- Nowe prawo dla kierowców przyjęte. Decyzja zapadła
- Zmiany w rejestracji samochodów używanych. Po tym, jak oszukali wicepremiera na 100 000 zł
- Samochód zarejestrujesz bez wychodzenia z domu, czyli przez internet. Oto nowe zasady
- Koniec odkręcania tablic rejestracyjnych
- Znika absurd. Rejestracja auta bez zaświadczenia o badaniu technicznym
Nowe prawo dla kierowców przyjęte. Decyzja zapadła
Kupno używanego samochodu to ciągle wysokie ryzyko. Oszuści sięgają po perfidne metody, a jedną z najgorszych jest fałszowanie numeru VIN (numer identyfikacyjny pojazdu). Szczególnie, że na podstawie obecnie obowiązujących przepisów nie można wymieniać danych o pojazdach z innymi państwami UE w związku z rejestracją aut sprowadzanych do Polski.
Zmiany w prawie, które przekazano prezydentowi i marszałkowi Sejmu, mają położyć kres działalności nieuczciwych handlarzy. Znowelizowana ustawa wprowadza także możliwość rejestracji auta czy innego pojazdu bez wychodzenia z domu. Nowych zasad i rozwiązań deregulacyjnych, które pomogą zaoszczędzić czasu, pieniędzy i nerwów jest co najmniej 10. Na co mogą liczyć zmotoryzowani?
Zmiany w rejestracji samochodów używanych. Po tym, jak oszukali wicepremiera na 100 000 zł
Na problem sklonowanych numerów VIN zwróciła uwagę Anita Kucharska-Dziedzic z klubu parlamentarnego Lewicy. Posłanka przypomniała, że ofiarą tego procederu padł sam minister cyfryzacji i wicepremier Krzysztof Gawkowski.
– Kupiony przez pana i, jak się przynajmniej mogło wydawać, należycie zweryfikowany Peugeot 5008 okazał się nielegalny ze względu na istnienie innego samochodu o identycznym numerze VIN we Francji – wskazała Kucharska–Dziedzic. Minister stracił wówczas 100 000 zł i zapowiadał zmiany legislacyjne dla ochrony Polaków przed oszustami. – Czy Ministerstwo Cyfryzacji dostrzega opisany problem i czy prowadzone są prace nad zapowiadanymi przez pana ministra zmianami legislacyjnymi? – docieka posłanka.
Do sprawy odniósł się sekretarz stanu Dariusz Standerski – jego zdaniem problem ma rozwiązać nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. – Projekt ten obejmuje m.in. regulacje, które umożliwiają organom rejestrującym wymianę danych o pojazdach z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej –przed rejestracją pojazdu zarejestrowanego w innym państwie członkowskim UE. Przepisy te pozwolą już na wczesnym etapie zidentyfikować ryzyka związane z pojazdem, odnotowane w centralnych rejestrach innych krajów – wskazał przedstawiciel ministerstwa.
Standerski poinformował jednocześnie, że resort cyfryzacji dwukrotnie występował do Komisarzy UE ds. Transportu z propozycją prac nad wspólnotowym systemem wymiany danych. Rozwiązania ma umożliwić kierowcom samodzielną weryfikację danych przed zakupem pojazdu na rynku wtórnym.
Samochód zarejestrujesz bez wychodzenia z domu, czyli przez internet. Oto nowe zasady
Rejestracja samochodu bez wizyty w wydziale komunikacji – o tym rozwiązaniu marzyli kierowcy, od kiedy w październiku 2017 roku ruszyła aplikacja mObywatel. Teraz ich oczekiwanie dobiega końca. Z przyjętej przez posłów nowelizacji przepisów wynika, że składanie wniosku o rejestrację pojazdu będzie możliwe online za pomocą usługi udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Tym samym zniknie konieczność zbierania i archiwizowania papierowych wniosków przez urzędy.
– Projekt umożliwia składanie wniosku o rejestrację pojazdu środkami komunikacji elektronicznej za pomocą usługi udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji – uzasadnia ministerstwo. – Metodą alternatywną dla usługi online będzie możliwość złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w formie dokumentu utrwalonego w postaci elektronicznej, przy użyciu formularza utrwalonego w postaci elektronicznej wypełnianego przez starostę na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę, dokumentów (…), danych udostępnionych w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów, podpisanego przez wnioskodawcę. Rozwiązanie jest odpowiedzią na potrzeby osób, które nie mają dostępu do kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego – wyjaśniają pomysłodawcy.
