- Seryjne audi RS Q8 będzie w ponad 95 proc. wyglądać jak pokazane w Genewie Q8 sport - powiedział Marc Lichte, szef designu niemieckiej marki.

Reklama

Audi Q8 sport concept to już kolejny model, który wyszedł spod ręki stylistów nadzorowanych przez Lichte. Jak widać byłemu projektantowi Volkswagena służy praca w Ingolstadt - za jego panowania kolejne nowe Audi nabierają charyzmy, a to może się podobać.

Pokazany w Genewie pięciometrowy prototyp zapowiada nowe RS Q8, czyli seryjne wydanie najmocniejszej odmiany topowego SUV-a Audi. Auto łączy trzy obecnie wiodące trendy w motoryzacji - oferuje sportowe osiągi, pochodzi z klasy premium no i jest SUV-em. Wiele detali przypomina Audi Ur-quattro z lat osiemdziesiątych XX w. Lista nawiązań do przeszłości obejmuje m.in. płaski, a jednocześnie bardzo szeroki słupek C oraz wydatne nadkola. Podobno właśnie tak będą wyglądać przyszły modele produkcyjne z Ingolstadt.

dziennik.pl

Poza stylistyką Q8 sport może kusić także rozwiązaniami technicznymi. Pod awangardową karoserią pokrytą pomarańczowym lakierem krypton czai się nowość na skalę światową. Konstruktorzy z Ingolstadt po raz pierwszy w zespół hybrydowy zestawili doładowany sześciocylindrowy silnik 3.0 TFSI o mocy 450 KM z elektrycznie napędzaną sprężarką mechaniczną i rekuperującym układem mild hybrid. Zamontowany pomiędzy wałem korbowym a skrzynią biegów układ zapewnia odzysk energii, a w razie potrzeby pracuje w przeciwnym kierunku, jako dodatkowy silnik elektryczny. Za dostarczanie prądu odpowiada instalacja elektryczna 48 V.

Audi

W efekcie podczas gwałtownego zrywu, gdy jednostki spalinowa i elektryczna pracują równocześnie, dzięki dodatkowej mocy silnika elektrycznego 20 kW i dzięki jego momentowi obrotowemu rzędu 170 Nm, cały układ hybrydowy wytwarza aż 476 KM i systemowy moment obrotowy rzędu 700 Nm. Taki potencjał potrafi rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 275 km/h.

dziennik.pl

Producent twierdzi, że połączone możliwości jednostki V6 TFSI i dodatkowego silnika elektrycznego oferuje moc ośmiocylindrowca, a jednocześnie zapewnia umiarkowany apetyt na benzynę, niczym motor czterocylindrowy. Ponoć spalanie spadło w stosunku do porównywalnego silnika bez układu mild hybrid o ponad jeden litr na 100 km, i to pomimo wzrostu mocy o 20 kW. Łączny zasięg Audi Q8 sport concept z bakiem o pojemności 85 litrów, wynosi ponad 1200 km.

Audi / tobiassagmeister

Montowany w tyle pojazdu, pod bagażnikiem, akumulator litowo-jonowy o wydajności 0,9 kWh, pozwala na jazdę w korku (w sytuacji częstego zatrzymywania się i ruszania) przy wyłączonym silniku spalinowym, a także na manewrowanie i parkowanie wyłącznie na napędzie elektrycznym. Podczas hamowania układ rekuperacji ponownie ładuje akumulator, dzięki czemu można szybciej i częściej poruszać się na prądzie.

dziennik.pl

Audi Q8 sport concept ma od początku do końca aż 5,02 m długości. Trzy metry rozstawu osi gwarantują dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Dla ekstremalnie opływowej sylwetki zrezygnowano z klamek. Drzwi otwierają się dzięki "podskórnym" czujnikom - po dotknięciu pierścieni logo Audi w słupkach B i C lekko odskakują i otwierają się pod zaprogramowanym kątem.

Audi / tobiassagmeister
Reklama

Kabina przewiduje miejsca dla czterech osób. Podobno na pokładzie jest komfortowo niczym w klasie biznes i to mimo płaskiej linii dachu. Przy obsłudze samochodu Audi stawia na duże ekrany dotykowe - w aucie pojawiła się nowa wersja wirtualnego kokpitu i wyświetlacz danych na szybie, na wprost wzroku kierowcy.

dziennik.pl

Ten ostatni wykorzystuje rozwiązania rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality), dzięki której wirtualne wskaźniki przenikają się ze światem rzeczywistym. Przykładowo: strzałkę nawigacji widzimy w tym samym miejscu zasięgu wzroku, w którym znajduje się prawdziwa strzałka na jezdni.

W Q8 sport zastosowano cyfrową technikę laserowego oświetlenia Matrix. Podzielony na miliony pikseli promień oświetla drogę z wysoką rozdzielczością i dokładnością. Tuż pod krawędzią maski silnika wkomponowano wąskie pasmo diodowe, które może być kierunkowskazem (sygnał świetlny biegnie od wewnątrz w kierunku skrętu) i światłem do jazdy w dzień. Reflektory reagują na zmiany na drodze tak by nie oślepiać innych użytkowników.

Audi / tobiassagmeister

Niemiecki SUV od podłoża stale odpycha się czterema kołami na raz (napęd quattro). O komfort jazdy dba pneumatyczne zawieszenie, które poza stopniem twardości pozwala ustawić prześwit na pięciu poziomach. Różnica pomiędzy najwyższym a najniższym to 90 mm. Kolosa zatrzymają hamulce z 20-calowymi tarczami ceramicznymi.

Przyszłość? Q8 sport concept nie powstał na darmo. Wiadomo, że na jego bazie będzie rozwijany samochód produkcyjny, który Audi wprowadzi na rynek w 2018 roku.