Mazda wprowadza w Europie specjalny program serwisowy (SPS), który obejmie niektóre wersje modeli Mazda3 i Mazda5, wyposażone w elektrohydrauliczny system wspomagania układu kierowniczego (EHPAS). Usługa będzie dla klientów bezpłatna.

Samochody objęte programem są wyposażone w hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego z elektryczną pompą olejową, której elementy wewnętrzne (sekcja tłocząca, łożyska osi) są smarowane płynem układu wspomagania. Cząsteczki pochodzące z wnętrza przewodów hydraulicznych mogą w niektórych przypadkach prowadzić do utraty siły wspomagania ze względu na awarię napędzanej elektrycznie pompy. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej zapali się kontrolka sygnalizująca przejście układu wspomagania w tryb awaryjny oraz odczuwalne będzie zwiększenie oporu układu kierowniczego.

Tryb awaryjny układu wspomagania kierownicy zapewnia pełną funkcjonalność układu kierowniczego (jego mechanicznych elementów), co pozwala na bezpieczną jazdę samochodem bez wspomagania kierownicy. Efektem będzie obniżony komfort parkowania i wykonywania manewrów na ograniczonej przestrzeni, ale nie będzie to miało wpływu na bezpieczeństwo jazdy.

Programem zostanie objętych kilka określonych wersji, wyprodukowanych w okresie pomiędzy 2 kwietnia 2007 roku a 30 listopada 2008 roku: to pierwsza generacja modelu Mazda3 z wysokoprężnym silnikiem MZ-CD 1.6 lub benzynowym MZR 2.0 oraz Mazda5 z silnikiem benzynowym MZR 1.8 lub 2.0. W Europie to łącznie 40 260 egzemplarzy modelu Mazda3 i 30 242 egzemplarze modelu Mazda5.

Europejscy właściciele tych samochodów będą otrzymywali od Mazdy powiadomienia od października 2010 roku z prośbą o skontaktowanie się z autoryzowaną stacją obsługi Mazdy w celu ustalenia daty przeprowadzenia oględzin i ewentualnej wymiany części.

Objęte akcją samochody będą wymagały wyczyszczenia przekładni układu kierowniczego poprzez przepłukanie wszystkich przewodów płynem układu wspomagania, a następnie wymiany płynu wspomagania układu kierowniczego oraz zainstalowania nowego zestawu przewodów hydraulicznych. Wszystkie czynności zostaną przeprowadzone bezpłatnie i - w zależności od modelu - mogą potrwać ok. 90 110 minut.

W ramach standardowo prowadzonych działań Mazda Motor Corporation stale monitoruje jakość swoich pojazdów nie tylko w trakcie ich produkcji, ale również w czasie eksploatacji. Nie odnotowano żadnych informacji o przypadkach, które doprowadziłyby do obrażeń wśród użytkowników tych samochodów w Europie.

Przypominamy, że Mazda rozpoczęła już dobrowolną akcję serwisową na rynku północnoamerykańskim, obejmującą określone wersje modeli Mazda3 i Mazda5 wyposażone w układ EHPAS.