Skoda Fabia nowej generacji debiutuje w Polsce. Samochód zyskał modny styl. Spłaszczony przód węszy nisko nad jezdnią. Tył poprowadzono zgrabniej niż poprzedniku. Do zmiany proporcji przyczyniło się zastosowanie platformy MQB-A0, z której już od dawna korzystają VW Polo, Seat Ibiza czy Scala i Kamiq. Przy tym Fabia urosła o 11 cm wzdłuż i o niecałe 5 cm wszerz. Teraz długość wynosi 4107 mm, szerokość 1780 mm, a wysokość to 1460 mm.
Rozstaw osi zyskał 94 mm do 2564 mm, a to nawet więcej niż w przypadku Octavii pierwszej generacji (wprowadzonej na rynek w 1996 roku), która mierzyła 2512 mm. Ten parametr na drodze z pewnością przełoży się na stabilne prowadzenie. W większym nadwoziu wygospodarowano przestronniejsze wnętrze - miejsca przybyło szczególnie z tyłu. Co ciekawe, mimo zwiększenia rozmiarów inżynierom udało się zachować wagę zbliżoną do tej, którą oferuje model trzeciej generacji.
Nowa Skoda Fabia - jakie wymiary i pojemność bagażnika?
Bagażnik? Ten Czesi wynaleźli na nowo, ponieważ w porównaniu do kufra schodzącej generacji nowa Fabia zapewni aż 50 l więcej, czyli 380 l! To tyle co nowy VW Golf i lepiej niż Polo (351 l). Po złożeniu tylnych foteli teraz połyka aż 1190 l wobec 1150 l starego modelu.
Nowa Skoda Fabia - światła LED w standardzie
Nowa Skoda Fabia oferuje dużo za swoją cenę. Już w bazowej wersji wyróżnia się seryjnymi światłami w technice LED o charakterystycznej grafice - ich klosze wcinają się w karoserię aż do osłony chłodnicy. Alternatywnie będzie można zażyczyć światła Full LED oraz tylne lampy z diodowym "wsadem".
Skoda twierdzi, że każdy element nadwozia zaprojektowano od nowa i dopracowano aerodynamiczne. Stąd Fabia dostała większy spojler dachowy oraz lotki boczne zapewniające lepszy przepływ powietrza. Specjalnie zaprojektowane mocowania lusterek bocznych zmniejszają opór i kierują jego strumień za samochód. W efekcie współczynnik oporu Cx został zmniejszony z 0,32 do 0,28 (to prawie jak Golf). A ponieważ około 25 proc. oporu jest generowane przez same koła, Skoda po raz pierwszy obdarowała Fabię specjalnymi plastikowymi nakładkami. Te listwy pasują do obręczy kół Proxima i Procyon. Do tego dwanaście paneli pokrywa teraz większą część podwozia, szczególnie w obszarach kluczowych dla aerodynamiki, takich jak komora silnika i osie. Dodano również nowy rodzaj żebrowania w przednim zderzaku, które reguluje ilość powietrza przepływającego przez wloty. Przy niskim zapotrzebowaniu na chłodzenie listewki żebrowania zamykają się automatycznie, tym samym zwiększając opływowość najnowszej Skody. Tyle zachodu ma przełożyć się na oszczędne zużycie paliwa (o 0,2 l mniej na 100 km podczas jazdy ze stałą prędkością 120 km/h) oraz komfort akustyczny w kabinie.
Fabia to paleta dziewięciu kolorów nadwozia, w tym dwa metalizowane: Phoenix Orange i Graphite Grey, które Skoda stosuje pierwszy raz. Metalizowany grafitowy szary i perłową czerń Magic można również wybrać jako kontrastowe lakiery na dach, obudowy lusterek bocznych i obramowanie kratki. Gama kół obejmuje 14- i 15-calowe felgi stalowe, a także dziewięć obręczy aluminiowych od 15 do 18 cali. Najbogatszym wariantem są opcjonalne, oksydowane 18-calowe felgi aluminiowe Libra.
