Inne

W maju 2010 sprzedano 25 647 nowych samochodów, czyli o 1,27 proc. (+ 321 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 1,32 proc. (+ 333 sztuki) więcej niż w ubiegłym miesiącu. Łącznie od początku roku nabywców znalazło 130 077 aut, czyli o 8,41 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 r. - podlicza instytut Samar.

Reklama

Spośród 10 najpopularniejszych na polskim rynku marek aż 9 odnotowało spadek sumarycznej sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku; a cztery z nich miały spadki dwucyfrowe - Fiat, Toyota, Volkswagen i Opel - czytamy w raporcie analityków.

Inne / Martin HOMOLA www.abcphoto.cz

Liderem sprzedaży jest nadal Skoda. Od początku roku do końca maja kupiono 15 tys. 114 aut tej marki, czyli o 6,08 proc. mniej niż w 2009 r. Majowy wynik to 2897 sprzedanych sztuk - tylko o 4,01 proc. mniejszy niż rok wcześniej.



Na jakie samochody stać Polaka? Zdziwisz się - czytaj dalej>>>







Reklama



Z trzeciego na drugie miejsce awansował Fiat, który tym samym zepchnął na ostatnie podium Toyotę. Skumulowany wynik włoskiej marki to 10 927 sztuk jest jednak aż o 27,16 proc. (4074 sztuki) mniejszy niż w 2009 r.

Toyota - trzecia lokata - 10 tys. 558 sprzedanych aut, o 18,52 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Inne / Frank Augstein
Reklama

Kolejne miejsca zajmują Volkswagen, Ford, Opel, Renault, Kia, Peugeot i Hyundai. O ile największą miesięczną sprzedaż w maju osiągnęły kolejno Skoda, Ford, Fiat, VW i Toyota, najdynamiczniejszy wzrost miesięcznej sprzedaży wykazał Renault - o 29,47 proc rok do roku. Renault notuje duży popyt przede wszystkim na modele Megane, nowe Clio oraz Fluence. Dwucyfrowe wskaźniki wzrostu sprzedaży w maju zanotowały również Peugeot i Hyundai.



Na jakie samochody stać Polaka? Zdziwisz się - czytaj dalej>>>









Z marek luksusowych w maju wyniki istotnie poprawiły m. in. Porsche (+131,82 proc.), Land Rover (+87,23 proc.), Jaguar (+60,0 proc.) oraz Audi (+20,78 proc.). Sprzedaż od początku roku większości producentów aut z segmentu premium jest nadal wyższa niż rok temu, głównie dzięki dobrej sprzedaży "kratek" - wyjaśniają eksperci.

W przypadku BMW już co drugie sprzedane w tym roku auto ma homologację ciężarową, a sprzedaż nakręcają głównie modele X5 i X6. Podobnie jest w przypadku Porsche, gdzie popularnością cieszy się Cayenne w wersji ciężarowej. "Kratka" i diesel w segmencie luksusowych SUV-ów to gwarancja dobrej sprzedaży, o czym świadczy ostatni debiut modeli Infiniti FX i EX z silnikiem diesla, które można od razu zamawiać w wersji z homologacją ciężarową.

Analitycy instytutu Samar zakładają, że jeśli utrzyma się obecnie notowany spadek sprzedaży na poziomie 8,4 proc. wtedy cały 2010 rok powinien zamknąć się sprzedażą nowych aut na poziomie nieco ponad 293 tys. sztuk. Natomiast jeśli chodzi o poziom rejestracji, w 2010 r. powinno zostać zarejestrowanych ok. 281 tys. samochodów osobowych, wliczając w to "kratki". Będzie to wynik o ok. 10 tys. sztuk większy niż w 2009 r.