Koniec odkręcania tablic rejestracyjnych
Trzecia zmiana to również wielkie ułatwienie dla osób kupujących samochód używany. Nowe zasady likwidują obowiązek ponownej legalizacji tablic rejestracyjnych w przypadku rejestracji pojazdu z wnioskiem o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego. W praktyce to oznacza, że nie trzeba już będzie odkręcać tablic rejestracyjnych z auta, żeby pokazać je do weryfikacji urzędnikowi w wydziale komunikacji.
– Starosta, dokonując w takim przypadku rejestracji pojazdu, będzie wydawał decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny, natomiast właściciel pojazdu do wniosku o rejestrację będzie załączał oświadczenie, że posiada tablice (tablicę) rejestracyjne utrzymane w należytym stanie i czytelne, a umieszczony na nich znak legalizacyjny nie jest uszkodzony. Jeżeli do wniosku nie zostanie dołączone oświadczenie albo posiadane tablice (tablica) rejestracyjne nie będą zgodne z przepisami organ rejestrujący wyda zalegalizowane tablice rejestracyjne z nowym numerem rejestracyjnym – wyjaśnia resort. Nowe przepisy pozwolą także uzyskać pozwolenie czasowe w przypadku pozostawiania dotychczasowych tablic rejestracyjnych.
Znika absurd. Rejestracja auta bez zaświadczenia o badaniu technicznym
Obecnie dane o wykonanych badaniach technicznych w czasie rzeczywistym są przesyłane przez diagnostów do CEPiK. Mimo to kierowca składając w wydziale komunikacji wniosek o rejestrację auta i tak musi załączyć papierowe zaświadczenie ze Stacji Kontroli Pojazdów o pozytywnym wyniku przeglądu. To absurdalne, stąd czwarta zmiana – przy rejestracji pojazdu nie będzie już wymagane przedłożenie kwitu z SKP (jeżeli potwierdzenie widnieje w bazie CEP) – urzędnik sprawdzi to w systemie.
Samochód z hakiem holowniczym już bez dodatkowego przeglądu
Piąta zmiana dotyczy samochodów z hakiem holowniczym i procedury potwierdzenia przystosowania takiego pojazdu do ciągnięcia przyczepy. Dzięki nowym zasadom wystarczy do tego, że i tu cytat: w dokumentach homologacyjnych zawarta będzie informacja o zamontowaniu takiego urządzenia sprzęgającego bez konieczności wykonywania dodatkowego badania technicznego potwierdzającego takie przystosowanie i przedkładania go w organie rejestrującym.
Masz 60 dni na rejestrację samochodu, zamiast 30 dni
Szósta zmiana to wydłużenie z 30 do 60 dni terminu na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu nabytego w ramach spadku. Z nowelizacji wynika również, że: w przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin (…) biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
Przepisy określą także dzień od którego liczony jest termin na złożenie wniosku w przypadku pojazdu czasowo wycofanego z ruchu. Nowelizacja doprecyzuje również przewidziane w ustawie przypadki, w których obowiązek rejestracji pojazdu zostanie wyłączony. Dotyczyć to ma m.in. sytuacji, kiedy sprowadzony zza granicy samochód czy motocykl zostanie sprzedany przed upływem ustawowego terminu na złożenie wniosku.
Łatwiej o czasową rejestrację pojazdu
Siódma zmiana również ucieszy kierowców. Znowelizowane prawo przewiduje rozszerzenie możliwości czasowego zarejestrowania pojazdu. Z kolei obowiązek rejestracji nie będzie już działał w sytuacji kradzieży pojazdu lub udokumentowanej trwałej i zupełnej utrata jego posiadania "bez zmiany w zakresie prawa własności".
Prostsze będą także procedury dotyczącej czasowej rejestracji zakupionego pojazdu w celu wywozu za granicę. Nowy właściciel auta niemający miejsca stałego zamieszkania w Polsce, będzie mógł czasowo zarejestrować je w urzędzie właściwym dla miejsca zakupu. Kolejna zmiana zniesie obowiązek okazywania przy rejestracji auta dowodu rejestracyjnego w przypadku, kiedy wnioskuje o to Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, które przejęły prawo własności pojazdu.
