Pierwsze fotoradary ustawione na moście Poniatowskiego zostały uruchomione w połowie września. Początkowo w tryb rejestracji naruszeń były przełączone trzy urządzenia. Ostatni z sześciu fotoradarów został uruchomiony 28 września. - Od momentu uruchomienia fotoradary zarejestrowały do tej pory ponad 12,6 tys. przypadków przekroczenia przez kierujących dozwolonej prędkości - podkreśliła Monika Niżniak
- 75 proc. zarejestrowanych naruszeń dotyczy przekroczenia w najniższym progu, a więc pomiędzy 11 a 20 km/h więcej niż obowiązujące na tym odcinku drogi ograniczenie prędkości - tłumaczyła rzeczniczka GITD.
Wskazała, że liczba przypadków przekroczenia prędkości o 50 km/h więcej niż pozwalają przepisy w obszarze zabudowanym stanowi niespełna procent wszystkich spraw (0,7 proc.). - W przypadku pozytywnej weryfikacji tych naruszeń, kierujący stracą uprawnienia - zaznaczyła.
- Urządzenia zarejestrowały również 490 przypadków wielokrotnego przekraczania dozwolonej prędkości tym samym pojazdem. W większości przypadków chodzi o zarejestrowanie co najmniej dwóch naruszeń popełnionych tym samym pojazdem - dodała.
Jak informowała wcześniej rzecznik prasowa GITD, po kontroli przeprowadzonej na moście Poniatowskiego przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz zaleceniach dotyczących m.in. usunięcia dwóch fotoradarów, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego zwróciło się do Konserwatora Zabytków z prośbą o potwierdzenie, czy lokalizacje, w których zostały zainstalowane urządzenia, uzyskały jego akceptację, oraz czy nie ma przeciwwskazań do ich użytkowania.
W swoim stanowisku przekazanym GITD Konserwator Zabytków poinformował, że nie widzi przeszkód w użytkowaniu fotoradarów. Wówczas CANARD podjęło działania, aby przejąć urządzenia i włączyć je do ogólnopolskiej siecifotoradarowej. W przypadku dwóch fotoradarów ustawionych przy kamiennych ławach, kontrole prędkości będą prowadzone do czasu ich demontażu. Zgodnie z zaleceniami Konserwatora Zabytków urządzenia te mają zostać zdemontowane do 1 grudnia 2023 r.
- CANARD jeszcze przed podpisaniem porozumienia, wspólnie z ZDM oraz dostawcą fotoradarów, sprawdził funkcjonalności urządzeń oraz możliwość ich integracji z systemem centralnym CANARD - przekazała Monika Niżniak.
Fotoradary z mostu Poniatowskiego to kolejne urządzenia należące do m.st. Warszawy, które GITD nadzoruje i wykorzystuje do kontroli prędkości pojazdów. ITD w 2016 r., po tym jak straże miejskie i gminne straciły uprawnienia do prowadzenia kontroli z wykorzystaniem fotoradarów, przejęła urządzenia od stołecznej Straży Miejskiej.