- Jakość paliw w Polsce od stycznia 2024 roku. Oto nowe wyniki badań benzyny, oleju napędowego i gazu LPG
- Kierowcy aut z silnikiem Diesla muszą szczególnie uważać
- Paliwo złej jakości w 10 województwach. Zrobili nalot na stacje paliw
- Lista stacji paliw, na których w 2024 roku wykryto olej napędowy złej jakości. Masz samochód z silnikiem Diesla? Tam uważaj
- Tam zakwestionowano jakość benzyny 95 i 98 sprzedawanej od 1 stycznia do 30 września 2024 roku
Jakość paliw w Polsce od stycznia 2024 roku. Oto nowe wyniki badań benzyny, oleju napędowego i gazu LPG
Jakość paliw w Polsce sprawdzona. Benzyna, olej napędowy oraz gaz LPG sprzedawane na stacjach trafiły pod lupę kontrolerów Inspekcji Handlowej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie badań przeprowadzonych od 15 stycznia do 30 września 2024 roku powstał raport, który może być przestrogą dla kierowców…
Łącznie w 2024 r. do badań pobrano 1368 próbek paliw. W tym było 599 próbek benzyny, 517 próbek diesla i 252 próbki gazu LPG. Wynik? 17 próbek nie spełniało wymogów laboratoryjnych. Lwia część, bo aż 15 przypadków nieprawidłowości dotyczyło oleju napędowego (tylko 1 benzyny 95 i 1 gazu LPG).
Kierowcy aut z silnikiem Diesla muszą szczególnie uważać
Oznacza to również, że 3 proc. ze wszystkich przebadanych próbek oleju napędowego nie spełniało parametrów, których od diesla sprzedawanego na stacjach wymagają przepisy. Liczby jasno mówią, że szczególnie narażeni na zatankowanie kiepskiego paliwa są kierowcy samochodów z silnikiem Diesla.
Paliwo złej jakości w 10 województwach. Zrobili nalot na stacje paliw
Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach jest zróżnicowany. W klasyfikacji ogólnej odstępstwa kontrolerzy stwierdzili w 10 województwach. Jednak najwięcej nieprawidłowości wykryto w czterech:
• wielkopolskie - 4 próbki oleju napędowego,
• warmińsko-mazurskie – 3 próbki (2 x olej napędowy; 1 gaz LPG),
• kujawsko-pomorskie – 3 próbki (2 x olej napędowy; 1 benzyna 95,
• mazowieckie – 2 próbki oleju napędowego
Lista stacji paliw, na których w 2024 roku wykryto olej napędowy złej jakości. Masz samochód z silnikiem Diesla? Tam uważaj
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość oleju napędowego w trakcie badań przeprowadzonych od 1 stycznia do 30 września 2024 roku. Lista 15 lokalizacji z podziałem na województwa w kolejności alfabetycznej:
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Moya, Gniewkowo, ul. Toruńska 29A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Olkop BIS, Radzkie Duże 67B – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Lubelskie, stacja paliw TOM-GAZ, Cicibór Duży 66B – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Łódzkie, stacja paliw Trans-PKS, Wołyń 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Mazowieckie, stacja AMIC, Warszawa, ul. Piotra Skargi 3A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie tygodnia – 13 luty 2024 i 26 luty 2024),
- Pomorskie, stacja paliw AGORA (przedsiębiorstwo komunalne), Kąpino, ul. Wiejska 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Śląskie, stacja paliw Krak-Oiltrans, Pewel Mała, ul. Żywiecka 19 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Świętokrzyskie, stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starochowicka 108 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (na tej samej stacji w próbce z 2023 wykryto w dieslu niemal trzykrotnie przekroczoną dopuszczalną zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg),
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Malinowscy/Langowska spółka cywilna, Świątki 38 – olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 274 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 257 mg/kg,
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Primi BIS, Dobre Miasto, Fabryczna 13A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Wielkopolskie, stacja paliw Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Wielkopolskie, stacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (na tej samej stacji w 2023 wykryto w dieslu - pierwszym badaniu zaniżony parametr temperatury zapłonu i druga kontrola wykazała nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej),
- Wielkopolskie, stacja paliw PHU Morawiec, Doruchów, ul. Powstańców Wielkopolskich 1 – olej napędowy, w próbkach pobranych w kwietniu i w maju 2024 roku dwa razy wykryto nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Zachodniopomorskie, stacja paliw Auchan, Szczecin, Mieszka I 73 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
Tam zakwestionowano jakość benzyny 95 i 98 sprzedawanej od 1 stycznia do 30 września 2024 roku
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw firmy NICOLE, Mogilno, ul. Kościuszki 38 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.
Jakość gazu LPG sprzedawanego od 1 stycznia do 30 września 2024 roku
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr temperatury, w której oszacowana względna prężność par jest nie mniejsza niż 150 kPa (wynik badania wyniósł 2 stopnie Celsjusza przy wymaganiach max -5 stopni Celsjusza).
Benzyna 95 i diesel złej jakości – jak kiepskie paliwo szkodzi silnikowi?
Jeśli chodzi o benzynę, to ważne są trzy parametry. Jak kiepska 95-ka i 98-ka mogą zaszkodzić silnikowi?
- prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
- motorowa liczba oktanowa – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
- indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.
Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły trzech parametrów. Czym grozi zatankowanie kiepskiego diesla?
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
- zawartość wody – kontrolerzy stwierdzili niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
Pogorszyła się jakość paliw w Polsce
Z kolei raport sporządzony po kontrolach przeprowadzonych w 2023 roku powstał na podstawie badań 1584 próbek paliw. W tym były 832 próbki benzyny i 752 próbki diesla. Wynik? 41 próbek nie spełniało wymogów laboratoryjnych. Lwia część, bo aż 34 przypadki nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego (tylko 7 benzyny). To też oznacza, że 2,59 proc. z przebadanych próbek nie spełniało parametrów, których od paliw sprzedawanych na stacjach wymagają przepisy. Czyli w 2023 r. odsetek paliw niespełniających wymagań jakościowych okazuje się dwukrotnie wyższy niż w 2022 r.
Co ciekawe, w 2022 roku przy podobnej liczbie próbek (pobrano 1598 fiolek) odsetek nieprawidłowości dotyczył 1,34 proc. zbadanych próbek. Badań nie przeszło 21 próbek paliw – norm nie spełniło 19 próbek oleju napędowego i 2 benzyny.
Oto lista stacji paliw, na których w 2023 roku ujawniono olej napędowy kiepskiej jakości
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość oleju napędowego. Lista z podziałem na województwa w kolejności alfabetycznej jest bardzo długa:
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw PKN Orlen, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Poczty Polskiej, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Lubelskie, stacja paliw MOBIL, Włodawa, ul. Chełmska 100 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Lubelskie, stacja paliw WIS, Tyszowce, ul. Wielka 107 – olej napędowy, dwie próbki pobrane w odstępie dwóch tygodni wykazały zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Małopolskie, stacja paliw Karima BIS, Strzeszów 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Małopolskie, stacja paliw Tylka, Rogoźnik, os. Za Torem 23A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Małopolskie, stacja paliw AT 24, Szczawnica, ul. Główna 27 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu),
- Małopolskie, stacja paliw MPK, Kraków, ul. Walerego Sławka 10 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Mazowieckie, A. i A. Pietrzyk, Gołębiów 24A – zakwestionowano jakość oleju napędowego, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Mazowieckie, stacja Total (A. Węgliński), Radom, ul. 11-go Listopada 87 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie dwóch tygodni).
- Mazowieckie, stacja paliw Tramex, Dachowa 14A – olej napędowy, niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP (tu paliwo, które powinno wytrzymać temperaturę -8 stopni Celsjusza, mogło zatkać filtr już przy -4 stopniach).
- Podlaskie, stacja Dobkowski Paliwa, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Pomorskie, stacja paliw Adam Bugajski Firma Handlowo-Usługowa "A.B.", Łeba, ul. Wybrzeże 11 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Pomorskie, stacja paliw Maszak, Kościerzyna, Dworcowa 37 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Śląskie, stacja paliw Eurobaza (Moya), Skoczów, ul. Cieszyńska 25 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Świętokrzyskie, stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starochowicka 108 – olej napędowy, niemal trzykrotnie przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg,
- Świętokrzyskie, stacja Moya, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A – olej napędowy, niemal przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 300 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg,
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Benzol, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw spółki A. P. M. Malinowski i S. Langowska, Świątki 38 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu),
- Wielkopolskie, stacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, w pierwszym badaniu zaniżony parametr temperatury zapłonu i druga kontrola wykazała nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Zachodniopomorskie, stacja paliw Artmot, Wałcz, Wronia 16 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej.
Stacje paliw, na których w 2023 roku zakwestionowano jakość benzyny 95 i 98
- Łódzkie, stacja paliw Budex, Będków-Kolonia 1 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
- Mazowieckie, stacja paliw BP (R. Gwara), Młodzieszynek 36 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr lotności,
- Podlaskie, stacja paliw PKN Orlen, Stawiski, Pl. Wolności 14 – benzyna 95, niewłaściwa motorowa liczba oktanowa.
- Wielkopolskie, stacja paliw BP, Kalisz, ul. Złota 62 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
- Wielkopolskie, stacja paliw AP Logistik, Kalisz, Wrocławska 26 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
- Wielkopolskie, stacja paliw Pieprzyk, Wieleń, ul. Wolsztyńska 10 – benzyna 98, nieprawidłowy parametr prężności par.