Nowa Kia Sorento już w Polsce. Silnik Diesla wraca do łaski

Kia do 2030 roku zamierza sprzedawać 4,3 mln samochodów rocznie. W tym 1,6 mln mają stanowić auta elektryczne. Rozmach może imponować, ale rzeczywistość właśnie zweryfikowała ambitne plany i koreańska marka już tak ślepo nie prze w kierunku totalnej elektryfikacji. – Choć oczekuje się, że długoterminowy popyt na samochody elektryczne w 2030 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, w najbliższej perspektywie tempo wzrostu popytu może okazać się nierównomierne– przyznali przedstawiciele Kia podczas prezentacji strategii na spotkaniu inwestorów. – Takie czynniki, jak niższy wzrost gospodarczy na świecie, ograniczenie dotacji do samochodów elektrycznych i wolniejsze dostosowanie infrastruktury ładowania mogą mieć wpływ na popyt na auta elektryczne – dodali.

Czyli nie wszystkich i wszędzie stać na samochody elektryczne, a ładowarki nie wyrastają jak grzyby po deszczu z nieba nad Norwegią. Dlatego Kia mówi dziś o "elastyczności oferty" i planuje zwiększyć wybór aut hybrydowych (HEV) z sześciu modeli w 2024 roku do dziewięciu do 2028 roku, przy czym układ napędowy typu HEV będzie oferowany do większości głównych modeli marki. Kolejna dobra wiadomość z punktu widzenia polskich kierowców – Kia utrzyma dowolność wyboru i planuje produkować zarówno auta elektryczne, jak i bardziej przystępne cenowo samochody z silnikiem spalinowym w 13 fabrykach na świecie, w tym siedmiu w Korei Południowej i sześciu za granicą. Najlepszym dowodem przestawienia strategii jest nowa Kia Sorento, która właśnie debiutuje na polskim rynku z silnikiem Diesla…

Reklama

Tak wygląda nowa Kia Sorento. Koreańczycy zmieniają styl

Reklama

Kia Sorento czwartej generacji jest z nami od 2020 roku. Ten spalinowy SUV zalicza się do pierwszej trójki najpopularniejszych modeli koreańskiej marki. Jednak świetna passa nie może trwać wiecznie, stąd decyzja o modernizacji. Nowe Sorento upodobniło się do EV9. Awangardowy styl podkreśla charakterystyczna "cyfrowa twarz tygrysa" wpisana między pionowe reflektory. Innowacyjne światła do jazdy dziennej Star Map LED witają animacją i zapewniają aktywne dopasowanie wiązki światła do warunków drogowych. Kierunkowskazy są sekwencyjne, a logo Kia powędrowało na pokrywę silnika.

Nowa Kia Sorento / Kia

Tył zamyka zmodyfikowany zderzak z dyfuzorem, wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi i cofania. Nowe lampy wyróżnia charakterystyczna grafika i górne połączenie dwóch osobnych sekcji świetlnych. Najmodniejszymi kolorami w tym sezonie będą lakiery: Volcanic Sand, Interstellar Gray, Cityscape Green, Clear White, Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Silky Silver, Gravity Blue, Steel Gray i Mineral Blue.

Nowa Kia Sorento / Kia

Nowa Kia Sorento – wnętrze i wyposażenie. Czytnik linii papilarnych na pokładzie

Odmłodzone Sorento od progu wita przeprojektowanym kokpitem. Długi ekran zajmuje niemal 75 proc. kokpitu i składa się z dwóch 12,3 calowych wyświetlaczy – jeden prezentuje zegary, drugi służy do obsługi stacji multimedialnej kompatybilnej z Apple CarPlay i Android Auto. Do tego jest 10-calowy wyświetlacz przezierny, który podaje aktualną prędkość czy wskazania nawigacji. Zniknęły klasyczne środkowe nawiewy, a w ich miejsce pojawił się system wentylacyjny wkomponowany w listwę biegnącą na całej szerokości auta. Nowy jest także panel do obsługi klimatyzacji.

