Ford Mustang Mach 1 pierwszej generacji zadebiutował w 1969 roku. Powstał dzięki podrasowaniu Mustanga GT, a nazwą nawiązywał do kojarzonej z samolotami ponaddźwiękowymi liczby Macha. Dysponował mocniejszymi silnikami V8, wyczynowym zawieszeniem i możliwościami personalizacji stylistycznej. Ustanowił 295 rekordów prędkości i wytrzymałości na słonym jeziorze w Bonneville. A zespoły wyścigowe startujące tym modelem zdobyły mistrzostwo w klasyfikacji producentów amerykańskiego klubu SCCA w 1969 i 1970 roku. Nowe lub aktualizowane wersje Mach 1 pojawiały się w latach 1971, 1974 i w 2003 roku. Od 1969 roku na świat przyszło ponad 300 tys. sztuk Mustanga Mach 1. A teraz Ford ogłasza sensacyjną decyzję – pierwszy raz w historii wprowadzi do sprzedaży w Europie limitowaną serię wyczynowego Mustanga Mach 1 najnowszej generacji.

Reklama
Ford Mustang Mach 1 nowej generacji w towarzystwie przodków / Ford

Mustang Mach 1 w europejskiej specyfikacji właśnie zadebiutował podczas Goodwood SpeedWeek w West Sussex w Wielkiej Brytanii. Z maską wybrzuszoną wielkim silnikiem, bocznymi pasami i charakterystycznymi felgami nawiązuje do kultowych Mustangów Mach 1 z lat 60. i 70.

U nas Ford zaoferuje osiem kombinacji kolorów nadwozia i emblematów. Wybór przewiduje: lakier Fighter Jet Grey z pasami w kolorach Satin Black lub Reflective Orange; lakiery Iconic Silver, Shadow Black i Oxford White z pasami w kolorach Satin Black lub Red oraz lakiery Velocity Blue, Twister Orange, Race Red i Grabber Yellow z pasami w kolorach Satin Black lub White. Pomieszanie z poplątaniem, ale spojrzenie w katalog próbek rozjaśni sytuację…

Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Grey i Grabber Yellow / Ford

Mustang Mach 1 czy Bullitt?

Łatwiej będzie z wyborem silnika. Jest jeden, ale za to jaki! Mustang Mach 1 skrywa 5-litrowe aluminiowe V8 o mocy 460 KM. Czyli tak, jak zjawiskowy Mustang Bullitt, który do setki przyspiesza w nieco ponad 4 s. W przypadku nowicjusza spis modyfikacji zaaplikowanych przez inżynierów Forda przypomina, listę płac superprodukcji Hollywood.

Ford Mustang Mach 1 / Ford
Ford Mustang Mach 1 / Ford

Układ dolotu powietrza, kolektor dolotowy, przepustnice o średnicy 87 mm zwiększające swobodny przepływ powietrza do silnika – te elementy Mustang Mach 1 dzieli z Shelby GT350. Podrasowane płuca współpracują ze specjalnym oprogramowaniem modułu sterującego pracą układu napędowego oraz podwójnym wtryskiem paliwa, łączącym wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni i niskociśnieniowy wtrysk do kolektora, co zwiększa niutonometry przy niskich obrotach, pozwalając rozkręcać silnik do szaleństwa. Dodatkowa chłodnica oleju silnikowego, również zapożyczona z GT350 Shelby oraz nowa podstawa filtra oleju, dbają o optymalne smarowanie i utrzymują wysoką wydajność przy dużych obciążeniach.

Ford Mustang Mach 1 / Ford
Na pokładzie podgrzewane i wentylowane przednie fotele, system łączności Ford SYNC 3, 12-głośnikowy system audio B&O oraz modem FordPass Connect 3, odpowiedzialny za komunikację ze światem / Ford

Kierowca 460 KM dostaje w okolicy 7500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 529 Nm przy 4600 obr./min. Wrzucasz jedynkę sześciobiegowej skrzyni manualnej (MANUALNEJ!) TREMEC 3160, a Mach 1 zaczyna show! Nawija asfalt na tylne koła i pluje spalinami przez cztery końcówki wydechu o średnicy 4,5 cala (niemal 11,5 cm). I to wszystko przy gardłowym ryku V8, który po mocniejszym kopnięciu gazu zmienia się w ostry heavy metal…

Stylowe detale nawiązują do klasycznego Mustanga Mach 1. Lewarek manualnej przekładni ma cudowną okrągłą końcówkę / Ford
Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray / Ford

Na osobny akapit zasługuje sama przekładania TREMEC. Inżynierowie zapewniają, że skrzynia dopasowuje prędkość obrotową do płynnej ręcznej zmiany przełożeń bez kompromitujących kierowcę szarpnięć. System wykorzystuje elektroniczne sterowanie pracą silnika do chwilowego "podbicia" przepustnicy i przegazowania, w chwili redukcji biegu, co umożliwia dostosowanie obrotów V8 do niższego przełożenia. Przewidziano też funkcję umożliwiającą redukcję na wyższy bieg bez zdejmowania nogi z gazu. Majstersztyk. Sprawdzi się na co dzień i od święta na torze.

Alternatywą do przekładni manualnej jest 10-biegowy automat, w którym na potrzeby Mustanga Mach 1 zmieniono konwerter momentu obrotowego i oprogramowanie. Z dużymi obciążeniami w ekstremalnych próbach pomoże druga chłodnica oleju chłodzona powietrzem (poprawia obniżanie temperatury pracy oleju o 75 proc.). Zarówno wersję z przekładnią manualną, jak i automatyczną posiadają dodatkowy układ chłodzenia tylnej osi. Mustang Mach 1 z ręczną skrzynią jest standardowo wyposażony w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – to dla lepszej przyczepności zarówno na prostych odcinkach, jak i przy wyjściu z zakrętu.

Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray / Ford
Reklama
Ford Mustang Mach 1 / Ford

Mustang Mach 1 wygląda szpanersko, ale dodatkowe spoilery, splitter czy charakterystyczna dla tego modelu osłona chłodnicy nie są jedynie złoceniami na pokaz. Przy takich możliwościach układu napędowego każdy element spełnia określona funkcję – przyczynia się zarówno do poprawy parametrów aerodynamicznych, jak i chłodzenia.

Ford Mustang Mach 1 z manualną przekładnią standardowo wyposażony w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, poprawiający przyczepność, zarówno na prostych odcinkach, jak i podczas wychodzenia z zakrętów / Ford

Ludzie z Forda podkreślają, że Mustang Mach 1 wytwarza o 22 proc. większą siłę docisku aerodynamicznego niż Mustang GT. To zasługa tylnego dyfuzora z Shelby GT500 oraz dłuższej osłony podwozia z żebrami kierującymi strumień powietrza chłodzącego na tarcze hamulcowe. Przedni splitter ukształtowano dla zwiększaniu siły docisku i lepszej przyczepności przy dużych prędkościach, a jednopłatowy tylny spojler dopasowano do właściwości elementów przedniej aerodynamiki, aby zapewnić idealną równowagę siły nośnej.

Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray / Ford

Mach 1 pod skorupą karoserii skrywa regulowane zawieszenie MagneRide, które pozwala na kontrolę siły tłumienia wykorzystując elektroniczne sterowanie przepływem płynu hydraulicznego w amortyzatorach, dzięki czemu potrafi reagować w czasie rzeczywistym na zmieniające się warunki drogowe. Do tego doszły sztywniejsze przednie sprężyny i stabilizatory. Nowa kalibracja elektrycznego wspomagania kierownicy, ramy pomocnicze oraz elementy łączników przednich, montowane wcześniej w Mustangach Shelby GT350 i GT500, wyostrzają zmysły układu kierowniczego. Mustang Mach 1 dostał także wydajniejszy układ hamulcowy. A na pięcioramienne 19-calowe alufelgi, o pół cala szersze dla obu osi, nawinięto wyczynowe Michelin Pilot Sport 4.

Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray / Ford

Wnętrze to czerń z aluminiowymi detalami i skórzane sportowe fotele. Stylowe detale nawiązują do klasycznego Mustanga Mach 1. Lewarek manualnej przekładni ma cudowną okrągłą końcówkę. Każdy Mustang Mach 1 jest sygnowany unikatową tabliczką na desce rozdzielczej z seryjnym numerem egzemplarza. Ile z tych perełek trafi do Polski? Bez dwóch zdań każda ilość znajdzie chętnych. Szczególnie, że "zwykły" Mustang nad Wisłą w rankingu sprzedaży samochodów sportowych jest królem. Cena? To słodka tajemnica Forda.

Ręczna przekładania wykorzystuje sprzęgło dwutarczowe aby ułatwić zmianę biegów przy wysokich obrotach na torze. Skoki drążka są krótkie i precyzyjne, więc frajda z jazdy gwarantowana… / Ford
Ford Mustang Mach 1 w pigułce: 5.0 V8/460 KM, sześciostopniowa manualna skrzynia biegów TREMEC, napęd na tył, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, najbardziej bezpośredni układ kierowniczy, zawieszenie MagneRide i o 22 proc. większa siła docisku aerodynamicznego / Ford
Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray / Ford
Ford Mustang Mach 1 / Ford
Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray / Ford