Skoda z powodu pandemii koronawirusa zamknęła fabryki w Czechach na minimum dwa tygodnie. Produkcję zwieszono w zakładach Mlada Boleslav, Kvasiny i Vrchlabi. Wznowienie prac zaplanowano na 6 kwietnia.

Reklama

– Zatrudniamy 37 tys. pracowników w samej Republice Czeskiej, z tego powodu nasza odpowiedzialność wykracza daleko poza bramy fabryki – powiedział Bernhard Maier, dyrektor generalny Skoda Auto. – Należy zrobić wszystko, aby spowolnić rozprzestrzenianie się wirusa w celu ochrony tych, którzy są szczególnie narażeni – osób starszych i z chorobami przewlekłymi. Ponadto kanały sprzedaży na większości rynków osłabiły się w wyniku decyzji rządów poszczególnych krajów – zauważył.

Zarząd Skody zdecydował o zamknięciu trzech fabryk w Czechach. Wszyscy pracownicy otrzymają 70 proc. swojego średniego wynagrodzenia w pierwszej fazie zamknięcia produkcji (18–29 marca 2020 r.) oraz 75 proc. w dniach od 30 marca do 5 kwietnia 2020 r.

Skoda przyznaje, że w jej zakładach produkcyjnych na terenie Czech odnotowano trzy potwierdzone przypadki koronawirusa. Stan tych osób określono jako stabilny. Aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa, stanowiska pracy zostały dokładnie zdezynfekowane. A osoby które miały bezpośredni kontakt z chorymi, przebywają w warunkach domowej kwarantanny. Nie jest tajemnicą, że w zakładach czeskiej marki pracują także Polacy.

– Początkowo Skoda będzie finansować konsekwencje tej trudnej sytuacji z własnych środków. Celem firmy jest zabezpieczenie wszystkich pracowników oraz utrzymanie ich na pokładzie. W obecnym momencie nie jest możliwe przewidzenie konsekwencji i czasu trwania kryzysu. Przemysł i funkcjonowanie przedsiębiorstw na terenie Republiki Czeskiej stoją w obliczu dużego obciążenia. We współpracy ze związkami zawodowymi, Skoda prowadzi rozmowy z rządem w sprawie możliwości otrzymania wsparcia – poinformowała firma.

Aktualna sytuacja na świecie ma znaczący wpływ na rynek samochodowy. W wyniku decyzji niektórych rządów zamknięto punkty sprzedaży detalicznej. Na kilku rynkach działają tylko nieliczne punkty serwisowe, by zapewnić wsparcie techniczne użytkownikom samochodów.

Tymczasem wszystkie fabryki SAIC Volkswagen w Chinach (z wyjątkiem Changsha), w których budowane są auta Skody, wznowiły produkcję. Jak dotąd nie ma żadnych ograniczeń w zakładach produkcyjnych modeli czeskiej marki w Rosji. Produkcja w indyjskim zakładzie w Aurangabad jest kontynuowana, choć przy znacznie zmniejszonej wydajności. Natomiast produkcja w Pune w Indiach została wstrzymana w ramach projektu INDIA 2.0, a zakład jest obecnie przygotowywany do produkcji nowej rodziny modeli.