Nowa Kia Sorento / Kia

Ciekawą innowacją jest czytnik linii papilarnych, który pozwala na szybką identyfikację właściciela, uruchamianie auta czy uwierzytelnianie płatności on-line przy korzystaniu z pokładowych aplikacji systemowych. Wystarczy przyłożyć palec do czujnika na konsoli środkowej, tak jak np. robimy to w telefonie czy komputerze. Nastrojowe oświetlenie, dostępne w 64 kolorach, jest widoczne nie tylko na desce rozdzielczej, ale również na pokrętle do zmiany trybów pracy przekładni Shift by Wire i na elementach dekoracyjnych przednich drzwi. Cyfrowe lusterko wsteczne może służyć jako zwykłe lusterko lub jako wyświetlacz obrazu z dodatkowej kamery umieszczonej pod tylnym spoilerem.

Absolutną nowością na pokładzie Sorento jest system Highway Drive Assist 2.0 z asystentem zmiany pasa ruchu i Surround View Monitor (SVM) z funkcją widoku 3D na zestawie cyfrowych wskaźników. Ulepszono także asystenta zapobiegania kolizjom czołowym, który teraz obejmuje skręcanie na skrzyżowaniach i przejeżdżanie przez skrzyżowania, asystenta omijania przeszkód, czy funkcję zmiany pasa ruchu. Duży SUV Kia jest wyposażony w maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych – dwie przednie, dwie boczne montowane w przednich siedzeniach, boczne kurtyny powietrzne z czujnikiem dachowania, przednią centralną oraz boczne dla pasażerów w drugim rzędzie.

Nowa Kia Sorento / Kia

Kia Sorento - jaka pojemność bagażnika?

Wnętrze może być 7- lub 6-osobowe. Ta druga konfiguracja Sorento wyróżnia się dwoma osobnymi fotelami kapitańskimi w drugim rzędzie, z funkcją przesuwania, pochylenia i składania oparcia. Bagażnik przy komplecie pasażerów zapewnia od 179 l pojemności, schowany trzeci rząd to 813 litrów kufra. Złożone oba tylne rzędy siedzeń to ok. 2 tys. l przestrzeni ładunkowej.

Kia Sorento / Kia / Adam Warner

Nowa Kia Sorento tylko z silnikiem Diesla na początek. Ponad 1000 km zasięgu

Kia Sorento w nowym wcieleniu na początek jest dostępna w Polsce wyłącznie z silnikiem Diesla 2.2 CRDi o mocy 193 KM (440 Nm). Do tego jest 8-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa i napęd 4x4. Producent obiecuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy. Elastyczność też jest niczego sobie – zryw z 80 do 120 km/h ma zająć 6,7 s. A wszystko to przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 6,5-6,7 l/100 km. Można więc spodziewać się, że 67-litrowy zbiornik oleju napędowego zapewni ponad 1000 km zasięgu. I komu to przeszkadza?

Nowa Kia Sorento / Kia

Ile kosztuje nowa Kia Sorento? Trzy wersje do wyboru

Nowa Kia Sorento z silnikiem Diesla 2.2 CRDi/193 KM w wersji L kosztuje od 241 900 zł. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in.: 7 poduszek powietrznych, w tym poduszka centralna, autonomiczny hamulec pokolizyjny, asstem automatycznego hamowania z 4 trybami: wykrywania pojazdów, pieszych, rowerzystów i asystentem skrętu w lewo, asystent jazdy miejskiej i pozamiejskiej utrzymujący bezpieczny odstęp, prędkość i środek pasa ruchu, czujniki parkowania przód/tył, światła przednie LED typu projekcyjnego w stylistyce Vertical Cubes, tylne, przeciwmgielne i do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, przednie kierunkowskazy sekwencyjne, sześć trybów jazdy (w tym trzy do jazdy w terenie), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka z funkcją kierunkowskazów LED, oświetlenie wnętrza LED, skórzana kierownica z łopatkami skrzyni biegów, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne, aktywny tempomat z inteligentnym ogranicznikiem prędkości, nawigacja satelitarna z ekranem dotykowym 12,3 cala, kamera cofania z dynamicznym torem jazdy, 18-calowe alufelgi, koło zapasowe dojazdowe, relingi dachowe, asystent jazdy po autostradzie i w korkach, system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka, system monitorowania martwego pola z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, monitorowanie ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania, blokada otwarcia drzwi tylnych w sytuacji gdy system monitorowania martwego pola wykryje ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem, podgrzewana kierownica i fotele przednie.

Nowa Kia Sorento / Kia

Nowa Kia Sorento w wersji XL kosztuje od 259 900 zł

Kia Sorento w wersji XL jest bogatsza o takie dodatki jak: skórzana tapicerka, elektrycznie sterowany fotel kierowcy w 8 kierunkach, elektrycznie sterowane podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa, fotel pasażera z elektryczną regulacją w 8 kierunkach, podgrzewanie skrajnych siedzisk kanapy w drugim rzędzie, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, zestaw cyfrowych wskaźników z kolorowym ekranem o przekątnej 12,3 cala, indukcyjna ładowarka do telefonu, rolety przeciwsłoneczne dla pasażerów drugiego rzędu, przyciemniane szyby tylne, 19-calowe felgi aluminiowe, system autonomicznego hamowania rozszerzony o funkcję aktywnego wspomagania ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji, asystent jazdy po autostradzie rozbudowany o funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu oraz unikania kolizji z autem jadącym sąsiednim pasem. Tak wyposażone nowe Sorento kosztuje od 259 900 zł.

Nowa Kia Sorento / Kia

Kia Sorento Prestige Line wyposażona po królewsku. Cena?

Najlepiej wyposażona Kia Sorento Prestige Line to wydatek od 289 400 zł. Na liście wyposażenia takiego SUV-a jest m.in. asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym, system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360, kolorowy wyświetlacz Head-up, system monitorujący przestrzeń za pojazdem podczas cofania z systemem automatycznego hamownia, boczne poduszki powietrzne dla drugiego rzędu, elektrycznie regulowana kolumna kierownicy, aluminiowe nakładki na pedały, skórzana tapicerka foteli, wentylowane fotele przednie, system audio Bose z 12 głośnikami oraz systemem dynamicznej kompensacji dźwięku, zdalne parkowanie auta za pomocą pilota, zawieszenie tylne z funkcją poziomowania bez użycia elektroniki, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 10 kierunkach z funkcją pamięci, fotel kierowcy z 4-kierunkową, pasażera z 2-kierunkową elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, przednie, tylne oraz boczne czujniki parkowania, fotel kierowcy i pasażera z funkcją relaksu wyposażony w elektrycznie wysuwany podnóże, czytnik linii papilarnych, cyfrowy kluczyk w smartfonie i 20 calowe aluminiowe felgi z oponami 255/45 R20.

Nowa Kia Sorento w salonach już w maju, ale auto można zamawiać teraz

Nowe Sorento można zamawiać. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w Polsce już w drugiej połowie maja. Samochód jest standardowo objęty 7-letnią gwarancją lub na 150 000 km. Za jakiś czas ofertę układów napędowych uzupełnia hybryda klasyczna i typu plug-in.

Nowa Kia Sorento - cennik

Kia Sorento diesel L XL Prestige Line
2.2 CRDI/193 KM 8DCT AWD, 7-miejscowa 241 900 zł 259 900 zł 289 400 zł
2.2 CRDI/193 KM 8DCT AWD, 6-miejscowa - - 289 400 zł
Nowa Kia Sorento / Kia

Nowa Kia Sorento 2024 - dane techniczne

Kia Sorento 2.2 CRDi
Silnik i zawieszenie
Układ napędowy Diesel
Emisja spalin Euro 6 (cykl WLTP)
Typ skrzyni biegów DCT8
Napęd AWD
Pojemność skokowa [cm3] 2 151
Maksymalna moc [KM/obr./min.] 193 / 3 800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min.] 440/1750~2750
Przód kolumny McPhersona
Tył Wielowahaczowe
Osiągi i dane eksploatacyjne
Prędkość maksymalna [km/h] 201
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] 9.7
Elastyczność 80-120 km/h [s] 6.7
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] 6,5-6.7
Emisja CO2 [g/km] 169-174
Minimalny promień skrętu [m] 5,78
Pojemność zbiornika paliwa [ l ] 67*
Pojemność przestrzeni bagażowej VDA [ l ] dla wersji 6-miejscowej (1/2/3 rząd) 2041 / 813/ 179
Pojemność przestrzeni bagażowej VDA [ l ] dla wersji 7-miejscowej (1/2/3 rząd) 1996 / 813 / 179
Dopuszczalna masa całkowita [kg] w konfiguracji 6 / 7 osobowej 2500/2600
Masa własna minimalna [kg] w konfiguracji 6 / 7 osobowej 1812/1854
Masa przyczepy hamowanej [kg] 2500
Prześwit [mm] 176
Kąt natarcia / zejścia / rampowy [˚] 16,8˚/21,2˚/16,5˚
Gwarancja 7 lat / 150 000 km
Nowa Kia Sorento / Kia