Funter wygląda jak samochód terenowy do startu w rajdzie Dakar, ale to pojazd stworzony w Polsce specjalnie dla służb cywilnych i mundurowych. Auto powstało wspólnymi siłami konsorcjum zawiązanego pomiędzy spółką AMZ-BIS z Kutna i Przemysłowym Instytutem Motoryzacji w Warszawie.

Z dokumentów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), które udzieliło dotacji wynika, że budowa pojazdu funter kosztowała przynajmniej 7,5 mln zł. A samo NCBR przyznało wsparcie w dwóch turach - 3 411 700 zł na projekt pt. "Wielofunkcyjny Pojazd do Zadań Specjalnych" i 3 350 610 zł na "Opracowanie i badania związane z zastosowaniem innowacyjnych zespołów celem podwyższenia parametrów i funkcjonalności pojazdu wielofunkcyjnego".

Projekt ruszył w styczniu 2013 roku. Dziś efekt finalny jest pokazywany na targach militarnych i imprezach związanych z wynalazczością. W Brukseli zdobył złoty medal. Był nawet testowany na poligonie w Drawsku Pomorskim w czasie manewrów Anakonda 2016. Przedstawiciele PIMOT przedstawiają funtera jako dzieło wyłącznie polskich inżynierów - samochód zdolny do jazdy w ekstremalnych warunkach.

Funter ma 4,8 m długości, 2,25 m wysokości i 2,45 m szerokości. Rozstaw osi to 3,6 m. Prześwit podwozia nawet 60 cm. Opony 455/70 R24. Masa własna - 7 ton.

W ocenie twórców pojazd nie kłania się żadnym przeszkodom. Ma pokonywać tereny wyżynne, nizinne, piaszczyste, bagienne a tym bardziej utwardzone. Funter może być także przystosowany do transportu ludzi i ładunków. Zmodyfikowanie zabudowy pozwala na stworzenie pojazdu sanitarnego, straży pożarnej, laboratoryjnego czy jeżdżącego warsztatu.

Ekstremalnie wychylane zawieszenie funtera to autorska konstrukcja polskich inżynierów. Także system skrętu 4WS umożliwiający sterowanie równocześnie przednimi jak i tylnymi kołami to krajowa myśl. Dzięki temu rozwiązaniu możliwy jest ruch nie tylko do przodu i do tyłu, ale także bokiem, a nawet obrót niemal w miejscu (wokół promienia zawracania wynikającego ze skrętu kół osi przedniej i tylnej).

W system hamulcowy konstruktorzy wprowadzili dodatkowe funkcje. Aktywacja specjalnego trybu podczas jazdy w ciężkim terenie pozwala hamować każdym kołem oddzielnie - osobno kołami na danej osi lub kołami po danej stronie pojazdu. Funter to oczywiście pojazd z napędem 4x4.

W laboratoriach PIMOT skonstruowano specjalną ramę nośną. Ponoć przy jej konstruowaniu inspiracją były pojazdy sportowe, w których liczy się sztywność całego nadwozia i strefy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów.

Wiadomo, że oprócz elektroniki pokładowej znanej z innych pojazdów wojskowych na pokładzie funtera jeszcze w tym roku zamontowany będzie dodatkowo 7-calowy wyświetlacz do sterowania nawiewami, oświetleniem oraz system pełnego podglądu wokół auta.

Przedstawiciele Przemysłowego Instytutu Motoryzacji uważają, że dzięki wykorzystaniu części dostępnych na polskim rynku możliwe jest rozpoczęcie seryjnej produkcji.

psav