Land Rover Discovery piątej generacji jest już na polskim rynku i można go zamawiać. To samochód w całości zaprojektowany na nowo. Inżynierowie przy konstruowaniu postawili na odchudzanie, w efekcie karoseria powstała z aluminium, a cały SUV waży nawet o niemal pół tony mniej od poprzednika. Discovery V stał się też bardziej opływowy (współczynnik oporu powietrza cx wynosi 0,33). Na szczęście projektanci pozostawili charakterystyczny schodek na dachu.

Reklama
Land Rover / Bartlomiej Szyperski CarPhoto

Całkowicie zmieniono również wykończenie wnętrza. Producent obiecuje, że w kabinie Discovery może wygodnie podróżować nawet 7 dorosłych. A ma to umożliwić ustawienie foteli tak jak w kinie czy teatrze - każdy kolejny rząd umieszczono wyżej od wcześniejszego. Wszystkie trzy rzędy są dostępne z podgrzewaniem - z miejscami podgrzewanymi i chłodzonymi w rzędzie pierwszym i drugim - a także z masażem kierowcy i pasażera obok. Wsiadanie i wysiadania ma ułatwiać system obniżania nadwozia o 40 mm. Co ciekawe, oba fotele w trzecim rzędzie wyposażono w punkty mocowania isofix (w sumie pięć sztuk na pięć fotelików dziecięcych).

Land Rover / Nick Dimbleby

Na szczęście w dobie cyfryzacji wszystkiego co się rusza nowy Discovery nie został całkowicie wypchany monitorami - urządzenia pokładowe można obsługiwać klawiszami, pokrętłami lub z poziomu ekranu dotykowego. Możliwości transportowe? Przy pięciu pasażerach zabiera 1231 l bagażu. Maksymalna pojemność bagażnika dochodzi do 2500 l.

Reklama
Prześwit wynosi 283 mm (o 43 mm więcej), natomiast maksymalna głębokość brodzenia równa jest 900 mm (o 200 mm więcej w porównaniu do poprzednika). Nowy Discovery od początku do końca mierzy 4970 mm.
Land Rover / Bartlomiej Szyperski CarPhoto

Nowy Discovery to także nowe silniki - pojawiły czterocylindrowe jednostki napędowe i dzięki temu SUV ma być bardziej przystępny. Najsłabszy turbodiesel o pojemności dwóch litrów produkuje 180 KM. Silniejsze wysokoprężne 2.0 biturbo to już 240 KM. Nie zabraknie też V6 o pojemności 3 litrów - pierwszy z nich na olej napędowy wytwarza 258 KM, a benzyniak ponaglany kompresorem potrafi dać z siebie 340 KM.

PAP / Paweł Supernak

Bazowa odmiana S (tylko jednostki czterocylindrowe) oferuje m.in. ośmiostopniowy automat, napęd 4x4, klimatyzację regulowaną manualnie, tempomat, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, automatyczny układ hamowania awaryjnego, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), skórzaną kierownicę, 19-calowe alufelgi, alarm, 4 tryby pracy zawieszenia, zestaw audio z 6 głośnikami i kolorowym 8-calowym ekranem. Tak wyposażony najtańszy nowy Land Rover Discovery kosztuje od 236 200 zł (2.0 TD4/180KM)

Land Rover / Nick Dimbleby

Sześciocylindrowe silniki pojawiają się w Discovery od wyższej wersji SE - taki model ma już dodatkowo reduktor czy pneumatyczne zawieszenie. Cena od 315 400 zł za auto z jednostką 3.0 TDV6/258 KM.

Historia modelu discovery rozpoczęła się pod koniec lat 80. Założyciela sagi produkowano w latach 1989-98 i był to pierwszy nowy typ pojazdu brytyjskiej marki od 1970 roku, kiedy to na rynku pojawił się model Range Rover.
Land Rover / Bartlomiej Szyperski CarPhoto