Inwestycję prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Jak poinformował PAP jej rzecznik Rafał Malinowski, prace budowlane przekroczyły półmetek i mają być zakończone do jesieni 2012 roku. Do tej pory prace pochłonęły 354 mln zł; łączny zaplanowany koszt to 675 mln zł. Inwestycja ma być w 85 proc. dofinansowana z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

Reklama

Droga Białystok-Jeżewo będzie miała standard drogi ekspresowej. Powstają po dwa pasy ruchu w każdą stronę - w większości po śladzie dotychczasowej drogi krajowej nr 8, z pasem rozdzielającym i pasami awaryjnymi. Budowany jest most na rzece Narew.

Podlaski odcinek S8 z Białegostoku w stronę Warszawy ma ok. 80 km. Obok przebudowy odcinka Białystok-Jeżewo trwa też budowa 11 km obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa. Inwestycja obejmie też przebudowę blisko 5 km drogi krajowej nr 63 Zambrów - Łomża, łączącej się z planową drogą ekspresową. Prace na budowie obwodnicy Zambrowa są zaawansowane w 70 proc. - poinformował Malinowski. Inwestycja ma być gotowa w czerwcu 2012 r. Dotychczas kosztowała 230 mln zł; planowany koszt prac budowlanych to 325,6 mln zł, a 80 proc. środków pochodzi z UE z programu Infrastruktura i Środowisko.

Najbardziej oczekiwaną inwestycją drogową w regionie jest budowa obwodnicy Augustowa, która będzie budowana w nowym wariancie, przez Raczki. Trasa ma mieć 36,3 km. Powstanie jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 8 (23,3 km) i dwujezdniowy fragment trasy ekspresowej nr 61 (13 km); oba będą się ze sobą łączyć.

Po tym, gdy w 2008 roku przerwano budowę obwodnicy w oprotestowanym przez ekologów wariancie przez Dolinę Rospudy, trwały prace nad nowymi rozwiązaniami. Na początku br. GDDKiA wybrała w przetargu firmę Budimex, która prowadzi prace nad projektem drogi i będzie ją budować. Najpóźniej w czerwcu 2012 r. inwestor ma uzyskać pozwolenie na budowę, która ma ruszyć wiosną 2013 roku. Droga ma powstać do września 2014 roku. Wartość kontraktu to 659 mln zł brutto.



W październiku 2011 roku zakończył się remont 8-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 8 przed granicą polsko-litewską do Budziska. Trasą nr 8, prowadzącą z Suwałk do przejścia granicznego w Budzisku z Litwą, codziennie przejeżdża ok. 5 tys. ciężarówek.

Reklama

W październiku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową ws. obwodnicy Suwałk. Ma ona łączyć się z augustowską tak, by kierowcy mogli omijać oba miasta od strony zachodniej. Budowa 13-km obwodnicy Suwałk ma się rozpocząć na przełomie 2014 i 2015 r. Droga będzie miała długość 13 km. Dodatkowo zostanie wybudowany odcinek o długości 3 km, łączący obwodnicę z drogą krajową nr 8.

Ważną inwestycją oddaną w Podlaskiem do użytku w lutym 2011 roku była obwodnica Wasilkowa - 5 km drogi Św. Woda - Sochonie. Inwestycja trwała - z długą przerwą - 4 lata. Zastrzeżenia mieli ekolodzy, a ich argumenty podzieliła również Komisja Europejska.

GDDKiA przygotowuje także budowy obwodnic Stawisk (6,5 km) i Szczuczyna (8,1 km) w ciągu przyszłej drogi ekspresowej nr 61, czyli Via Baltica. Drogowcy jeszcze w listopadzie spodziewają się wydania zezwoleń na realizację tych inwestycji. Obwodnice mają być budowane w latach 2012-2013.

Inwestycje na drogach wojewódzkich podległych samorządowi województwa prowadzi Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Jedną z najważniejszych jest rozpoczęta w tym roku przebudowa 2,3 km drogi wylotowej z Białegostoku w stronę Kleosina. Wartość inwestycji to 44,8 mln zł; 90 proc. środków pochodzi z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego.



Na modernizacje dróg wojewódzkich pójdą dodatkowe pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego, pierwotnie przewidziane na budowę lotniska regionalnego. Prace nad portem opóźniają się i nie udałoby się wykorzystać unijnych pieniędzy na czas, więc za zgodą Komisji Europejskiej zostały przesunięte na drogi. Jak dotąd rozdysponowano 318 mln zł.

Realizowanych będzie 5 inwestycji: przebudowa układu komunikacyjnego w centrum Suwałk w okolicach ulicy Wigierskiej, ulica Ciołkowskiego w Białymstoku, odcinek drogi Bakałarzewo-Suwałki. Wcześniej zdecydowano o przeznaczeniu pieniędzy na przebudowę drogi wojewódzkiej Janów-Korycin oraz budowę obwodnicy Księżyna, wraz z przebudową drogi wojewódzkiej w stronę Kleosina i budową mostu na rzece Narew w Bokinach.

Duże inwestycje drogowe realizuje gmina Białystok. Jak poinformowało PAP biuro prasowe prezydenta miasta, w br. oddano do użytku ok. 23,3 km modernizowanych dróg. Największa zrealizowana inwestycja to przebudowa ponad 3,7 km ulicy Generała Maczka, która jest fragmentem obwodnicy miasta; prace kosztowały 165 mln zł. 21,4 mln zł kosztowała zaś przebudowa prawie 1,6 km ulicy Tysiąclecia Państwa Polskiego, od ulicy Generała Maczka do granic miasta. To ważne miejsce wylotowe w kierunku na Augustów i do granicy z Litwą.