Ten samochód naprawdę spala 3,4 l na 100 km! Nowy rekord jazdy na jednym zbiorniku
1 Felix Egolf do nowej próby wybrał seryjnego opla insignię ecoFLEX z wysokoprężną jednostką 1.6 CDTI/136 KM (320 Nm od 2 tys. obr/min.; identyczny silnik jest montowany pod maskę astry produkowanej w Gliwicach oraz zafiry tourer i merivy). W Niemczech ten samochód jest oferowany ze znakiem efektywności A+. Producent podając specyfikację techniczną twierdzi, że auto - zależnie od wersji - spala średnio od 3,6 do 3,8 l oleju napędowego na 100 km. Prawda czy fałsz? Egolf sprawdził to w rzeczywistych warunkach drogowych. Samochód był zatankowany pod korek - klapka wlewu została zaplombowana...
Opel
2 W trasę wyruszył 6 kwietnia z alpejskiej Lucerny. Jako początkowy cel podróży wybrał… Russelsheim, czyli matecznik Opla (przypadek?). Tam na spotkanie wyszedł mu Christian Müller, jeden z szefów koncernu GM odpowiedzialny za rozwój napędów. Komputer pokładowy insigni po przejechaniu niemal 429 km pokazywał średnie spalanie na poziomie 3,2 l/100 km...
Opel
3 Po wyminie uścisków z Müllerem Egolf za kierownicą opla ruszył w dalszą drogę przez Münster i Oldenburg - jako cel obrał nadmorskie miasto Cuxhaven. Tam zdecydował się wracać - insignia minęła Hanover, Kassel i Sankt Gallen - 8 kwietnia kierowca zameldował się na mecie w Zurychu. Szwajcar ogłosił, że srednie zużycie paliwa na całym dystansie wyniosło 3,46 l/100 km, a jeden zbiornik paliwa pozwolił na pokonanie 2111 km. Jak tego dokonał?
Opel
4 Egolf podkreśla, że auto nie było specjalnie przygotowywane do tej próby. Insignia ecoFLEX ma seryjnie zamontowane opony o niskim oporze toczenia. Zdaniem szwajcarskiego kierowcy do wyniku przyczynił się też bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cd, który w przypadku tej limuzyny Opla wynosi tylko 0,26. Poza tym pomogło mu kilka prostych sztuczek…
Opel
5 Mistrz jazdy o kropelce przyznaje, że stosuje proste metody oszczędzania paliwa, możliwe do zastosowania przez każdego kierowcę: Tocz się, zamiast się ścigać. Wykorzystuj moment obrotowy i zmieniaj bieg na wyższy w optymalnym momencie, obserwując wskaźnik zmiany biegów. Przewiduj rozwój sytuacji na drodze i trzymaj bezpieczny dystans. Zdejmuj nogę z gazu we właściwym momencie (przy hamowaniu silnikiem zużycie paliwa wynosi zero). Zaplanuj dostateczną ilość czasu na odbycie podróży. Wykorzystuj nowe możliwości techniczne, jak system start-stop. Jeśli w aucie nie ma tego rozwiązania zawsze wyłączaj silnik czekając na zielone światło.Sądzicie, że Szwajcar ma rację?
Opel
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję