Nowe volvo XC90 uratuje przed zderzeniem czołowym i wypadnięciem z drogi. ZDJĘCIA i WIDEO
1 W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Szwecji ginie w ten sposób jedna trzecia osób tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku umiera 600 osób, co stanowi 18 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków. Rozwiązaniem tego problemu może być wynalazek inżynierów Volvo. Szwedzi twierdzą, że nowe XC90 będzie pierwszym samochodem seryjnym, w którym zostanie zastosowany system minimalizujący konsekwencje wypadnięcia z drogi. Jak to działa?
Volvo
2 W nowej generacji volvo XC90 zastosowano funkcję stałego monitorowania pozycji auta. Kiedy system wykryje, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania auta. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń.
Volvo
3 To rozwiązanie ma także na celu ochronę kręgosłupa podczas najpoważniejszych wypadków. Co więcej, aby zmniejszyć ryzyko wypadnięcia z drogi, nowe XC90 będzie wyposażone w system Lane Keeping Aid, który pomoże utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet delikatnie poprawi tor jazdy. Driver Alert Control wykryje i zasygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.
Volvo
4 W nowym volvo XC90 znajdzie się też pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często dochodzi w miastach, ale także na jednopasmowych szosach, których w Polsce jest bardzo dużo. Szwedzcy inżynierowie zastrzegają, że system nie zawsze będzie w stanie całkowicie zapobiec zderzeniu. Może jednak istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje takiej kolizji.
Newspress
5 Podczas wprowadzania pierwszej generacji XC90 zorganizowano specjalny pokaz z symulacją wielokrotnego koziołkowania pojazdu (tzw. roll-over crash test). Kilkanaście lat temu tego rodzaju wypadki dla pasażerów SUV-ów oznaczały najczęściej tragiczne konsekwencje, ponieważ w samochodach załamywał się dach. Testowy egzemplarz XC90 poradził sobie z tym trudnym sprawdzianem m.in. dzięki zastosowaniu w jego konstrukcji stali borowej. W najnowszym XC90 jest jej pięciokrotnie więcej niż w jego poprzedniku. Stanowi ona około 40 proc. masy karoserii.
Volvo
6 Przed dachowaniem nowego volvo XC90 ma uchronić standardowo montowany system Roll Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu, układ reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji - chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła.
Newspress
7 Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą samoczynnie.
Volvo
8 Seryjnie nowy model XC90 będzie naszpikowany systemami pilnującymi bezpieczeństwa. Oto niektóre: Full Autobrake - system samoczynnie hamujący pojazd w sytuacji nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu; Driver Alert - wykrywanie zmęczenia i dekoncentracji kierowcy; Brake Assist - system wspomagający hamowanie awaryjne; Forward Collision Warning - ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej (za dopłatą z opcją samoczynnego hamowania);
Volvo
9 Na liście systemów jest także Pedestrian Detection - wykrywanie pieszych; Lane Dept Warning - ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (za dopłatą z systemem automatycznie utrzymującym na właściwym pasie); Road Sign Information - system odczytywania znaków drogowych; Auto Steering Road Edge - system zapobiegający niezamierzonemu wypadnięciu auta z drogi; WHIPS - system chroniący odcinek szyjny kręgosłupa w przypadku uderzenia z tyłu.
Volvo
10 Za dodatkową opłatą Volvo dostarczy nowe XC90 wyposażone m.in.w Queue Assist, czyli funkcję umożliwiająca jazdę w korku przy minimalnym zaangażowaniu uwagi kierowcy. W ramach pakietu IntelliSafe pojawi się funkcja Park Assist Pilot - możliwość automatycznego parkowania na miejscach równoległych i prostopadłych. Opcja Surround View 360 stopni wykorzystując cztery kamery, pozwala zobaczyć pojazd i jego otoczenie z lotu ptaka. Cross Traffic Alert dzięki radarowym czujnikom w zderzakach ułatwi wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych na drogę o ruchu poprzecznym. Za dopłatą będzie można wybrać także udoskonalony system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w "martwym polu".
Volvo
11 Nowe volvo XC90 zadebiutuje publicznie jesienią w czasie salonu samochodowego w Paryżu. Do tego czasu szwedzki producent najpewniej ujawni ostateczny wygląd zewnętrzny auta gotowego do produkcji (na zdjęciu prototyp). Osoby, które już zamówiły nowe XC90 odbiorą je w 2015 roku.
Newspress
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję