Nowa Dacia Bigster już w Polsce. Ten SUV wpada w oko

Dacia Bigster Hybrid 155 w najbogatszej wersji Journey połyskująca lakierem Terracota Brown z czarnym dachem i na 19-calowych felgach z oponami Michelin naprawdę cieszy oko. Największy SUV rumuńskiej marki należącej do Grupy Renault na premierę w Warszawie dotarł w zakrytej przyczepie prosto z Paryża. To jeden z ośmiu egzemplarzy prezentowanych na serii pokazów w Europie. Czym chce przekonać do siebie kierowców?

Bigster wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów i na celownik bierze takie auta jak m.in. Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage czy Hyundai Tucson. Życia nie ułatwią jej również chińskie marki. Wyróżnikiem nowego modelu ma być atrakcyjna cena (o tym dalej), świeża stylistyka, praktyczność oraz napędy hybrydowe jakich jeszcze Dacia jeszcze nie miała w swojej ofercie. Ale po kolei…

Reklama

Dacia Bigster zaskakuje jakością wnętrza. Nowa ergonomia miejsca kierowcy

Reklama

Dacia Bigster od progu wita prostymi kształtami, świetną ergonomią oraz nienachalną cyfryzacją. Mięsista kierownica idealnie leży w dłoniach – spłaszczony wieniec swoją solidnością podkreśla zaskakująco dobrą jakość materiałów. Pod tym względem Dacia przeskoczyła niektóre znacznie wyżej pozycjonowane marki.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z 10-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny z wbudowaną nawigacją szybko reaguje na dotyk, do tego ma przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Choć dominują tu duże wyświetlacze, to projektanci zostawili do dyspozycji pokaźny rząd przycisków do obsługi ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji. W każdej wersji obok kierownicy przewidziano fabryczny uchwyt na smartfona.

Dacia Bigster / Tomasz Sewastianowicz

Ukryty pod daszkiem 10-calowy ekran prezentuje najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających. W zależności od poziomu wyposażenia Bigster jest oferowany z jednym z trzech typów środkowej konsoli między przednimi fotelami: niską, średnią lub, po raz pierwszy w Dacii, wysoką konsolą z podłokietnikiem (i chłodzoną komorą), ładowarką indukcyjną i pojemnym schowkiem.

Mnóstwo miejsca w kabinie. Dacia Bigster jest o 23 cm dłuższa niż Duster

Dacia Bigster ma 4,57 m długości. Dodatkowe 23 cm wobec Dustera zaowocowały bardziej przestronna kabiną. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Zakres regulacji fotela pozwala usiąść wygodnie tak wysokim, jak i niskim osobom. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do oparcia fotela zostaje 10 cm luzu, a do sufitu ok. 12 cm. Na stopy również jest bardzo dużo miejsca.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Przydatnym rozwiązaniem jest system YouClip, który pozwala na mocowanie uchwytu na tablet, kieszeni na drobiazgi, uchwytu smartfona z wbudowaną/bez wbudowanej ładowarki indukcyjnej lub sprytnego gadżetu 3w1 obejmującego uchwyt na kubek, zaczep na torbę i przenośną lampkę. Każdy z tych dodatków można zamocować w pięciu punktach - na desce rozdzielczej, po stronie pasażera na bocznej ścianie konsoli, z tyłu środkowej konsoli, w bagażniku i na wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika. Dwa wsporniki można też przymocować do zagłówków.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Dacia Bigster - pojemność bagażnika o 150 litrów większa niż w modelu Duster. W aucie można mieć podwójne łóżko

Regularnie uformowany bagażnik Bigstera pod automatycznie sterowaną klapą zapewnia 667 l pojemności, to o 150 litrów lepiej niż Duster. Zdaniem Dacii nikt w tej klasie nie daje więcej. Pomysłowości rumuńskiej marki dopełnią solidne haki na torby czy podwójne dno i dzielona na pół podłoga, która pozwala zabezpieczyć ładunek przed przesuwaniem. Do tego wystarczy pociągnąć za dźwignię i po złożeniu tylnych oparć powstaje płaska podłoga o długości 2,7 m. Wtedy w aucie można nawet się przespać - wystarczy z listy opcji można dołożyć Pakiet Sleep, który mieści się w bagażniku Bigstera. Zestaw pełni trzy funkcje: podwójnego łóżka (o długości 1,90 m i szerokości do 1,30 m), które jedna osoba może rozłożyć w mniej niż dwie minuty, oraz stolika i schowka.

Dacia Bigster vs Dacia Duster. Zobacz różnice w wymiarach i pojemności

Wymiar Dacia Bigster Dacia Duster Różnica na korzyść Bigstera
Długość 4,57 m 4,34 m 23 cm
Szerokość 1,81 m 1,81 m -
Wysokość 1,71 m 1,66 m 5 cm
Rozstaw osi 2,70 m 2,66 m 4 cm
Pojemność bagażnika 667 l 517 l 150 l
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Dacia Bigster HYBRID 155 - hybryda zaskoczy możliwościami

Wreszcie napęd. Dacia Bigster HYBRID 155 jest pierwszym modelem Grupy Renault wyposażonym w całkowicie nową hybrydę. Zespół o mocy systemowej 155 KM stanowi 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.6/107 KM, dwa silniki elektryczne (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulator trakcyjny 1,4 kWh (230 V) i automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia posiada 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przypisane do silnika elektrycznego. Taka hybryda w mieście ma nawet 80 proc. czasu jeździć w trybie elektrycznym. Wśród innych supermocny 155-konnego Bigstera jest również możliwość holowania 1-tonowej przyczepy (250 kg więcej niż Duster HYBRID 140).

