Toyota Aygo X hitem w Polsce. Dominuje w segmencie A

Toyota Aygo X pokazuje, że przemiana z miejskiego hatchbacka w namiastkę SUV-a ma sens. W Polsce ten najtańszy model japońskiej marki od debiutu w 2022 roku jest liderem segmentu A. Pozostali zazdroszczą pomysłu na sukces w klasie, którą spisali już na straty.

Reklama

Dziś Aygo X z 49-procentowym udziałem dominuje w segmencie A. Od stycznia do końca maja zarejestrowano 2025 egzemplarzy tego modelu. Teraz Japończycy mocno tną ceny. Na co mogą liczyć kierowcy?

Toyota Aygo X czy Toyota Yaris? 24 cm robią różnicę

Karoseria najmniejszej Toyoty jest ustawiona na platformie TNGA GA-B pożyczonej z modeli Yaris i Yaris Cross. Inżynierowie skrócili jednak tylną część konstrukcji. W liczbach ten techniczny awans wygląda tak: Aygo X ma 3,7 m długości, czyli jest o 23,5 cm dłuższe od poprzednika. Rozstaw osi to 2430 mm – o 90 mm więcej wobec starego Aygo. Wszerz przybyło 12,5 cm do 1,74 m. Wcześniej takie gabaryty zapewniłby Aygo X miejsce w między pierwszą a drugą generacją Yarisa, czyli w segmencie B. Jednak obecny Yaris ma wystarczający zapas 24 cm długości, by nie obawiać się podgryzania przez mniejszą Toyotę.

Toyota Aygo X 2025 / Toyota
Reklama

Korzyści płynące z rozmiarów Aygo X od razu są zauważalne w pierwszym rzędzie. Zaskakuje obszerność foteli i wygodna pozycja za dobrze leżącą w dłoniach kierownicą znaną z Yarisa. Miejsca na szerokość czy wysokość nie zabranie nawet dwóm mężczyznom o wzroście ponad 180 cm.

System multimedialny jest obsługiwany przez 9-calowy wyświetlacz, a jeśli ktoś dołoży pakiet Tech wówczas samochód zyska ekran o przekątnej 10,5 cala. Większy monitor jest standardem topowej wersji Executive. Kierowców ucieszy też bezprzewodowy interfejs Android Auto.

Toyota Aygo X 2025 / Toyota
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X zwrotna jak wózek sklepowy. Jaka pojemność bagażnika?

Z tyłu o przestronności Yarisa Cross nie ma co marzyć, warunki jak w poprzednim Aygo – dorosłym będzie ciasno, dzieci nie powinny marudzić. Za to bagażnik awansował do największych w segmencie – jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność aż o 63 l do 231 l. Po złożeniu dzielonej na pół tylnej kanapy możliwości transportowe sięgają 829 l. No i ta zwrotność! Tu Aygo X imponuje. Mimo większego rozstawu osi i kół zawróci niemal wszędzie (promień skrętu wynosi 4,7 m) – jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ledwie 9,4 m. To zasługa m.in. węższych opon w rozmiarze 175/60 R18 i mocniejszego wychyłu na zwrotnicach.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X z silnikiem 1.0 z Wałbrzycha. Zużycie benzyny 4,6 l/100 km

Toyota Aygo X skrywa pod maską trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 o mocy 72 KM. Jednostka jest produkowana w Wałbrzychu. Alternatywnie do pięciobiegowej skrzyni manualnej producent oferuje bezstopniową przekładnię Multidrive S. W przypadku automatu inżynierom Toyoty udało się ściąć aż 25 kg wagi, stąd "S" w nazwie pochodzące od angielskiego small. Multidrive S symuluje siedem biegów i można je redukować łopatkami przy kierownicy.

Na drodze Toyota Aygo X przede wszystkim sprawia wrażenie lekkiej i poręcznej w prowadzeniu. Szczególnie, że z fotela ustawionego o 55 mm wyżej mamy widok jak na dłoni. W parkowaniu pomagają widoczne kontury auta, czujniki i kamerka. Jak jeździ? Angażuje, nie przynudza. Aygo X umie zapewnić komfort i odciąć się od podniszczonej nawierzchni. Nie podskakuje na nierównościach, gładko tłumi je w sobie, bez niepokojących hałasów z okolicy nadkoli i to mimo dużych 18-calowych kół. Układ jezdny opracowany przez Japończyków sprawia, że samochód pewnie połyka łuki, nie przechyla się zbytnio na boki, a na wyjściach z zakrętów posłusznie trzyma kurs. Zużycie benzyny? Nie trzeba wielkiego wysiłku by uzyskać średni wynik na poziomie 4,6 l/100 km.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Skrzynia manualna czy automat? Co wybrać?

