- Volvo EX90 ze skanerem kabiny, już nie zostawisz dziecka czy psa
- Volvo EX90 w wyposażeniu seryjnym dostanie wewnętrzny system radarowy
- Volvo EX90, czyli LiDAR na dachu i napęd elektryczny zamiast spalinowego
- Volvo EX90 wykryje inne samochody z 250 m
- Volvo EX90 z układem kamer monitorujących ruch gałki ocznej kierowcy
Volvo EX90 gotowe do debiutu. Nowy SUV jeszcze w 2022 roku zastąpi model XC90. Litera "E" w nazwie następcy oznacza całkowite przejście na napęd elektryczny i jednocześnie otwiera nowy rozdział w historii szwedzkiej marki.
EX90 to pierwszy przedstawiciel nowej elektrycznej rodziny EX i pierwszy owoc strategii zakładającej, że samochody na prąd do 2025 roku mają stanowić połowę oferty Volvo, a od 2030 roku – całość. Czego powinni spodziewać się kierowcy po najnowszym dziecku inżynierów?
Volvo EX90 ze skanerem kabiny, już nie zostawisz dziecka czy psa
EX90 wykorzysta platformę podłogową SPA 2 zaprojektowaną specjalnie do napędu czysto elektrycznego. Nowa architektura uwolniła drogę do zastosowania szeregu innowacji. Stąd e-SUVzaskoczy siłą rozwiązań, które mają zapewnić ochronę kierowcy, pasażerom i innych uczestnikom ruchu.
Zdaniem producenta w chwili debiutu będzie to najbezpieczniejsze Volvo w historii. A przy okazji zapewne najbezpieczniejszy seryjny samochód osobowy stworzony do tej pory. Tak jak kiedyś trzypunktowe pasy bezpieczeństwa były pionierskim wynalazkiem, tak współcześnie nowy wewnętrzny system radarowy będzie pierwszym na rynku, który wykryje ruch poniżej milimetra w całym wnętrzu auta.
Rozwiązanie Volvo ma zapobiegać tragediom, o których słyszymy w wiadomościach szczególnie latem. Statystyki rządu USA pokazują, że od 1998 roku ponad 900 dzieci w USA zmarło po pozostawieniu ich w gorących samochodach. Do większość zgonów w rozpalonych słońcem autach dochodziło, ponieważ ktoś zapomniał o śpiącym dziecku zapiętym w foteliku na tylnej kanapie.
Volvo EX90 w wyposażeniu seryjnym dostanie wewnętrzny system radarowy
Wewnętrzny system radarowy zostanie wprowadzony jako wyposażenie seryjne EX90. Funkcja będzie dostępna także w kolejnych nowych modelach Volvo, które wjadą na rynek niebawem. Jak działa radarowa niania ze Szwecji?
W kabinie umieszczono czujniki w kilku miejscach: w konsoli podsufitki, przy lampkach do czytania oraz tylnym bagażniku. Radary zabudowane w całej kabinie mają objąć jak największą powierzchnię wnętrza i wyczuć, czy w samochodzie zostało dziecko lub zwierzę. Jeśli system wykryje w środku człowieka czy psa, EX90 pozostanie odblokowane, a na ekranie konsoli środkowej pojawi się przypomnienie, aby sprawdzić czy w kabinie nie ma pasażerów.
System klimatyzacji samochodu może się uaktywnić, jeśli w kabinie zostaną wykryte osoby lub zwierzęta. Może to również pomóc obniżyć ryzyko hipotermii lub udaru cieplnego.
Volvo EX90, czyli LiDAR na dachu i napęd elektryczny zamiast spalinowego
Volvo EX90 dostanie też nową generację systemów unikania kolizji. Pakiet bezpieczeństwa tworzą: LiDAR (radar laserowy zamontowany nad górną krawędzią szyby na dachu auta), 8 kamer, 5 radarów, 16 czujników ultradźwiękowych. Ta elektroniczna armia zobaczy wszystko wokół auta (zakres działania to 360 stopni). Dane zebrane przez osprzęt analizuje wydajny procesor, który umie dokonywać nawet 250 bilionów operacji na sekundę.
Volvo EX90 wykryje inne samochody z 250 m
Jeśli wierzyć słowom szefa Volvo, to na drodze elektryczne EX90 zaimponuje możliwościami niewidocznej tarczy - to ma być najbezpieczniejszy samochód na świecie. Szwedzi podkreślają, że LiDAR nowego modelu SUV w każdych warunkach pogodowych wykryje inne auta i pieszego z odległości 250 m (dzięki temu kierowca ma na reakcję 7,5 sekundy), a małe obiekty – typu czarna opona na czarnej drodze – zauważy ze 120 m! Sygnały LiDAR-u są bardziej efektywne jako dane, niż obrazy kamer. Tym samym EX90 zidentyfikuje też mniejsze zwierzęta, jak np. psy czy lisy (tego nie potrafią obecne rozwiązania).
Volvo EX90 z układem kamer monitorujących ruch gałki ocznej kierowcy
EX90 dostanie też wewnętrzny system kamer monitorujący ruch gałek ocznych kierowcy i algorytm badający ich pracę - to dla wykrycia zmęczenia i niebezpiecznego mikrosnu. Rozwiązanie będzie też zdolne wyłapać "znużenie" alkoholowe.
Z kolei dzięki czujnikom pojemnościowym wbudowanym w wieniec kierownicy samochód sprawdzi, czy człowiek stracił panowanie nad pojazdem przez zasłabnięcie. W takiej sytuacji EX90 sam zjedzie na pobocze, włączy światła awaryjne i wezwie pomoc.
Zdaniem inżynierów raz wprowadzona sztuczna inteligencja będzie z czasem dojrzewać. Coraz mądrzejszy samochód będzie coraz skuteczniej wspierał kierowcę w krytycznych sytuacjach. Starsze generacje systemów wsparcia głównie ostrzegały o potencjalnym zagrożeniu. Nowa technologia ma coraz częściej interweniować samodzielnie, by zapobiec zderzeniu. Volvo spodziewa się, że pakiet systemów bezpieczeństwa w nowym EX60 aż o 20 proc. zmniejszy ryzyko wypadków śmiertelnych i z poważnymi obrażeniami, a o 9 proc. spadnie liczba wypadków w ogóle.
Nowe Volvo EX90 pojedzie autonomicznie
Nowe Volvo będzie również zaopatrzone w rezerwowe układy dotyczące kluczowych funkcji jak kierowanie i hamowanie, które pozwolą na jazdę autonomiczną. Takie uśpione rozwiązania, wraz z LiDAR-em i pozostałymi elementami umożliwią uruchomienie w EX90 funkcji jazdy autonomicznej po autostradzie Highway Pilot.
Jak będzie wyglądać nowe Volvo EX90?
Zdjęcia EX90 Volvo ujawni na początku listopada, ale pod względem stylistycznym obraz nowego SUV-a daje prototypowe Volvo Concept Recharge.