Prostszy zwrot tymczasowych tablic rejestracyjnych
Nowe przepisy ułatwią zwrot tymczasowych tablic rejestracyjnych po upływie okresu czasowej rejestracji pojazdu. Chodzi o przejazd auta z miejsca zakupu lub odbioru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Sąd szybciej dotrze do danych kierowcy i samochodu
Dziesiąta zmiana przewiduje cyfryzację procedur sądowych dotyczących odnotowywania danych dotyczących orzeczeń i postanowień o zakazie prowadzenia pojazdów oraz przekazywania i aktualizacji tych danych w CEPiK za pomocą systemu teleinformatycznego Ministerstwa Sprawiedliwości. – Usprawnienie tego procesu przyczyni się do zwiększenia efektywności postępowań sądowych w sprawach wykroczeń i przestępstw drogowych, co bezpośrednio przełoży się na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym – wyjaśniają pomysłodawcy.
Podsumowanie. Rejestracja samochodu po nowemu, oto zmiany dla kierowców
Na co mogą liczyć kierowcy? Nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym dotyczy zmian w procesie rejestracji pojazdu poprzez m.in.:
- Sprawdzenie numeru VIN i wymianę danych o pojazdach z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej;
- Umożliwienie elektronicznego składania wniosku o rejestrację pojazdu;
- Zniesienie obowiązku legalizacji tablic rejestracyjnych przy rejestracji pojazdu, jeśli właściciel chce zachować dotychczasowy numer rejestracyjny;
- Wydłużenie z 30 do 60 dni terminu na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu nabytego w ramach spadku;
- Umożliwienie uzyskania potwierdzenia w dowodzie rejestracyjnym, że samochód jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy bez dodatkowych badań technicznych, jeżeli informacja o tym jest w dokumentach homologacyjnych;
- Wprowadzenie czasowej rejestracji pojazdu również w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zakupu;
- Rejestracja samochodu bez papierowego zaświadczenia z SKP o badaniu technicznym.
Ile kosztuje rejestracja samochodu w 2025 roku?
Obecnie rejestracja samochodu kosztuje 150-160 zł. Dotyczy to aut używanych zarejestrowanych w Polsce, a także nowych lub używanych sprowadzonych do kraju.
- Komplet tablic rejestracyjnych aktualnie kosztuje 80 zł;
- Do tego trzeba doliczyć 12,50 zł opłaty za zestaw trzech naklejek legalizacyjnych (dwa hologramy są naklejane na tablice rejestracyjne, jeden trafia do dowodu rejestracyjnego);
- 54,50 zł kosztuje wyrobienie nowego dowodu rejestracyjnego bez wydania pozwolenia czasowego;
- 73,50 zł trzeba wydać na wyrobienie nowego dowodu rejestracyjnego wraz z uzyskaniem pozwolenia czasowego;
- 1000 zł kosztują tablice rejestracyjne indywidualne do samochodu (500 zł w przypadku motocykla).
Kierowcy szykujcie się na podwyżki opłat komunikacyjnych. Od kiedy drożej?
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało również nowe przepisy, które podniosą stawki opłat komunikacyjnych. Wynika z nich, że już w pierwszej połowie 2026 roku kierowcy będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.
– Wysokości opłat w przypadku dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, nalepki legalizacyjnej oraz nalepki na tablice tymczasowe nie uległy zmianie od 2010 r., natomiast opłaty za wydanie tablic rejestracyjnych nie uległy zmianie od 2004 r. Z kolei opłaty za wydanie prawa jazdy oraz międzynarodowego prawa jazdy nie ulegały zmianie od 12 lat. W tym czasie wzrósł wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, wzrosła również wysokość płacy minimalnej, a przede wszystkim wzrosły koszty zakupu od ww. dokumentów i oznaczeń – zauważa resort.
Wyższe opłaty za prawo jazdy, dowód rejestracyjny i tablice. Oto nowe kwoty
O ile zdrożeją opłaty komunikacyjne? Ministerstwo podało kwoty. Nowe stawki to odpowiednio:
- Wydanie prawa jazdy – 115,50 zł zamiast obecnych 100 zł,
- Prawo jazdy międzynarodowe – nowa opłata 40,50 zł (zamiast 35 zł)
- Dowód rejestracyjny – 62,50 zł zamiast 54 zł
- Pozwolenie czasowe – 16 zł zamiast 13,50 zł
- Wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych – 92,50 zł (dziś 80 zł)
- Tablica motocyklowa – 46,50 zł zamiast 40 zł
- Tablica motorowerowa – 35 zł zamiast 30 zł
- Znak legalizacyjny (3 naklejki) – 14,50 zł zamiast 12,50 zł
- Indywidulane tablice rejestracyjne zdrożeją z 1000 zł do 3000 zł
- Wydanie wtórnika jednej tablicy rejestracyjnej – 100 proc. opłaty za każdą tablicę zamiast 50 proc. ceny.