Nowy Opel Corsa 1.2 Hybrid wjeżdża na rynek
Opel Corsa niedawno przeszedł zmiany stylistyczne, a teraz inżynierowie postarali się o rewolucję pod maską. Niemiecki model po raz pierwszy dostanie 48-woltową technologię hybrydową tzw. miękką hybrydę.
Pierwsze skrzypce w takim zespole gra nowy silnik trzycylindrowy 1.2 (o mocy 100 KM lub 136 KM) połączony znową 6-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów z silnikiem elektrycznym ISG o mocy 28 KM. Do tego jest akumulator litowo-jonowy 48V o pojemności 432 Wh, zamontowany pod lewym przednim fotelem.
Opel Corsa 1.2 Hybrid - jak jeździ miękka hybryda?
Nowość Opla sprawdzi się głównie w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens. Silnik elektryczny umożliwi również jazdę w trybie elektrycznym. Jako 100-proc. EV przejedzie nawet 1 km, ale pod warunkiem delikatnego traktowania gazu np. podczas manewrowania lub przy prędkości poniżej 30 km/h). ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem 55 Nm momentu obrotowego. W fazach zwalniania silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny pełni rolę generatora prądu – umożliwia doładowanie akumulatora 48V. Akumulator przechowuje również energię odzyskaną przez system hamowania rekuperacyjnego.
Opel Corsa 1.2 Hybrid - jakie zużycie paliwa? Nawet o litr mniej na 100 km
Opel wylicza, że nowa Corsa 1.2 Hybrid/100 KM powinna zużywać średnio 4,7 l benzyny na 100 km. W porównaniu ze zwykłą Corsą 1.2 (bez instalacji hybrydowej) daje to oszczędność na poziomie ok. 1 litra na setkę.
Nowy Opel Corsa 1.2 Hybrid – co to za hybryda?
Zdaniem niemieckich inżynierów nowy Opel Corsa z układem hybrydowym 48V ma być pomostem w drodze do przejścia na napęd całkowicie elektryczny. Technologia obejmuje:
- Nową generację trzycylindrowych silników benzynowych 1.2 opracowanych specjalnie z myślą o technologii hybrydowej i spełniających normę emisji spalin Euro 6.4. Oba silniki (100 KM i 136 KM) generują maksymalną moc przy 5500 obr./min i rozwijają maksymalny moment obrotowy wynoszący odpowiednio 205 Nm i 230 Nm przy 1750 obr./min. Jednostki pracują w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i są wyposażone w turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny.
- Nową zelektryfikowaną, sześciostopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów pomyślaną specjalnie do wykorzystania w technologii hybrydowej. W obudowie skrzyni biegów umieszczono również silnik elektryczny, falownik DC i ECU (elektroniczna jednostka sterująca skrzyni biegów).
- Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi, połączony ze skrzynią biegów i wytwarzający moc maksymalną 28 KM i maksymalny moment obrotowy 55 Nm.
- Rozrusznik-generator napędzany paskiem, który w połączeniu z silnikiem elektrycznym służy do uruchomienia zimnego silnika spalinowego. Rozrusznik-generator umożliwia także szybkie i ponowne uruchomienie jednostki benzynowej podczas jazdy.
- Akumulator litowo-jonowy 48V o pojemności 432 Wh, zamontowany pod lewym przednim fotelem. Takie położenie nie ogranicza pojemności bagażnika.
- Dwie instalacje elektryczne: instalację niskiego napięcia 12V zasilającą wyposażenie samochodu (np. elektryczne szyby, system informacyjno-rozrywkowy) oraz instalację o napięciu 48V do zasilania układu hybrydowego.