Jak zachwala producent nowy grizzly został zaprojektowany dla osób w każdym wieku, niezależnie od umiejętności i doświadczenia, szukających łatwego w obsłudze i niedrogiego quada z napędem na jedną oś. Grizzly 300 zastąpi modele Grizzly 350 2WD i Big Bear 250.

Sercem quada jest jednocylindrowy, 4-suwowy silnik SOHC o pojemności 287 cm3. Gaźnik o średnicy gardzieli 32 mm ma zapewniać szybką reakcję na gaz oraz niewielkie zużycie paliwa. Zdaniem ludzi z Yamahy charakterystyka tego 4-suwowego silnika jest zbliżona do tej znanej w Grizzlim 350 2WD, gdzie wysoki moment obrotowy dostępny już od niskich obrotów znacznie ułatwia poruszanie się w terenie.

Duża chłodnica umieszczona jest 582 mm nad ziemią, by zabezpieczyć ją przed błotem czy kamieniami. Dla zwiększenia wydajności chłodzenia w ciężkich warunkach zastosowano duży wentylator chłodnicy.

Grizzly 300 został wyposażony w automatyczną skrzynię biegów z możliwością zmiany przełożeń. Opcja "high" zapewnia sprawne poruszanie się po łatwym terenie, natomiast opcja "low" ułatwia jazdę w trudnych warunkach lub podczas wykonywania pracy. Grizzly 300 ma także bieg wsteczny.

Do budowy ramy Grizzly 300 użyto rur stalowych. Ze swoją całkowitą długością 1895 mm nowy quad Yamahy jest o 89 mm krótszy niż Grizzly 350 2WD i 21 mm krótszy niż Big Bear 250. Dodatkowym bonusem jest niska masa.