusem" jezdza tylko pedaly!
Natomiast sporo ludzi jezdzi nowym Mini (BMW), bo jest wykonany jak czolg!
Po prostu europejskie delikaciki to nie ta odpornosc na realne warunki jazdy!
Ten fiacik nie powinien więcej spalić niż 2 litry.
Niech w końcu się zacznie ERA samochód elektrycznych, bo to to już jest KPINA.
W NATARCIU , ZGODNIE Z OCZEKIWANIEM SZEFÓW.
NIC NIE JEST W STANIE UKRYĆ ROSNĄCEJ AWARYJNOŚCI WASZYCH WYROBÓW .
A POZA TYM VOLKSWAGEN TO OBCICH .
Samochod jest duzo wiekszy i dla 5 osöb. Szybkosc 208km/godz. .
Niech ten silniczek wsadza do normalnego samochodu to zobaczymy ile spali.
Volkswagen ma 3-cylindrowy silnik 1.2 TDI /75 KM , ktöry jeszcze mniej spala,
on jest w VW Polo i Golf .
Fiat 500 to przeciez zabawka dla mlodych ludzi.