Dacia Bigster / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Dacia Bigster z LPG to aż 1450 km zasięgu. To będzie hit

Polskich kierowców najbardziej ucieszy Dacia Bigster ECO-G 140 z fabrycznie montowaną instalacją LPG. W nowym SUV-ie inżynierowie po raz pierwszy połączyli dwupaliwowe zasilanie z miękką hybrydą 48 V. Ta ostatnia wspomaga 3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1.2 (zarówno przy zasilaniu benzyną, jak i LPG) podczas ruszania z miejsca i przyspieszania. Jednak prawdziwą bombą jest zasięg - dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności niemal 99 litrów (50 l benzyny i 49 l LPG) Bigster ECO-G 140 ma przejechać 1450 km bez przystanku na tankowanie.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Dacia Bigster TCe 140 z napędem 4x4. Duża i oszczędna, ale bez automatu

Dacia Bigster TCe 140 skrywa pod maską trzycylindrowy i turbodoładowany silnik benzynowy 1.2 z systemem miękkiej hybrydy 48V. Układ MHEV wspomaga jednostkę spalinową podczas rozruchu i przyspieszania, umożliwia też odzyskiwanie energii i ładowanie baterii podczas hamowania. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,6 l/100 km. Silnik można mieć z napędem na przednią oś lub układem 4x4 Terrain Control z 5 trybami jazdy. Szkoda, że ten wariant jest dostępny tylko z ręczną przekładnią. Brak dwusprzęgłowej skrzyni w ofercie może zaboleć, biorąc pod uwagę rynkowe trendy i to, jak chętnie kierowcy rozstają się z manualną skrzynią biegów na rzecz wygodnego i często bardziej oszczędnego automatu.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowa Dacia Bigster? Najtańsza wersja jest z LPG

Dacia Bigster w Polsce wejdzie do sprzedaży w lutym 2025 roku. W salonach samochody pojawią się w kwietniu. Wiadomo już, że nowy model będzie dostępny w czterech wersjach wyposażeniowych. Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że nowa Dacia Bigster będzie kosztować ok. 10 tys. zł więcej niż Duster.

Obecnie najtańsza Dacia Duster to wydatek od 79 900 zł (silnik 1.0 Eco-G 100 - fabryczne LPG). Idąc tym tropem należy spodziewać się, że Dacia Bigster ECO-G 140 z fabrycznie montowaną instalacją LPG może kosztować od 89 900 zł. To świetna cena!

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Wcześniej przedstawiciele rumuńskiej marki zapowiadali, że Bigster jest przepisem na SUV-a segmentu C w cenie auta z niższej klasy (np. Toyota Yaris Cross kosztuje od 110 900 zł). Najwidoczniej uda się im dotrzymać słowa. Chińskie marki też mają twardy orzech do zgryzienia - dla porównania SUV Forthing T-FIVE startuje od 129 900 zł. Z kolei regularny cennik MG HS otwiera kwota 117 900 zł.

Dacia Bigster w bazowej wersji Essential - wyposażenie

Bazowa Dacia Bigster Essential zaoferuje m.in.: 17-calowe aluminiowe felgi, stałe relingi dachowe, system multimedialny Media Display z 10,1-calowym centralnym ekranem, 7-calowy wyświetlacz zegarów, manualną klimatyzację, radar i tylną kamerę parkowania oraz elektrycznie regulowane przednie i tylne szyby.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Dacia Bigster Expression to seryjna automatyczna klimatyzacja. Jaka cena?

Dacia Bigster Expression to wersja Essential plus dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, automatyczny hamulec postojowy, czujniki deszczu, automatycznie składane boczne lusterka, modułowa tylna kanapa składana w układzie 40/20/40 z funkcją Easy Fold. W tej odmianie Dacia Bigster ECO-G 140, czyli z fabryczną instalacją LPG może kosztować od 97 900 zł.

Bigster Extreme jest bogatsza o 18-calowe alufelgi, modułowe relingi dachowe, zewnętrzne i wewnętrzne elementy ozdobne w kolorze brązowo-miedzianym, panoramiczny otwierany dach i kartę keyless entry. Do tego jest łatwa do czyszczenia tapicerka z tkaniny microcloud, gumowa mata podłogi bagażnika, cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10 cali, system Media Nav Live z centralnym ekranem o przekątnej 10,1 cala i z nawigacją z dostępem do internetu, system audio Arkamys 3D sound system z 6 głośnikami czy układ kontroli prędkości przy jeździe w dół. Tak wyposażona 140-konna Dacia Bigster ECO-G 140 może kosztować od 103 900 zł.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz

Dacia Bigster Extreme czy najlepiej wyposażona wersja Journey?

Dacia Bigster Journey jest wyposażona m.in. w 18-calowe aluminiowe obręcze kół (z opcji można wybrać 19-calowe czarne felgi ze szlifem), automatyczną pokrywę bagażnika, kartę keyless entry, wysoką środkową konsolę z podłokietnikiem, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10 cali, system multimedialny Media Nav Live z centralnym ekranem o przekątnej 10,1 cala i z nawigacją z dostępem do Internetu, system audio Arkamys 3D Sound System z 6 głośnikami, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów czy aktywny regulator prędkości. Taki samochód z instalacją LPG po dołożeniu 10 tys. zł do ceny Dustera również może kosztować 103 900 zł.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 w wersji Journey / Tomasz Sewastianowicz