Planowana rozbudowa autostrady A4 ma na celu poprawę przepustowości tej trasy. Obecnie istniejący przekrój drogi jest niewystarczający ze względu na duże natężenie ruchu, które na wybranych odcinkach wynosi od 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę. Konieczna jest zatem rozbudowa autostrady o dodatkowe pasy ruchu, a ponadto, jak podkreśla GDDKiA, istniejąca nawierzchnia osiągnęła warunki brzegowe trwałości zmęczeniowej, co będzie wiązało się z koniecznością przeprowadzenia remontu.
W ramach projektu rozbudowy A4 między Katowicami a granicą województwa opolskiego planowane są następujące operacje:
Rozbudowa jezdni autostrady o dodatkowe pasy ruchu;Przebudowa 11 węzłów drogowych (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska);Modernizacja sześciu Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP);Przebudowa lub rozbudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym 119 wiaduktów;Demontaż infrastruktury manualnego systemu poboru opłat.
Rozbudowa A4 między Katowicami a granicą województwa opolskiego: kiedy ruszają prace?
Ogłoszenie postępowania przetargowego planowane jest na początek przyszłego roku, a etap przygotowawczy ma zakończyć się do 2028 roku. Realizacja inwestycji jest zaplanowana na lata 2031-33. Czyli, niestety, jeszcze chwilę poczekamy.
Dodatkowe pasy ruchu między Katowicami a Krakowem
Wcześniej podpisano programy inwestycji na rozbudowę innych odcinków autostrady A4: od Krakowa do Katowic oraz odcinek od węzła Murckowska do węzła Byczyna. Te projekty również obejmują dodatkowe pasy ruchu, przebudowę węzłów drogowych, obiektów inżynieryjnych oraz budowę Miejsc Obsługi Podróżnych. Prace przygotowawcze na tych odcinkach są planowane na lata 2024-29.