Oto najlepsze silniki 2016 roku
1 Opracowany przez inżynierów Forda benzynowy 1,0 l EcoBoost już piąty raz z rzędu zdobył wyróżnienie dla "Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra". Co ciekawe, konstrukcja ta wygrywała w swojej kategorii każdego roku od momentu wprowadzenia do sprzedaży. W tym roku jednostka pokonała 32 konkurentów, czyli 19 więcej, niż w roku 2012 (debiut). Konstruktorzy mają powody do odpalenia szampana, zwłaszcza że w roku 2015 na rynku pojawiło się wiele nowych silników o pojemności poniżej 1 litra, wyposażonych w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Litrowy silnik Forda stając na najwyższym podium pokonał konkurencyjne propozycje Volkswagena, BMW, General Motors (Opel), Fiata oraz Renault/Nissan.
Ford
2 W roku 2014 konstrukcja 1.0 EcoBoost trzeci raz z rzędu została okrzyknięta "Międzynarodowym Silnikiem Roku", natomiast w roku 2012 jednostka zdobyła również wyróżnienie dla "Najlepszego Nowego Silnika". Silnik 1.0 EcoBoost jest dostępny w wersjach o mocy 100, 125, 140 KM, a nawet 180 KM w rajdowej wersji fieście R2. Producent oferuje tę jednostkę w 72 państwach na całym świecie...
Ford / CHRISTIAN ROLFES photography
3 Zdaniem inżynierów ta niewielka jednostka (podobno jej blok mieści się na kartce A4) w 140-konnej odmianie oferuje lepszy stosunek mocy do pojemności, niż silnik bugatti veyron. Ponadto, drogowa odmiana modelu formula ford z silnikiem EcoBoost 1,0 litra o mocy 205 KM pokonała okrążenie północnej pętli słynnego toru Nürburgring w czasie 7 minut i 22 sekund, wyprzedzając tym samym supersamochody z silnikami o mocy ponad 600 KM, jak na przykład lamborghini aventador, ferrari enzo czy pagani zonda.
Ford / Charlie Magee
4 Wśród jednostek napędowych w kategorii pojemności skokowej od 1,0 do 1,4 litra najlepszy okazał się motor 1.2 PureTech znany z modeli Citroena i Peugeota. Można go mieć w takich autach jak: peugeot 208 (110 KM), 308, 2008 (110 KM, 130 KM), 3008, 5008 (130 KM); citroen C3, C3 Picasso, C4 Cactus (110 KM), C4, DS3 (110 KM, 130KM), C4 Picasso/Grand Picasso, DS4 (130 KM).Francuska jednostka pokonała propozycje BMW, Volkswagena i Fiata.
Newspix
5 W kategorii silników między 1,4 a 1,8 l jury plebiscytu uznało, że najlepszą konstrukcją jest napęd BMW i8. Układ składa się z trzycylindrowej jednostki benzynowej 1.5 o mocy 231 KM, wspomaganej motorem elektrycznym (131 KM). W wyścigu o laur w tej kategorii przegrało Audi, Toyota czy Mercedes
BMW
6 W opinii jury dwulitrowy doładowany czterocylindrowy benzynowy silnik Mercedes AMG w klasie między 1,8 a 2,0 l jest najlepszy. Jednostka jest montowana w A45 AMG, CLA45 AMG (360 KM) oraz GLA45 AMG (381 KM). W rywalizacji o najwyższe podium w tej kategorii przegrało Audi, Porsche, Volvo i BMW.
Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
7 Jury kapituły "International Engine of the Year" za najlepsze "mechaniczne serce" w przedziale pojemnościowym między 2,0 a 2,5 l uznało 2,5-litrową, rzędową, pięciocylindrową, turbodoładowaną jednostkę. W ten sposób, motor 2,5 TFSI zwyciężył w swej klasie już siódmy raz. - Mało jest silników o mocnym charakterze, ale ta pięciocylindrowa jednostka budzi wspomnienia unikalnego brzmienia motorów samochodów rajdowych grupy B z lat osiemdziesiątych XX w. 2.5 TFSI urzeka nie tylko swoimi doskonałymi osiągami, ale również świetną rozpoznawalnością. W ten sposób Audi przywraca marzenia z lat osiemdziesiątych - czytamy w uzasadnieniu werdyktu.
