IONITY powiększa w Polsce sieć stacji dużej mocy do ładowania samochodów elektrycznych. Do pierwszych stacji funkcjonujących od połowy października przy autostradzie A1 punktów MOP Olsze Wschód oraz Olsze Zachód dołączyły dwie nowe lokalizacje. A wystarczy zjechać na jedną ze stacji paliw Shell…
Kierowcy samochodów elektrycznych jadąc do Berlina i wracając mogą już ładować auta z mocą do 350 kW w Świecku przy drodze krajowej nr 29/autostradzie A2.
Kolejny punkt to stacja Shell w Kaszewach Kościelnych (niedaleko Kutna) - przy skrzyżowaniu autostrady A1 z drogą krajową nr 92; przyda się podróżującym do Gdańska.
IONITY i Shell ustawi w Polsce 10 szybkich ładowarek
Każda z tych lokalizacji zaoferuje co najmniej 2 punkty ładowania i będzie mogła być rozbudowana o kolejne. Łącznie w Polsce funkcjonuje obecnie 8 szybkich ładowarek Shell-IONITY na 4 stacjach. Docelowo będzie ich co najmniej 10.
Samochód elektryczny na 100 km naładujesz w 10 minut
Ładowarki o mocy 350 kW, które IONITY wprowadza na stacjach Shell są kompatybilne zarówno z istniejącymi, jak i przyszłymi autami elektrycznymi wyposażonymi w europejski standard ładowania CCS.
– Obecnie wzdłuż autostrad działają ładowarki o mocy 50 kW. Ładowarki IONITY zwiększają tę moc siedmiokrotnie, co znacznie skraca czas ładowania i liczbę koniecznych postojów na trasie. Większość EV poruszających się po polskich drogach może być ładowana o maksymalnej mocy 150 kW. Oznacza to, że 10 minut ładowania za pomocą szybkiej ładowarki wystarczy na przejechanie kolejnych 100 km. To wspaniała wiadomość dla rosnącej grupy użytkowników aut elektrycznych – powiedziała Monika Kielak-Łokietek z Shell Polska.
Nowe stacje ładowania to nowe miejsca pracy
Obecnie po polskich drogach jeździ około 30 tys. samochodów elektrycznych. Kierowcy do dyspozycji mają 3 tys. stacji ładowania. Dalszy rozwój sieci będzie wiązał się ze wzrostem zatrudnienia. Raport "Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce. Zielone sektory przyszłości", przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Boston Consulting Group, wskazuje, że liczba miejsc pracy w związku z transformacją branży motoryzacyjnej może się w Polsce zwiększyć o 6 tys.do 2030 roku.
IONITY i cena ładowania samochodu
Mieszcząca się w Monachium spółka IONITY skupiatakie koncerny jak m.in.: Grupa Volkswagen, BMW, Ford, Daimler, Hyundai, Kia czy Volvo. Stąd oferuje użytkownikom elektryków tych marek specjalne ceny.
Przykładowo w przypadku modelu Kia EV6 uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. pojemności akumulatora na stacji IONITY ma trwać jedynie 18 minut. A powiększenie zasięgu o 100 km z akumulatorem 77,4 kWh zajmie mniej niż 4,5 minuty.
– Jest to podobny czas, jaki potrzeba do napełnienia zbiornika paliwa – powiedział Kiseok Ahn, odpowiedzialny za planowanie strategii produktów Kia. Maksymalny zasięg EV6 wynosi ponad 510 km (wg WLTP; z największą baterią 77,4 kWh w konfiguracji z napędem na tył).
Kia EV6 z darmowym pakietem Power przez rok
– W Polsce Kia zaoferuje dla EV6 pakiet Power z miesięcznym abonamentem w cenie 58 zł i dostępem do energii w obniżonej cenie 1,35 zł / kWh. Do końca 2022 roku nabywcy nowej Kia EV6 bezpłatnie otrzymają roczny dostęp do pakietu Power – powiedziała dziennik.pl Monika Krzesak, PR manager Kia Polska. Szybkie obliczenie i wygląda na to, że użytkownik EV6 zwolniony z abonamentu przez Kia w ciągu 12 miesięcy będzie do przodu 696 zł. Oczywiście koszt ładowania jest po stronie kierowcy.
Volvo kusi ceną ładowania na IONITY
Z kolei Volvo z myślą o kierowcach obecnych oraz przyszłych elektryków linii Recharge ogłosiło, że zaoferuje znacznie niższe od standardowych ceny ładowania w punktach IONITY w całej Europie. Użytkownicy tych modeli mają płacić stawkę 0,35 euro/kWh. Oferta dotyczy pierwszych 12 miesięcy eksploatacji elektrycznego samochodu szwedzkiej marki.
Nowe ładowarki IONITY w Polsce - trwa budowa
Sieć IONITY to ponad 340 stacji dużej mocy rozsianych w 24 krajach Europy co 120-150 km przy głównych trasach. W Polsce poza już oddanymi ładowarkami (w biegu autostrady A1 MOP Olsze, A1 Karszewy Kościelne i Świecko A4) nowe stacje IONITY mają być dostępne m.in. w następujących lokalizacjach:
- autostrada A2 MOP Nowostawy, w obu kierunkach (Warszawa i Poznań; zdjęcie niżej);
- Poznań;
- Zgorzelec.
Samochód elektryczny, akumulator 90 kWh naładujesz w 17 minut do 80 proc.
– Stacje IONITY stanowią zapowiedź kierunku, w którym będą ewoluowały sieci ogólnodostępnej infrastruktury w Europie. Po pierwsze IONITY instaluje huby ładowania. Każda lokalizacja sieci obejmuje od 4 do 6 ładowarek umożliwiających równoległe ładowanie z dużą mocą kilku samochodów elektrycznych. Oznacza to, że IONITY, w odróżnieniu od większość operatorów, już teraz przygotowuje się na dynamiczny wzrost liczby EV na drogach – powiedział dziennik.pl Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – Po drugie, sieć oferuje ultraszybkie stacje ładowania o mocy nawet do 350 kW, umożliwiające znaczne skrócenie czasu uzupełnianie energii i usprawnienie podróży samochodami elektrycznymi na dłuższych trasach – zauważył.
Jak wskazał Mazur, teoretyczny czas ładowania akumulatora litowo-jonowego o pojemności 90 kWh do 80 proc. z mocą 350 kW wynosi zaledwie 17 minut. Dla porównania, skorzystanie ze "standardowej" szybkiej ładowarki wydłuża średnio ten proces do ok. 2 godzin.
– Ładowarki o mocy 350 kW nie są jednak konieczne, by móc ładować pojazd elektryczny w czasie akceptowalnym nawet w trakcie dalekich podróży. Wystarczą moce na poziomie 150 kW, by przy ładowarce spędzać maksymalnie kilkadziesiąt minut, a tym samym podróżować komfortowo. Równie istotne jak wysoka moc ładowania, jest możliwość skorzystania z kilku punktów w ramach jednej lokalizacji – co nam gwarantuje, że nie będziemy musieli czekać w kolejce, by się szybko naładować – podkreślił szef PSPA.