Co zamiast bramek na autostradach? Nie ma rozwiązania bez wad. LISTA
1 Zalety:- nie trzeba wdrażać alternatywnego systemu, który wykorzystywałby inne metody płatności- prostsza kontrola- uczciwe opłaty (użytkownicy płacą określoną kwotę za przejazd w tym samym czasie)Wady:- konieczność wyposażenia się w urządzenie pokładowe, nawet w przypadku kierowców okazjonalnych- konieczność zapewnienia urządzeń pokładowych dla kierowców zagranicznych
Media
2 Zalety:- istnienie alternatywnego systemu opłat niewymagającego instalowania urządzenia pokładowegoWady:- konieczność wdrożenia alternatywnego systemu dla użytkowników zagranicznych i okazjonalnych- bardziej skomplikowana kontrola opłat, co wiąże się też z wyższymi kosztami
Shutterstock
3 Zalety: - system bezbramkowy- brak konieczności wykorzystywania placów poboru opłat- brak konieczności instalacji urządzenia pokładowego- możliwość automatycznego generowania dokumentów nakładających grzywny na niepłacących kierowców (w przypadku powiązania systemu z bazą CEPiK)- możliwa współpraca systemu z innymi systemami krajowymiWady: - możliwość odczytania tablic rejestracyjnych w dużej mierze uzależniona od warunków pogodowych- wyższe koszty operacyjne (zwiększone kadry do obsługi systemu i weryfikacji zdjęć)- stosunkowo wysokie koszty rozbudowy i eksploatacji systemu (instalacja dużej ilości kamer dla zapewnienia szczelności systemu)- niska jakość danych w CEPiK o polskich kierowcach, a także brak jakichkolwiek informacji w tej bazie o kierowcach zagranicznych
Shutterstock
4 Zalety:- płynny ruch po autostradach- brak konieczności wykorzystywania placów poboru opłat- brak konieczności instalacji urządzenia pokładowego- system łatwy do wdrożeniaWady:- opłata niezależna od przejechanych kilometrów, co będzie skutkowało niższymi wpływami do KFD- konieczne zmiany w prawie (dziś płacimy za przejechane odcinki)- konieczność wypłaty wysokich rekompensat dla koncesjonariuszy- nieszczelność systemu- utrudniona kontrola- trudności w oszacowaniu przychodów z systemu
Shutterstock
5 Zalety: - system znany już użytkownikom- łatwość wnoszenia opłaty- brak konieczności budowy skomplikowanej infrastruktury przydrożnejWady:- system przestarzały i niesprawiedliwy społecznie- wysokie koszty dystrybucji winiet- kontrola możliwa właściwie tylko na drodze- niekompatybilność z systemami opłat koncesjonariuszy (gdzie pobiera się bilet)- niski poziom szczelności systemu
Shutterstock
6 Zalety:- możliwość zakupu winiety przez internet- łatwiejsza możliwość kontroli w porównaniu do winiety papierowejWady:- konieczność funkcjonowania infrastruktury przydrożnej np. bramownic- system wciąż niesprawiedliwy społecznie
Shutterstock
7 Zalety:- prosty sposób dokonania opłaty dla użytkowników okazjonalnych i zagranicznychWady:- mało sprawiedliwe: kierowcy z urządzeniem pokładowym i kierowcy z biletem okresowym będą mogli zapłacić dwie różne kwoty za przejechanie tego samego odcinka w tym samym czasie- problemy w rozliczeniach z koncesjonariuszami
Shutterstock
8 Zalety:- użytkownicy urządzeń pokładowych i biletów na określoną trasę płacą tyle samo (iloczyn stawki w zł oraz ilości przejechanych kilometrów)- niskie koszty wdrożenia systemuWady:- kierowca musi znać układ dróg, datę i trasę przejazdu przed zakupieniem biletu- możliwość wielu naruszeń w przypadku zmiany trasy przez kierowców - możliwe reklamacje ze strony kierowców (np. gdy zjadą wcześniej z opłaconej trasy i będą się domagać zwrotu nadpłaconej kwoty)
Shutterstock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję