Francuzi zbudowali samochód na powietrze! Citroen i Peugeot będą go produkować
1 Samochody Citroena i Peugeota mogą jeździć dzięki napędowi benzynowo-powietrznemu. Jednostka spalinowa poza tym, że będzie oddawać napęd na koła ma także poruszać pompę powierza. Gaz sprężony pod ciśnieniem będzie magazynowany w butli ukrytej w podłodze auta. Układ francuskiego koncernu może pracować w trzech ustawieniach.
Citroen
2 Gdy aktywowany jest tryb powietrzny to samochód działa jak hybryda w trybie elektrycznym - silnik spalinowy nie pracuje. Zgromadzone sprężone powietrze jest przekazywane na koła przez silniki hydrauliczne i skrzynię biegów. Inżynierowie prognozują, że w zależności od natężenia ruchu 60 do 80 proc. czasu jazdy w mieście będzie się odbywało w tym trybie. Maksymalne wykorzystanie opóźnień i hamowań pozwoli na doładowanie zapasu sprężonego powietrza. Tryb powietrzny jest aktywny do prędkości 70 km/h.
Citroen
3 Tryb benzynowy nie jest wspomagany przez sprężone powietrze. Zdaniem inżynierów będzie wykorzystywany do jazdy poza miastem. W tym przypadku także w czasie opóźnień i hamowań będzie doładowywane butli ze sprężonym powietrzem. Wreszcie tryb kombinowany - układ łączy siły silnika spalinowego i napędu sprężonym powietrzem. Zestaw wkracza do akcji zwłaszcza w czasie gwałtownego przyspieszania - efekt został nazwany przez inżynierów boost - moc całkowita do 90 kW (ok. 122 KM).
Citroen
4 Możliwości? W opinii konstruktorów zastosowanie systemu hybrid air w citroenie C3 z benzynowym 82-konnym silnikiem pozwala na zmniejszenie spalania o jedną trzecią - w cyklu mieszanym samochód zużywa ok. 2,9 l na 100 km. W mieście zapotrzebowanie na benzynę ma spaść o 45 proc.
Citroen
5 Zdaniem konstruktorów wbudowanie technologii hybrid air nie ma wpływu na przestronność wnętrza, w szczególności na pojemność bagażnika. Dzięki temu, że system oparty jest głównie na mechanice uproszczeniu ulegają operacje serwisowe a po zakończeniu eksploatacji łatwiejszy jest recykling takiego auta (znika problem utylizacji baterii). Jak twierdzą przedstawiciele francuskiego koncernu pierwsze samochody z nowym benzynowo-powietrznym układem hybrydowym mają pojawić się do 2016 roku.
Citroen
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję