Sensacjna premiera. Nowy ford focus RS zadziwił świat. Pierwsze ZDJĘCIA
1
Najnowszy ford focus RS trzeciej generacji został opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance. To już trzydziesty z kolei model oznaczony legendarnym znaczkiem RS.
Tak, tak - jadowitych fordów powstało już trzy dziesiątki - wielu fanów motoryzacji pamięta takie legendy jak 16-zaworowy ford escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany ford sierra RS Cosworth z 1985 roku oraz ford escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła. Ostatnią odmianą najbardziej sportowego wśród europejskich modeli tej marki był focus RS (II generacja po liftingu z pięciocylindrowym silnikiem).
Ford / CHRISTIAN ROLFES photography
2
Sercem nowego focusa RS jest turbobenzynowy silnik 2.3 EcoBoost montowany m.in. w mustangu. Jednak konstrukcja zastosowana pod maską nowego focusa RS została zmodyfikowana i w efekcie produkuje znacznie ponad 320 KM. Bezpośredni rywal, czyli volkswagen golf R jest przynajmniej o 20 KM słabszy (2.0 TSI/300 KM).
Samochód został wyposażony w sześciobiegową przekładnię manualną - drążek jest krótszy, co ma pozwalać na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę przełożeń. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.
Ford
3 Wyższa moc silnika focusa RS to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku (sprawia by ciarki szły po plecach).
Ford
4 Mamy nadzieję, że nowy silnik focusa RS będzie brzmiał przynajmniej tak dobrze jak pięciocylindrowa jednostka stosowana w poprzedniku... Podobno inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, aby focus RS generował dźwięk uzupełniany charakterystycznym dla modeli RS "bulgotaniem", "strzelaniem" i "trzaskaniem".
Ford
5
Głowica cylindrów - wykonana ze wzmocnionego aluminium ma znieść wyższe temperatury pracy - została zamontowana na bardziej wytrzymałej uszczelce. Z kolei blok cylindrów kryje żeliwne tuleje o wysokiej wytrzymałości.
Konstruktorzy twierdzą, że ich priorytetem przy budowie nowego focusa RS było opracowanie wydajnego układu chłodzenia. Dlatego inżynierowie wygospodarowali dodatkową przestrzeń w przedniej części nadwozia, aby zmieścić w niej większą chłodnicę - największą, jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę focusa.
Nowy focus RS po raz pierwszy będzie dostępny w nadwoziu pięciodrzwiowym.
Ford
6
Największą niespodzianką jaką skrywa nowy ford focus RS jest napęd 4x4 Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring).
System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają kierowanie momentu obrotowego - rozwiązanie wpływa na zachowanie się auta w zakrętach i na stabilność w łuku. W efekcie do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 proc. momentu napędowego, z czego do 100 proc. może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.
Ford
7 Inżynierowie Forda twierdzą, że podczas pokonywania zakrętu sterownik tylnej osi przekierowuje siłę napędową do "zewnętrznego" koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. "Transfer napędu" daje w efekcie "wpychanie" samochodu do wnętrza skrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, dosłownie eliminując podsterowność.
Ford
8 Konstruktorzy podkreślają, że nowy system napędu 4x4 dopracowano tak, by zapewniał wyjątkową przyczepność - z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g - oraz najlepszą w klasie prędkość pokonywania łuku, a także przyspieszenie na wyjściu ze skrętu.
Ford
9
Zawieszenie nowego focusa RS jest prawdziwie sportowe - charakterystyki sprężyn, łożysk i stabilizatorów są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w focusie ST. Amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalają na przestrojenie RS do jazdy torowej.
Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19. W efekcie powstały standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku i - po raz pierwszy w modelu RS - opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 do jazdy na torze wyścigowym.
Ford
10 W kabinie czeka kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu i grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane). W opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro z panelami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych.
Ford
11 Do wyboru są cztery kolory nadwozia - Nitrous Blue (czterowarstwowy lakier metaliczny ekskluzywny dla RS), Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Samochód zaprezentowany w Kolonii pokryty jest tym samym specjalnym lakierem Liquid Blue, który po raz pierwszy pokazano na nowym modelu forda GT w zeszłym miesiącu w Detroit.
Ford
12 Nowy ford focus RS jest pierwszym modelem serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja tego modelu z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie się pod koniec 2015 roku w należącej do Forda fabryce w Saarlouis w Niemczech. W Polsce auto pojawi się w 2016.
Ford
13
Najczęściej kupowany samochód pod słońcem? Z przeprowadzonych przez Forda analiz liczby nowo zarejestrowanych pojazdów, jakie opublikowała firma badawcza Polk wynika, że w 2013 roku focus zachowuje pozycję najlepiej sprzedającego się modelu na świecie.
Liczba rejestracji focusa wzrosła o 8,1 proc., a w roku 2013 na całym świecie sprzedano 1 097 618 egzemplarzy tego modelu. W 2012 roku wydano kierowcom łącznie 1 014 965 egzemplarzy, przy czym w ubiegłym roku odnotowano 317 110 rejestracji w Europie - to 29 procent wszystkich nowych rejestrowanych focusów.
Ford
14
Ford / CHRISTIAN ROLFES photography
15
Ford / CHRISTIAN ROLFES photography
16
Ford / CHRISTIAN ROLFES photography
17
Ford / CHRISTIAN ROLFES photography
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję