Nowy SUV Volkswagena! Pchali się drzwiami i oknami, by zobaczyć cross coupe GTE. ZDJĘCIA
1 Prezentowany w Detroit cross coupe GTE pod względem konstrukcyjnym bazuje na opracowanej przez Volkswagena modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB). Ta konstrukcja pozwala niemieckiemu koncernowi na zastosowanie w poszczególnych modelach nie tylko klasycznych rodzajów napędów (benzynowych i wysokoprężnych), lecz także hybrydowych plug-in, wersji na gaz ziemny oraz zeroemisyjnych (napęd elektryczny i ogniwo wodorowe). Dlatego właśnie cross coupe GTE teoretycznie może być napędzamy wszystkimi rodzajami układów napędowych. Co zastosowano w modelu debiutującym w USA?
Volkswagen
2 Prezentowany przez Volksawgena SUV napędzany jest silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3,6 litra i dwoma silnikami elektrycznymi. Sześciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem produkuje 280 KM mocy i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dwa silniki elektryczne mają moc 40 kW i moment obrotowy 220 Nm (przedni) oraz 85 kW i 270 Nm (tylny).
PAP/EPA / TANNEN MAURY
3 Silniki elektryczne zasilane są baterią litowo-jonową, umieszczoną w tunelu wału Kardana. Pojemność baterii wynosi 14,1 kWh. Całkowita moc systemowa napędu to 360 KM. W przypadku poboru całej mocy, cross coupé GTE rozwijający prędkość maksymalną 209 km/h i przyspiesza do 60 mph (97 km/h) w 6 sekund.
Volkswagen
4
UnitedPictures.COM
5 Cross coupé GTE może poruszać się w pięciu różnych, wybieranych automatycznie trybach pracy napędu: tryb E, Hybrid, GTE, Offroad i Battery Hold/Battery Charge.W trybie elektrycznym dzięki baterii litowo-jonowej wbudowanej w tunel środkowy, cross coupe GTE może przejechać odległość do 20 mil (32 kilometry) z napędem wyłącznie elektrycznym. W trybie E (kierowca włącza go przyciskiem) o napęd dba tylko silnik elektryczny o mocy 85 kW, zamontowany na tylnej osi. Podczas jazdy z napędem elektrycznym silnik V6 FSI nie pracuje, jest odłączany od układu napędowego poprzez otwarcie sprzęgła.
Volkswagen
6 Gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej określonej wartości lub kierowca zechce nagle przyspieszyć wówczas silnika V6 zostanie płynnie i w ciągu ułamka sekundy uruchomiony i połączony ponownie z układem napędowym. Za zasilanie silników elektrycznych odpowiedzialna jest bateria litowo-jonowa o pojemności 14,1 kWh.
Volkswagen
7 Układ elektroniki mocy, umieszczony w przedniej części komory silnika, zarządza przepływem energii wysokonapięciowej z baterii i do baterii, względnie do silników elektrycznych. Wewnętrzna instalacja elektryczna zasilana jest przez przetwornik DC/DC napięciem 12 V. Bateria ładowana jest z zewnętrznych źródeł energii elektrycznej lub podczas jazdy.
Volkswagen
8 Standardowo prototypowy SUV Volkswagena uruchamiany jest w trybie Hybrid. Cross coupe GTE jest wtedy klasyczną pełną hybrydą, która przy hamowaniu ładuje baterię przez rekuperację i w zależności od sytuacji automatycznie wykorzystuje silnik FSI i/lub silniki elektryczne. W tym trybie stan naładowania baterii utrzymywany jest na stałym poziomie. Kierowca może także mieć wpływ na poziom naładowania poprzez funkcję Battery-Hold.
Volkswagen
9 Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, a bateria jest dostatecznie naładowana, wszystkie silniki zostają odłączone od układu napędowego. Mamy wtedy do czynienia z tzw. żeglowaniem, w którym nie są generowane żadne emisje.
UnitedPictures.COM
10 Tryb rekuperacji - gdy kierowca puści pedał gazu względnie hamuje, a bateria nie jest dostatecznie naładowana, oba silniki elektryczne pracują jak prądnice i przesyłają energię odzyskaną podczas hamowania do baterii litowo-jonowej. W tym przypadku FSI także jest wyłączony i odłączony od układu napędowego.
Volkswagen
11 Napęd z silnikiem FSI - jeżeli pracuje tylko benzynowe V6, napęd przenoszony jest na przednie koła. Po wciśnięciu przez kierowcę przycisku GTE, studyjne auto przechodzi w tryb GTE - samochód staje się bardziej drapieżny, a reakcje pedał gazu, przekładni i układu kierowniczego stają się „sportowe”. Ponadto w trybie GTE przy "boostowaniu" silnik FSI i silniki elektryczne pracują razem, generując pełną moc systemową i maksymalny systemowy moment obrotowy.
PAP/EPA / TANNEN MAURY
12 W trybie offroad napędzane są zawsze wszystkie cztery koła. W tym przypadku i przy niskim poziomie naładowania baterii, przedni silnik elektryczny zasilany energią przez benzynowy V6 FSI pracuje tylko jako prądnica, a tym samym źródło prądu dla elektrycznego silnika przy tylnej osi. Inżynierowie Volkswagena wyjaśniają, że energia do napędu tylnej osi przekazywana jest „by wire”, a nie mechanicznie, dlatego mówimy o „elektrycznym wale Kardana”. Dlatego, że V6 w trybie offroad napędza tylny silnik poprzez przedni silnik elektryczny, napęd na wszystkie koła działa także przy niskim poziomie naładowania baterii. Dzięki temu także w wersji hybrydowej plug-in, cross coupe może wyjechać poza szosę.
Volkswagen
13 Podwójny tryb Battery Hold (poziom naładowania baterii pozostaje niezmieniony), względnie Battery Charge (bateria jest ładowana podczas jazdy) jest aktywowany w podmenu systemu pokładowego auta. Stosuje się go na przykład wtedy, gdy kierowca zamierza u celu swojej podróży - w mieście - poruszać się tylko w trybie elektrycznym, czyli bez emisji spalin.
Volkswagen
14 Kiedy na drodze? Cross coupe GTE jest trzecią wersją prototypową średniej wielkości SUV-a, prezentowaną przez Volkswagena przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Przypominamy, że w 2013 w Detroit VW odsłonił auto o nazwie CrossBlue, a w listopadzie tego samego roku w Los Angeles debiutował CrossBlue Coupe. Każdy z tych trzech SUV powstał na bazie modułowej platformy MQB.
Volkswagen
15 Prezentowany w Detroit prototypowy cross coupe GTE ma długość 4847 mm i wysokość 1736 mm. Jego szerokość wynosi 2030 mm. Projektanci twierdzą, że styl jaki prezentuje sobą ten samochód jest bardzo bliski ostatecznego wyglądu auta produkcyjnego. Wiadomo, że pod koniec 2016 roku Volkswagen of America rozpocznie w Chattanooga (Tennessee) produkcję nowego modelu, jednego z najważniejszych dla przedsiębiorstwa od 50 lat - siedmioosobowego SUV-a średniej wielkości o długości ok. 5 metrów. Pokazany w USA cross coupe GTE to jeden z elementów końcowego odliczania do premiery.
Volkswagen
16 Korzystając z 10,1-calowego ekranu dotykowego z czujnikami zbliżeniowymi i z funkcją sterowania gestami, kierowca i pasażer mogą zarządzać wszystkimi funkcjami systemu rozrywki i podstawową konfiguracją samochodu. Czujniki zbliżeniowe są znanym już rozwiązaniem (np. z golfa VII), natomiast całkowitą nowością jest funkcja sterowania gestami. Wystarczy na przykład odpowiednio poruszyć palcem w pewnej odległości, by przeglądać listę utworów i wybrać do odtwarzania inną piosenkę. Klimatyzacją wnętrza wraz z klimatyzacją siedzeń można także sterować przez ekran dotykowy
Volkswagen
17 W zależności od profilu jazdy - Snow, Sport, Onroad lub Offroad - zmienia się układ graficzny wyświetlacza. Ponadto dane nawigacji mogą być wyświetlane w formacie dwu- lub trójwymiarowym. W formacie 3D kierowca ma możliwość skonfigurowania indywidualnej formy prezentacji - trzech lub większej ilości płaszczyzn, które unoszą się nad sobą w wirtualnej przestrzeni. Wszystkie pokazują mapę, na której znajduje się samochód, lecz z innymi informacjami. Dla przykładu: na najwyższej płaszczyźnie kierowca ustawił Point-of-Interest, na środkowej płaszczyźnie przedstawione są dane geograficzne, na przykład aktualna wysokość nad poziomem morza; na najniższej płaszczyźnie Car wyświetlana jest trasa i pozycja cross coupe GTE. Płaszczyzny można dowolnie przesuwać z góry na dół, przy czym indywidualne ustawienia wykonywane są zawsze w płaszczyźnie znajdującej się na wierzchu. Mapa skonfigurowana w 3D może być wyświetlana także w 2D. Informacje odnoszące się do treści system pobiera w zależności od rodzaju z Internetu, przez satelitę lub z nośników danych (oprogramowanie nawigacji). Na ekranie wyświetlane są także dane dotyczące pogody. Kierowca i pasażer mogą wybrać płaszczyzny i informacje także korzystając z funkcji sterowania gestami. Naturalnie możliwe jest również bezpośrednie dotknięcie i przesuwanie okien na ekranie dotykowym.
Volkswagen
18
Volkswagen
19
Volkswagen
20
Volkswagen
21
Volkswagen
22
Volkswagen
23
Volkswagen
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję