Ze względu na niepewną sytuację z odliczeniem VAT w 2014 r. trudno prognozować, którymi modelami będą zainteresowane firmy – przyznaje Katarzyna Kaszubkiewicz z Hyundai Motors Poland.
Rafał Grzanecki z Fiata Auto Poland zwraca uwagę na specyfikę naszego rynku. – Kalkulacja wartości odtworzeniowej samochodu, czyli ile weźmiemy, sprzedając nasz używany pojazd, bazuje głównie na roku produkcji, a nie na dacie rejestracji, czyli faktycznego okresu eksploatacji samochodu. IV kwartał w Polsce stoi więc przede wszystkim pod znakiem wyprzedaży rocznika – tłumaczy Grzanecki.
Liczba nowych modeli wprowadzonych do sprzedaży w ostatnich tygodniach imponuje. Pod tym względem przodują salony Toyoty, a w przypadku aut luksusowych Volvo. Jak wylicza Maciej Gorzelak z Toyoty Motor Poland, w 2013 r. japońska marka już wprowadziła na rynek aż siedem nowych modeli: Aurisa, Aurisa Hybrid, Corollę, RAV4, ProAce, Aurisa Touring Sports oraz zmodernizowane Verso. – Na przełomie roku ogłosimy istotne wzmocnienie oferty aut 4x4, wprowadzając zmodernizowane modele Hilux i Land Cruiser 150 – zapowiada Gorzelak. Volvo wprowadziło na rynek nowe modele XC60, S60, V60, S80, XC70 i V70.
– Spada sprzedaż sedanów i kombi segmentu C/D, a rośnie sprzedaż średniej wielkości SUV-ów. Po trzech kwartałach sprzedaż XC60 wzrosła o 23 proc. w porównaniu z rokiem 2012 – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Auto Polska.
Reklama
Inni nie mają tak urozmaiconej oferty. Fiat wprowadził na rynek dwie nowe odmiany Fiata 500L. Gruntowną modernizację przeszedł też Jeep Grand Cherokee, najpopularniejszy w naszym kraju w segmencie dużych SUV-ów. Dla Hyundaia najważniejszym modelem w tym półroczu, a nawet roku, jest całkowicie nowy i10. W Oplu z samochodów wprowadzonych do oferty w drugim półroczu 2013 r. chwalą się nową Insignią. – W samym tylko październiku sprzedanych zostało 368 sztuk tego auta, przy założeniach o 68 sztuk niższych – zdradza Klara Ufnalewska z General Motors Polska.
Reklama
Nie wystarczyło to jednak, by sprostać w rywalizacji segmencie ze Skodą Superb. Czeska marka w drugim półroczu 2013 wprowadziła na rynek nowy model Superb w wersji limuzyna. – W porównaniu z zeszłym rokiem sprzedaż tego modelu wzrosła o 328,57 proc. – mówi Klaudyna Gorzan z działu marketingu Skody w Volkswagen Group Polska. Firma wprowadziła też nową Octavię kombi 4x4, RS w wersji limuzyna oraz w ostatnich dniach Rapida Spaceback.
W Nissanie liczą na Micrę i Note, czyli dwa modele wprowadzone do sprzedaży w drugiej połowie tego roku oraz na nowego Qashqaia.
Grzegorz Paszta z Renault Polska podkreśla, że dla firmy najważniejszą nowością produktową w połowie roku był Captur, model, który wprowadził produkty Renault do budującego się od niedawna segmentu niewielkich miejskich crossoverów. – Jeszcze w tym roku otworzymy zamówienia na pełną gamę najbardziej lubianego we flotach Megane z nowej linii modelowej. W salonach pojawi się na początku przyszłego roku – zdradza Paszta.
Już pod koniec października pojawił się na rynku inny francuski francuski hit, Peugeot 308. – Prowadzimy negocjacje z kilkoma klientami flotowymi na ok 500 aut. Plan sprzedaży zakłada znalezienie się na podium w segmencie C w Polsce w 2014 z liczbą około 5000 sprzedanych samochodów – zapowiada Tomasz Mucha z Peugeot Polska. To kolejny nowy model firmy w tym półroczu. W grudniu do salonów trafi crossover 3008 oraz minivan 5008.
We wrześniu na rynku pojawiła się natomiast nowa Dacia Logan MCV, duże kombi, która w swojej poprzedniej wersji modelowej uzyskiwała ponad 50 proc. sprzedaży firmowej. Jeszcze w tym roku trafi do salonów nowy Duster, cieszący się ponad 50 proc. sprzedażą do firm.
Nowości wystawiają też marki luksusowe. W BMW jest to i3, pierwszy na świecie samochód klasy premium zaprojektowanym od podstaw z myślą o napędzie całkowicie elektrycznym. Jego silnik rozwija moc 125 kW/170 KM, a zasięg wynosi około 130–160 km i może zostać zwiększony nawet do 300 kilometrów. Katarzyna Gospodarek z BMW Polska zwraca też uwagę na nowe BMW serii 5 i listopadowy debiut BMW X5. Najważniejszą premierą Mercedesa w tym półroczu jest zaś nowa klasa S. Auto pojawiło się w salonach w lipcu.