Nowa Skoda Fabia jak Octavia, wnętrze i wyposażenie
Rewolucja zaszła także w kabinie. Na pokładzie zawitała cyfryzacja na miarę tej znanej już z Octavii. Symetrycznie zaprojektowana deska rozdzielcza z ozdobnymi elementami (do wyboru w sześciu różnych wersjach) została podzielona na dwa poziomy. Górny z wirtualnym kokpitem 10,25 cala zamiast analogowych zegarów oraz wielkim dotykowym ekranem na środku pełni funkcję informacyjno-rozrywkową. Tym samym nowa Fabia jest pierwszą w historii modelu z cyfrowym zestawem wskaźników – jeszcze kilka lat temu to rozwiązanie było na liście opcji Audi A6. Dziś kierowcy miejskiej Skody mogą wybierać spośród różnych układów ekranu. Należą do nich układ klasyczny, oparty na stylu analogowych okrągłych instrumentów, a także widoki Modern, Reduced i Extended. W ramach opcjonalnego pakietu Dynamic dostępny jest też piąty – Sport, w którym obrotomierz zajmuje centralne miejsce. Wirtualny kokpit wyświetli m.in. emblematy stacji radiowych, okładki albumów muzycznych i zapisane zdjęcia osób dzwoniących. Ponadto mapa może powiększać skrzyżowania i pokazać je w osobnym oknie. A jeśli ktoś nie chce tak wymyślnych bajerów, to nie ma co rozdzierać szat – z myślą o tradycjonalistach Fabia jest standardowo wyposażona w analogową tablicę przyrządów i 3,5-calowy ekranik.
Z kolei dolna część kokpitu odpowiada za obsługę klimatyzacji i pozwala bezprzewodowo "parować" telefony z pokładowym systemem multimedialnym; przewidziano też ładowanie indukcyjne. Począwszy od Ambition, przednia część deski rozdzielczej jest obita materiałem z kontrastującymi szwami. Duże okrągłe kratki nawiewu po prawej i lewej stronie to nowe rozwiązanie – trzeba przyznać, że wyglądają fenomenalnie. Do tego mięsista dwuramienna kierownica niczym z luksusowych modeli Laurin&Klement.
Skoda Fabia, radio, nawigacja, porty USB-C
Nowa Fabia to trzy różne systemy infotainment do wyboru. Podstawowy Swing jest standardowo wyposażony w 6,5-calowy kolorowy ekran dotykowy, radio z cyfrowym odbiornikiem DAB oraz cztery głośniki przednie.
Bolero oferuje radio, 8-calowy ekran, zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz dwa dodatkowe głośniki surround w tylnych drzwiach. Smartfon można bezprzewodowo zintegrować z samochodem za pomocą technologii SmartLink, Android Auto lub Apple CarPlay, a opcjonalny Phone Box umożliwia ładowanie indukcyjne.
System Amundsen to konfigurowalny 9,2-calowy wyświetlacz z nawigacją, która jest wspierana przez dane online. Ta opcja obejmuje również hotspot Wi-Fi. Multimediami można sterować za pomocą gestów i wypowiadając komendy – ukryta gdzieś w środku asystentka Laura rozumie aż 15 języków. Fabia może zapewnić aż pięć gniazd USB-C - z których jedno znajduje się na lusterku wstecznym, czyli w idealnym miejscu do zasilania wideorejestratora.
Nowa Skoda Fabia i jakie silniki, skrzynia biegów?
Nowa Skoda Fabia w Polsce na początek zaoferuje trzy silniki benzynowe do wyboru - jednostkę z wtryskiem wielopunktowym (MPI) i dwa warianty TSI z wtryskiem bezpośrednim. Przy okazji producent nie tylko poszerzyła gamę dostępnych jednostek w porównaniu do poprzedniej generacji, lecz także zwiększyła zakres mocy – od 80 KM do 110 KM.
