Mazda CX-3 jest dla japońskiej marki jak powietrze – bez niej firma nie mogłaby rywalizować w jednym z najważniejszych, najszybciej rosnących segmentów rynku europejskiego. Samochód pojawił się na świecie w 2015 roku i z miejsca zdobył serca kierowców. Jednak czas leci, w klasie crossoverów oraz SUV-ów segmentu B robi się coraz tłoczniej – dziś o palmę pierwszeństwa walczy niemal każdy z producentów. Mazda nie zamierza oddawać pola bez walki. Na polskie drogi wjeżdża CX-3 2021...
Pod względem wyglądu obeszło się bez rewolucji. Aktualny język stylistyczny Mazdy, który przynosi jej wiele nagród – w tym prestiżowe wyróżnienia Red Dot, określane mianem designerskiego Oscara – pozwala tym japońskim autom błyszczeć na ulicy. Nie inaczej jest z CX-3 - wcale po niej nie widać, że ma już 5 lat. Owoc uniesień projektantów nadal prezentuje się nienagannie. Dla podkreślenia urody firma ograniczyła się do wprowadzenia nowego metalizowanego lakieru Polymetal Gray.
Mazda CX-3 - cyfryzacja wnętrza i nowe fotele
W kabinie czekają nowe i wygodniejsze przednie fotele o analogicznej konstrukcji jak te, którymi wita Mazda 3 i CX-30. System multimediów został wzbogacony o cyfrowe radio DAB+. Interfejsy Apple Car Play i Android Auto są już standardem. W topowej odmianie Mazda montuje ułatwiającą manewrowanie kamerę 360 stopni. Seryjny układ wspomagania hamowania rozpoznaje teraz pieszych po zmroku. Ponadto, światła w trybie automatycznym skorygowano tak, by o zmierzchu lub w warunkach pogorszonej widoczności włączały się wcześniej. Wisienką na torcie jest kluczyk w nowej ekskluzywnej oprawie.
Mazda CX-3 stawia na jeden silnik benzynowy
Silnik? Benzynowy 2.0/121 KM Skyactiv-G i już! Mazda postawiła na jedną konstrukcję w duecie ze skrzynią manualną lub automatyczną – obie 6-biegowe. Wolnossąca jednostka ma oszczędzającą paliwo funkcję dezaktywacji cylindrów – w trakcie spokojnej jazdy działają dwa zamiast czterech, czego kierowca nie powinien odczuwać – chyba, że tylko wydając mniej na stacji paliw. Mazda obiecuje obniżenie spalania średnio z 6,6 do 6,2 l/100 km wg WLTP.
Mazda CX-3, ceny w Polsce i dwie wersje wyposażenia
Mazda CX-3 w nowej odsłonie kosztuje od 90 900 zł. Skrzynia automatyczna wymaga dopłaty 8 tys. zł. Oczywiście konkurencja oferuje tańsze auta, jednak CX-3 to dopracowany i sprawdzony model. Cenę broni typowa dla japońskiej marki staranność wykonania i wysoka jakość materiałów wykończeniowych plus bogate wyposażenie oferowane teraz w dwóch nowych poziomach (wcześniej funkcjonowały cztery warianty).
CX-3 już w podstawowej wersji SkyJOY zapewnia m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, skórzane wykończenie kierownicy i dźwigni zmiany biegów, a także system multimedialny Mazda Connect z kolorowym wyświetlaczem oraz interfejsem Apple CarPlay i Android Auto. Do tego za 1999 zł można dołożyć pakiet PLUS (wg. Mazdy wart 4000 zł) i korzystać m.in. z ogrzewanych przednich foteli, czujników deszczu i zmierzchu oraz tylnych czujników cofania, a także z pakietu systemów iActivsense, w tym – z asystenta martwego pola, czy układu monitorującego ruch poprzeczny podczas cofania.
Wyższy poziom SkyPRESTIGE (103 900 zł) od oferuje bezprzewodowy interfejs Apple CarPlay, kolorowy wyświetlacz head-up, felgi o średnicy 18 cali, kamerę cofania czy system dostępu bezkluczykowego. Tę wersję wyposażenia można uzupełnić pakietami BLACK lub WHITE ze skórzaną tapicerką i elektryczną regulacją fotela kierowcy.
Mazda CX-3 2.0 SKYACTIV-G 121 KM 6MT – dane techniczne 2021
Silnik | benz. R4 |
Moc | 121 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 206 Nm przy 2800 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/manualna 6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4275/1765/1535 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm |
Masa własna | 1235 kg |
Pojemność bagażnika | 350/1260 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Średnie spalanie (WLTP) | 6,2 l/100 km |