Audi
8 Jednostka jest montowana w Audi RS3 (367 KM), RSQ3 (340 KM) i nowym TT RS (400 KM)Konstrukcji Audi uległy propozycje Porsche, Forda, Mazdy i Mercedesa. Marka z Ingolstadt zwyciężyła w plebiscycie "International Engine of the Year" już po raz dwunasty w historii. W latach 2005-2009, pięć razy z rzędu, tytuł ten zdobywał inny silnik koncernu z Ingolstadt: 2.0 TFSI w kategorii od 1,8 do 2 litrów.
Audi
9 Zdaniem jury trzylitrowy sześciocylindrowy benzynowy silnik Porsche w klasie między 2,5 a 3,0 l jest najlepszy. Jednostka napędza porsche 911 Carrera, 911 Carrera 4 (370 KM); 911 Carrera S, 911 Carrera 4S (400 KM).Konstrukcja z Zuffenhausen pokonała BMW, Jaguara i Volkswagena.
Porsche
10 Wreszcie NAJWAŻNIEJSZA nagroda, czyli "Najlepszy silnik roku 2016". W klasyfikacji generalnej wielkim tryumfatorem jest Ferrari i jednostka V8 biturbo o pojemności 3,9 litra i mocy 669 KM. Jury przyznało 331 punktów. Mechaniczne serce napędza ferrari 488 GTB. Wyższość włoskich inżynierów musieli uznać konstruktorzy hybrydowego BMW i8 (278 pkt.) Na trzecim miejscu znalazł się trzylitrowy silnik porsche 911 (267 pkt.). - W konkursie International Engine of the Year po kilku latach dominacji niewielkich silników tym razem zwyciężył potężny agregat mocy stworzony przez Ferrari. Imponujące 670 KM nie powinno nas jednak zmylić, ponieważ również włoski silnik reprezentuje popularne ekologiczne trendy - komentuje nam Szczepan Mroczek, juror International Engine of the Year i dziennikarz polskiej edycji magazynu "Top Gear". - Został wyposażony w turbodoładowanie, co podnosi wydajność i obniża emisję szkodliwych substancji, ale oznacza również nieco mniej wrażeń dla kierowcy. Dlatego też nie wszyscy fani włoskiej marki są zadowoleni z faktu, że Ferrari 488 GTB zamyka erę silników wolnossących - dodaje. W ocenie Mroczka nie należy jednak zwycięstwa Ferrari interpretować jako odwrót od niewielkich i oszczędnych silników. Ekspert wskazuje, że niemal wszyscy popularni producenci samochodów zdążyli już wprowadzić do oferty nowoczesne trzycylindrowe silniki o małej pojemności i w ostatnim roku nastąpił w tej kategorii zastój. - Tymczasem jednym z najważniejszych kryteriów dla jurorów International Engine of the Year jest innowacyjność. Wyróżnione silniki zostały docenione za myśl konstrukcyjną, osiągi i wrażenia jakich dostarczają, ale na cenne dla użytkowników informacje o trwałości trzeba będzie poczekać kilka lat - ocenia jedyny Polak w kapitule International Engine of the Year. Jednostka z Modeny okazała się także najlepsza w przedziale pojemności między 3,0 a 4,0 l. Do Ferrari trafiła też nagroda za najlepszy nowy silnik oraz za najlepszą jednostkę o sportowych osiągach.
Newspress / Jakob Ebrey
11 W kategorii powyżej 4 litrów za najlepszą uznano ponownie konstrukcję Ferrari - zwyciężył w niej silnik V12 o pojemności 6,3 litra i mocy 780 KM z ferrari F12 tdf (227 punktów). Drugie miejsce przypadło Audi i silnikowi 5.2 V10 (R8 i lamborghini huracan; 161 punktów). Podium zamknął Mercedes-AMG z silnikiem 5.5 V8 turbo, któremu przyznano 124 pkt.
Ferrari
12 W kategorii "zielony silnik" zwyciężył napęd elektryczny skonstruowany przez Teslę (model S i X).
Newspress
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję