2 085 000 zł – to dokładna suma, jaką SOP przewidziała na zakup nowych aut reprezentacyjnych. To też najwyższa kwota spośród 31 pozycji uwzględnionych w planach Służby na 2018 rok. Jakich samochodów potrzebują funkcjonariusze chroniący rządowych VIP-ów?

Reklama

– Przetarg nieograniczony będzie dotyczył dostawy pięciu samochodów reprezentacyjnych segmentu F – usłyszeliśmy w biurze prasowym SOP.

Nowe auta to część programu modernizacji rządowej floty. Zastąpią w służbie modele, których naprawa nie jest już opłacalna ze względu na wyeksploatowanie i duże przebiegi – wyjaśnił przedstawiciel SOP.

Jakie auta wchodzą w grę? Lista jest krótka

Biorąc pod uwagę poprzednie przetargi Volvo i Jaguar raczej sobie odpuszczą walkę o kontrakt. Poważnymi kandydatami są niemieccy producenci. BMW zaproponuje model serii 7, Mercedes klasę S. Ale prawdziwym rarytasem może być Audi A8 nowej generacji – obecnie to najbardziej zaawansowana technicznie limuzyna premium. Auto prezentuje się okazale, zarówno w klasycznej wersji o długości 5,17 m, jak też jako A8 L z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm (5,3 m długości).

dziennik.pl

Audi w nowym A8 zaaplikowało ponad 40 systemów wsparcia - to nowy rekord w segmencie. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa cała armia czujników ultradźwiękowych, kamer, radarów, a także sensor laserowy. Ten bogaty zestaw można nazwać zastępem aniołów, pomagających człowiekowi unikać błędów za kierownicą.

Najnowsze A8 jest pierwszym na świecie samochodem produkowanym seryjnie, przystosowanym do zgodnego z międzynarodowymi standardami automatycznego prowadzenia poziomu 3. Pilot jazdy w korkach Audi AI zamontowany w tym modelu, może przejąć zadanie prowadzenia samochodu na autostradzie lub na drodze szybkiego ruchu z przeciwległymi pasami ruchu oddzielonymi od siebie barierami, o ile prędkość pojazdu nie przekracza 60 km/h.

dziennik.pl
Reklama

W trybie automatycznej jazdy oprócz czujników radarowych i ultradźwiękowych oraz kamer, Audi jako pierwszy na świecie producent samochodów wykorzystuje również skaner laserowy.

System stosowany w A8 zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem, zwalnianiem i hamowaniem auta, o ile znajduje się ono przez cały czas na obranym wcześniej pasie ruchu. W przypadku, gdy kierowca aktywuje system pilota jazdy w korkach przyciskiem AI na konsoli środkowej, może na dłuższy czas zdjąć nogę z pedału gazu i ręce z kierownicy, i np. oglądać pokładową TV.

Audi A8 uniesie karoserię przed kolizją

A8 dostało w pełni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależności od życzenia kierowcy i sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siłowników podnieść lub opuścić każde z kół z osobna.

W połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pre sense 360°, auto ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.