Napęd wersji podstawowej to trzycylindrowy 1.0 MPI/80 KM (lubi LPG) połączony z pięciobiegową skrzynią manualną. Taki model od 0 do 100 km/h powinien przyspieszać w 15 sekund.
Wyższą kulturę pracy i lesze osiąg zapewni silnik 1.0 TSI/95 KM w duecie z 5-stopniową przekładnią biegów. Start do "setki" zajmie 10,6 s.
Mocniejszy 1.0 TSI/110 KM zamiast seryjnej 6-biegowej skrzyni ręcznej może zapewnić automatyczną 7-stopniową przekładnię DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa odpowiednio: 9,7 i 9,5 s (DSG).
Nowa Skoda Fabia - spalanie na 100 km
Standardowy zbiornik paliwa pomieści 40 l benzyny. Skoda przewidziała możliwość zamontowania 50-litrowego baku i obiecuje, że wtedy zasięg nowej Fabii na jednym tankowaniu przekroczy 900 km! Przy spalaniu ok. 5 l na 100 km (w cyklu WLTP).
Skoda Fabia, jakie systemy bezpieczeństwa?
Fabia jest też na czasie jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa czy wsparcia kierowcy. Tu Skoda podkrada technologiczne frykasy z droższych samochodów. Dodano system Travel Assist, który łączy w sobie między innymi aktywny tempomat (ACC), który – aż do prędkości 210 km/h – automatycznie dostosowuje prędkość do prędkości pojazdów poprzedzających oraz system Lane Assist, który pomaga utrzymać auto na pasie ruchu, korygując tor jazdy. Na pokładzie można mieć aż 9 poduszek oraz Park Assist. Dostępne są również dodatkowe mocowania ISOFIX – po raz pierwszy dla przedniego fotela pasażera.
Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, to Fabia czwartej generacji zaskakuje 13 nowymi patentami spod hasła "Simply Clever". Teraz łącznie skrywa ich aż 43, a lista obejmuje m.in. kieszenie na telefon w oparciach, siatkę pod półką bagażnika, składane oparcie przedniego fotela, schowek w podłodze czy wyjmowany uchwyt na napoje. Nie zapomniano o parasolce. Kolejnym akcesorium jest zdejmowana osłona przeciwsłoneczna dachu panoramicznego, która zapewnia idealną ochronę przed słońcem wewnątrz pojazdu i zwiększa wygodę pasażerów. Można ją złożyć do jednej trzeciej rozmiaru i schować pod pokrywą bagażnika.
Nowa Skoda Fabia i jaka cena w Polsce?
Nowa Skoda Fabia jest najtańszym autem czeskiej marki w Polsce kosztuje od 59 100 zł za model z silnikiem 1.0 MPI/80 KM z pięciobiegową skrzynią manualną. Czyli kusząco, jak za tak duże i sprytnie pomyślane auto, które w salonie czeskiej marki może śmiało stawić czoło modelowi Scala. Tym samym potwierdziły się nasze wcześniejsze doniesienie o kwocie poniżej 60 tys. zł.A dzięki prostocie zastosowanych silników (nie ma tu instalacji miękkiej hybrydy) Fabia może okazać się jednym z ostatnich samochodów, po który Polak sięgnie bez obawy o późniejsze wydatki eksploatacyjne.
Rywale? Dla porównania bratni Volkswagen Polo (1.0 MPI/80 KM) to przynajmniej 63 290 zł, a Seat Ibiza po ostatniej modernizacji w wyjściowej wersji Reference wymaga 62 800 zł. Oczywiście jest też Dacia Sandero, ale pod względem wyposażenia rumuński model leży na deskach - nawet w opcji do najdroższych odmian nie oferuje np. świateł LED czy innych systemów wspomagania kierowcy pilnujących bezpieczeństwa.
A wyposażenie najtańszej Fabii w wersji Active to m.in.: asystent pasa ruchu, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, połączenia alarmowe – manualne lub automatyczne wezwanie pomocy po wypadku, Usługa Care Connect - 1 rok, radio SWING (ekran 6,5 cala, dwa gniazda USB-C) ,4 głośniki, Bluetooth, klimatyzacja manualna, fotel kierowcy regulowany na wysokość, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, elektrycznie sterowane szyby przednie, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, reflektory LED BASIC z przodu, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, czujnik zmierzchu, stalowe 15-calowe obręcze kół, DAB+ - funkcja odbioru programów radiowych w formie cyfrowej i lusterka boczne w kolorze nadwozia.
Skoda Fabia z mocniejszym i nowocześniejszym silnikiem 1.0 TSI/95 KM kosztuje od 66 150 zł. To model w wersji Ambition, który oprócz wyposażenia tańszej odmiany Active oferuje dodatkowo: czujnik parkowania z tyłu, tempomat, czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, radio BOLERO (ekran 8 celi, dwa gniazda USB-C), SmartLink, 6 głośników, fotel pasażera regulowany na wysokość, hamulce tarczowe z tyłu, parasolka w drzwiach kierowcy.
Skoda Fabia Style to najlepiej wyposażony model. Seryjnie jest bogatszy o 16-calowe alufelgi, bezkluczykowy system uruchamiania silnika, kamerę cofania, podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej, dwustrefową klimatyzacją automatyczną, elektrycznie sterowane szyby tylne, podłokietnik z przodu z uchwytem na napoje z nawiewami dla pasażerów z tyłu, fotel kierowcy i pasażera z regulacją pod lędźwie, skórzaną dwuramienną kierownicą, pakiet CHROM - chromowana listwa wzdłuż dolnej linii szyb bocznych, oświetlenie Ambiente - białe/czerwone, dywaniki tekstylne (dwa z przodu i dwa z tyłu). Taka Skoda Fabia kosztuje od 69 650 zł (silnik 1.0 MPI/80 KM).
Nowa Skoda Fabia i pakiety wyposażenia
Do tego Skoda oferuje szereg zestawów wyposażenia. Fabia Ambition to pakiet COMFORT (3300 zł), który obejmuje m.in. 15-calowe alufelgi, 2-ramienną skórzaną kierownicę wielofunkcyjną, kamerę cofania oraz tylne światła w technologii LED.
Pakiet COMFORT dla wersji Style (2800 zł) oznacza: reflektory przednie Bi-LED z funkcją adaptacji świateł AFS oraz funkcją CORNER, KESSY FULL – bezkluczykowy system obsługi samochodu, 2-ramienną skórzaną podgrzewaną kierownicę oraz przyciemniane tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika.
NOWA Skoda Fabia - cennik
Skoda przewidziała Fabię w trzech wersjach: Active, Ambition oraz Style. Wariant Monte Carlo inspirowany rajdową historią marki dołączy w 2022 roku.
Skoda Fabia - ceny | Active | Ambition | Style |
1.0 MPI/80 KM 5 biegów | 59 100 zł | 62 650 zł | 69 650 zł |
1.0 TSI/95 KM 5 biegów | - | 66 150 zł | 73 150 zł |
1.0 TSI/110 KM 6 biegów | 64 100 zł | 67 650 zł | 74 650 zł |
1.0 TSI/110 KM DSG 7 biegów | 72 650 zł | 79 650 zł |
Lista płatnych opcji przewiduje m.in. adaptacyjne reflektory LED (3700 zł), nawigację z ekranem 9,2 cala (3600 zł), wirtualny kokpit (1900 zł), pakiet Travel Assist z funkcjami wspomagającymi kierowcę (3250 zł), monitorowanie martwego pola (2900 zł), wspomaganie parkowania (2900 zł), aktywny tempomat (1250 zł), zestaw audio plus subwoofer (2100 zł), dwustrefową klimatyzację Climatronic (1350 zł) czy dach panoramiczny (4 tys. zł).