Symboliczne pojedynki na torze stoczyli Polacy, Maciek Steinhof w bezpośredniej walce wyprzedził utytułowanego kierowcę Formuły 1 Martina Brundle, Adma Gładysz natomiast rajdowego mistrza świata - Carlosa Sainza.
Kilka godzin przed rozpoczęciem wyścigu odbyły się kwalifikacje. Pierwsze pole startowe wywalczył młody kierowca Kris Heidorn, drugi był Martin Brundle. Ubiegłoroczny mistrz Pucharu Polo Maciek Steinhof zajął trzecie miejsce. Adam Gładysz uplasował się na siódmej pozycji, obok niego, z ósmego pola startowego rozpoczynał wyścig zwycięzca "Dakaru” Carlos Sainz.
Na polach startowych stanęło w sumie 24 kierowców, wśród nich młodzi zawodnicy rozpoczynający karierę, znani kierowcy wyścigowi oraz czterech zawodników uznawanych za legendy sportu motorowego. Wśród gościnnie startujących zawodników oprócz wymienionych już Martina Brundle i Carlosa Sainza, byli także, były mistrz DTM Frank Biela, który w kwalifikacjach był dziesiąty oraz Jacques Laffite, znany z wyścigów Grand Prix, który rywalizację rozpoczął z 20 miejsca.
Takie zestawienie uczestników gwarantowało emocje do ostatniego okrążenia. Dzięki nowej funkcji Push-to-pass, zwiększającej chwilowo moc silnika o dodatkowe 50 KM, kibice oglądali wiele pojedynków i ekscytujących manewrów wyprzedzania. Bardzo ważna była taktyka, gdyż kierowcy mogli zwiększyć moc swojego samochodu tylko 9 razy podczas wyścigu. Rozwijające maksymalną moc 275 KM pucharowe Scirocco R, napędzane są biogazem wytwarzanym z surowców odnawialnych. Emisja CO2 powstająca przy jego spalaniu jest o 80 procent mniejsza, niż w przypadku tradycyjnego paliwa.
Rozpoczynający wyścig z pole position Kris Heidorn miał dobry start i utrzymał się na prowadzeniu przed Martinem Brundle i Maćkiem Steinhofem. Steinhof, na początku trzeciego okrążenia minął Brundle’a i rozpoczął pościg za prowadzącym stawkę. Gdy Heidorn na piątym okrążeniu popełnił błąd, Maciek przejął prowadzenie. Adam Gładysz, który niestety zaraz po starcie stracił wywalczoną w kwalifikacjach pozycję, stoczył zacięty pojedynek ze zwycięzcą „Dakaru” i dwukrotnym rajdowym mistrzem świata Carlosem Sainzem. Gładysz szybko przebił się na piąte miejsce i mimo wielu ataków jadących za nim kierowców, dojechał na tej pozycji do mety.
Kris Nissen, Dyrektor Volkswagen Motorsport: "Jesteśmy bardzo szczęśliwi, dumni i niezwykle zadowoleni: Światowa premiera Pucharu Scirocco R stała się najwyższej klasy sportową rozrywką. Udział czterech zawodników, którzy zasłużyli już na miano legend sportu motorowego, znacznie uatrakcyjnił wyścig. Ogólnie bardzo dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że inauguracja nowego pucharu Scirocco R zakończyła się sukcesem. Puchar ten w innowacyjny sposób kontynuuje długą tradycję Volkswagena w markowych pucharach i wspieraniu debiutujących kierowców.”
Maciek Steinhof (PL), kwalifikacje: 3. miejsce, wyścig: 1. miejsce: ”To po prostu fantastyczne uczucie, wygrać pierwszy wyścig w nowym pucharze Scirocco R. Początek nie był łatwy, startowałem z trzeciej pozycji, musiałem ostro walczyć, aby wyprzedzić Martina Brundle i Krisa Heidorna. Dzięki systemowi Push-to-pass, wyścig zyskał dodatkowy, taktyczny charakter. Jestem niezmiernie szczęśliwy.”
Adam Gładysz (PL), kwalifikacje: 7. miejsce, wyścig: 5. miejsce: "Jestem zadowolony z przebiegu wyścigu. Oczywiście mogło być dużo lepiej, ale niestety kwalifikacje nie ułożyły się po mojej myśli. Zaplanowałem zrobić najszybsze okrążenie pod koniec czasówki, niestety plany pokrzyżowała nam czerwona flaga, wywieszona po wypadku jednego z zawodników. Później pozostało już niewiele czasu, podczas mojego szybkiego okrążenia popełniłem niewielki błąd, który kosztował mnie ok. 0,3 sekundy i tym samym kilka pozycji na starcie. Zaraz po rozpoczęciu wyścigu, na pierwszych zakrętach był duży tłok, początkowo straciłem pozycję, ale na kolejnych okrążeniach, po zaciętej walce m.in. z Carlosem Sainzem udało mi się przebić na piątą pozycję, na której dojechałem do mety.”
Carlos Sainz (E), kwalifikacje: 8. miejsce, wyścig: 12. miejsce: "Wyścig w pucharze Scirocco R sprawił mi wielką radość. Było niewiarygodnie ciasno, już na pierwszym zakręcie zostałem wypchnięty. Potem raz wypadłem z trasy i toczyłem wspaniałe pojedynki z młodymi kierowcami. Przejście z Race Touarega do Scirocco to była rzeczywiście duża przyjemność.”
Kalendarz wyścigów Volkswagen Scirocco R Cup 2010
23-24 kwietnia Hockenheimring (D)
04-05 czerwca EuroSpeedway Lausitz (D)
02-03 lipca Norisring (D)
06-08 sierpnia Nürburgring (D, dwa wyścigi)
03-04 września Brands Hatch (GB)
17-19 września Motorsport Arena Oschersleben (D, dwa wyścigi)
15-16 października Hockenheimring (D)