Którą skrzynię wybrać? Przy niskich obrotach automat spisuje się znacznie lepiej niż manual, zapewnia lepszy zryw, trzycylindrowy silnik reaguje dziarsko, a sama przekładnia Multidrive S w mieście działa płynnie. Na obwodnicy warto pomóc jej łopatkami, ponieważ w walce o przyspieszenie wykręca z silnika siódme poty bez wyraźnego wpływu na dynamikę.

Toyota Aygo X 2025 / Toyota

Najtańsza Toyota Aygo X kosztuje od 65 900 zł. Jakie wyposażenie?

Toyota Aygo X w bazowej wersji Comfort kosztuje teraz od 65 900 zł, czyli o 6000 zł mniej wobec regularnego cennika. Samochód oferuje m.in. zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5, układ multimedialny Toyota Touch 3 z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym, kierownicę obszytą skórą, kamerę cofania z liniami statycznymi, dodatkowe wygłuszenie kabiny, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, manualną regulację wysokości fotela kierowcy. Odmiana z automatem jest o 5 tys. droższa.

Toyota Aygo X 2024 / Toyota

Toyota Aygo X Style kosztuje od 72 900 zł

Toyota Aygo X Style kosztuje od 72 900 zł. Wyposażenie samochodu obejmuje:

  • 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17,
  • przyciemniane szyby,
  • światła przeciwmgielne,
  • system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i integracją Android Auto/Apple Car Play,
  • dach i tylna część nadwozia w kolorze fortepianowej czerni,
  • tylny dyfuzor w kolorze nadwozia,
  • elementy dekoracyjne wnętrza w kolorze nadwozia.

Toyota Aygo X Executive tańsza o 3000 zł

Toyota Aygo X Executive to wydatek od 82 900 zł, czyli o 3 tys. zł mniej wobec cennika. Wyposażenie jest bogatsze o 18-calowe alufelgi, światła LED, automatyczną klimatyzację, bardziej rozbudowany system multimedialny z 9-calowym ekranem i bezprzewodowym Android Auto/Apple Car Play.

Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong

Toyota Aygo X w wersji JBL wygląda najlepiej

Toyota Aygo X w wersji specjalnej JBL kosztuje od 86 900 zł. To model stworzony na bazie odmiany Executive. Samochód jest bogatszy m.in. o 25-milimetrowe tweetery zamontowane w słupkach A. Z tyłu jest 200-milimetrowy subwoofer. Pod siedzeniem pasażera umieszczono sześciokanałowy wzmacniacz o mocy 300 W. Nagłośnienie JBL sparowano z systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, który umożliwia bezprzewodową łączność ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i Android Auto. Aygo X JBL ma dwukolorowe nadwozie, w którym lakier Jasmine Silver połączono z czarnym dachem, słupkami C oraz elementami zderzaka. Na czarno pomalowano listwy boczne oraz przednie błotniki. Samochód stoi na czarnych 18-calowych alufelgach. Standardem jest przycisk do uruchamiania silnika.

Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota

Cztery pakiety wyposażania do Aygo X

W ofercie Aygo X są także opcjonalne pakiety wyposażenia: pakiety Tech i Vision są zarezerwowane dla wersji Style, a pakiety Smart i Skyview Air dla wersji Executive.

Pakiet Tech do wersji Style (5000 zł) to m.in. klimatyzacja automatyczna, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym, 10,5-calowym ekranem dotykowym, stacja do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED czy podgrzewane fotele kierowcy i pasażera. Z kolei pakiet Vision (3000 zł) uzupełnia listę o przednie i tylne czujniki parkowania i światła główne w technologii LED.

W przypadku wersji Executive pakiet Smart (2000 zł) wzbogaca konfigurację o system bezkluczykowego dostępu do samochodu, uruchamianie silnika przyciskiem i możliwość zdalnego sterowania klimatyzacją poprzez aplikację mobilną MyToyota. Z pakietem SkyView (5000 zł) bogato wyposażona wersja zyskuje elektrycznie otwierany miękki dach.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X - ceny i wersje wyposażenia

Toyota Aygo X Comfort Style Executive JBL
1.0 VVT-i 72 KM 5 M/T 65 900 zł 72 900 zł 82 900 zł 86 900 zł
1.0 VVT-i 72 KM Multidrive S 70 900 zł 77 900 zł 87 900 zł 91 900 zł

Toyota Aygo X, dane techniczne, przyspieszenie, wymiary

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM (93 Nm) Start&Stop 5 M/T 1.0 VVT-i 72 KM (93 Nm) Start&Stop Multidrive S
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s 14,8 s
Prędkość maksymalna 158 km/h 151 km/h
Średnie zużycie paliwa (zbiornik 35 l) 4,8-4,9 l/100 km 4,9-5,0 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość 3700 / 1740 / 1525 mm 3700 / 1740 / 1525 mm
Rozstaw osi 2430 mm 2430 mm
Pojemność bagażnika 231 l (189 l z pakietem Premium Audio JBL) 231 l (189 l z pakietem Premium Audio JBL)
Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong