Rewolucyjny silnik powalił ekspertów na kolana! Tego jeszcze nie było
1 Mały 3-cylindrowy silnik otrzymał także dwie inne nagrody kwartalnika Engine Technology International przyznawane na podstawie głosów oddanych przez 76 dziennikarzy z 35 krajów świata. Fordowskiemu silnikowi przypadły tytuły "Najlepszy nowy silnik" oraz "Najlepszy silnik poniżej 1,0 l".
Ford / Ford
2 Ford po raz pierwszy zwyciężył w konkursie "International Engine of the Year" przeprowadzanym od 13 lat. W historii tego konkursu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów, co fordowski 1.0 EcoBoost (silnik otrzymał 403 pkt., następna w klasyfikacji konstrukcja VW - motor 1,4 TSI dostał ledwie 288 punktów)
Ford / Ford
3 Silnik, który zdaniem konstruktorów jest tak mały, że można go postawić na kartce papieru formatu A4, został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Merkenich w Niemczech. Silnik jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.
Ford / Ford
4 Silnik 1.0 l EcoBoost używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia nawet przy niskich obrotach silnika, dzięki czemu turbosprężarka może dodawać silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych, sama obracając się z prędkościami dochodzącymi do 28 000 obr/min.
Ford / Ford
5 Jak zachwalają konstruktorzy nowy silnik Forda 1.0 l EcoBoost o mocy 100 KM zapewnia najniższe w swojej klasie zużycie paliwa wynoszące 4,8 l/100 km i najniższą emisję CO2 wynoszącą 109 g/km. Wersja tego silnika o mocy 125 KM ma spalać średnio 5,0 l/100 km i emisję CO2 sięgającą 114 g/km.
Ford / Ford
6 Silnik 1.4 TSI Volkswagena po raz siódmy z rzędu otrzymał wyróżnienie "International Engine of the Year" w kategorii pojemności skokowej 1.0-1.4 litra. Mechaniczne serce VW jest wspomagane turbosprężarką i mechanicznym kompresorem
Media
7 W uzasadnieniu jury podało: "Ten silnik perfekcyjnie łączy przyjemność jazdy i oszczędność. Silnik 1.4 TSI to najinteligentniejsza jednostka w segmencie małych samochodów, ponieważ połączono w niej wystarczającą moc z niewielkim zużyciem paliwa."
Media
8 TSI z podwójnym doładowaniem jest dostępny w klasach mocy 150 KM, 160 KM i 180 KM, oferowany jest dla wielu modeli - od polo po sharana.
Inne
9 W kategorii "zielony silnik" zwyciężyła konstrukcja koncernu GM stosowana w zespole napędowym o zwiększonym zasięgu montowanym pod karoserią opla ampery i chevroleta volt
Opel
10 Po raz pierwszy w 14-letniej historii plebiscytu zwycięzcą został właśnie zespół napędowy o zwiększonym zasięgu. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się w Stuttgarcie w Niemczech. "Przed pojawieniem się Volta i Ampery, niewielki zasięg samochodów elektrycznych sprawiał, że były one mało praktyczne w codziennym użytkowaniu" - powiedział Uwe Winter, Vehicle Line Director and Chief Engineer, odbierający trofeum od brytyjskiego organizatora - czasopisma Engine Technology International. "Zmienia to nasz rewolucyjny system napędu, łączący przyjazną dla środowiska specyfikę silnika elektrycznego z dużym zasięgiem gwarantowanym przez jednostkę spalinową. Nagroda za najlepszy silnik ekologiczny to najwyższa forma uznania dla tego, co udało nam się osiągnąć."
Opel
11 Silnik elektryczny ampery i volta o mocy 150 KM/111 kW zasilany jest z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 16 kWh. W zależności od stylu jazdy i warunków na drodze taki zapas energii umożliwia pokonanie od 40 do 80 kilometrów wyłącznie za sprawą napędu elektrycznego, bez emisji spalin.
Chevrolet / www.weigl.biz
12 Samochód zawsze napędzany jest przez jednostkę elektryczną. W trybie zwiększonego zasięgu, który uruchamia się z chwilą rozładowania akumulatora, energię do silnika elektrycznego zaczyna dostarczać generator, napędzany silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 86 KM/63 kW. Łączny zasięg pojazdu po jednorazowym tankowaniu wynosi 500 kilometrów.
Chevrolet / www.weigl.biz
13 Za najlepszą jednostkę o sportowych osiągach uznano dzieło inżynierów ze stajni Ferrari, czyli 4,5-litrowe V8 stosowane w modelu 458 Italia
Media
14 Konstrukcja z Maranello wygrała też w kategorii jednostek o pojemności skokowej powyżej 4 litrów
Media
15 W kategorii silników między 1,4 a 1,8 l jury plebiscytu uznało, że najlepszą konstrukcją jest opracowany wspólnie przez BMW i PSA, benzynowy, turbodoładowany motor 1,6 l
Inne
16 Silnik ten jest montowany w w mini i niemal wszystkich modelach Citroena i Peugeota
Inne
17 W opinii jury dwulitrowy, podwójnie doładowany, czterocylindrowy benzynowy silnik BMW w klasie między 1,8 a 2,0 l.
BMW / Till Jenninger
18 Konstrukcja jest montowana m.in. pod maską modelu 125i, 320i i 520i
Inne
19 Jury kapituły "International Engine of the Year" za najlepsze "mechaniczne serce" w przedziale pojemnościowym między 2,0 a 2,5 l uznało 2,5-litrową, rzędową, pięciocylindrową, turbodoładowaną jednostkę
Audi
20 Silnik kryje się pod maską Audi TT RS i Audi RS 3 Sportback. W uzasadnieniu werdyktu czytamy: "Konstrukcja Audi oferuje doskonały zakres momentu obrotowego i wspaniały dźwięk. To silnik, który wyróżnia się z tłumu."
Inne
21 Napęd 2,5 TFSI zdobył 380 punktów i zdeklasował swoich rywali w tej klasie - silnik konkurencji zdobył o 120 punktów mniej. W tym konkursie to już trzecie z rzędu zwycięstwo na koncie tego silnika.
Audi
22 Ponownie BMW - tym razem konstrukcja Bawarczyków triumfowała w klasie pojemności między 2,5 a 3,0 l. Najlepszy silnik w tej kategorii to benzynowy podwójnie doładowany sześciocylindrowiec stosowany m.in. w modelu 335is i Z4 35is (także pod maską BMW M1.
BMW
23 W przedziale pojemności między 3,0 a 4,0 l najlepszym silnikiem jest czterolitrowe V8 z BMW M3
BMW
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję