Pytany w Programie 1 Polskiego Radia o postępy prac na budowie trasy, Adamczyk powiedział, że obecnie "projektujemy i ogłaszamy przetargi na budowę Via Carpathia od Lublina do Białegostoku, odcinka, który ma zostać oddany w 2024 roku".
Jak dodał, "trwają też prace na odcinku Rzeszów-Barwinek", gdzie najtrudniejszymi elementami budowy są obiekty inżynieryjne, takie jak tunele czy estakady. Zdaniem Adamczyka to prace, które najbardziej absorbują budowniczych. – Realizujemy je w najnowocześniejszych technologiach światowych, w systemie nawisowym – powiedział minister.
Wcześniej w tym miesiącu podczas Kongresu 590 Adamczyk zapowiedział, że odcinek drogi Via Carpathia między Rzeszowem a Lublinem ma zostać oddany do końca tego roku. Minister podkreślił wówczas, że budowa Via Carpathia to wielki projekt, który powinien być obecny w rozmowach w każdym z państw Unii Europejskiej.
– 8800 km drogi Via Carpathia wraz z odnogami to tak naprawdę droga życia (...) całej Europy Środkowo-Wschodniej. Via Carpathia to zmiana sposobu myślenia, to inne pojmowanie układu transportowego Europy. To nie tylko układ wschód-zachód, ale szczególnie układ południkowy – mówił.
Adamczyk dodał, że budowa tej trasy oznacza również otwarcie Bałtyku i państw Europy Północno-Wschodniej. Przypomniał, że inicjatorem powstania szlaku był śp. prezydent Lech Kaczyński.
Adamczyk zapowiedział, że obecnie głównym celem jest wpisanie szlaku do sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa). – To jest takie bardzo skuteczne narzędzie i powiedziałbym klucz do sukcesu, i to jest nasz główny cel – dodał. Decyzje w tej sprawie mają zapaść w 2023 roku.
Droga Via Carpathia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Jej częścią, oprócz S19, będzie również m.in. S61.
Idea utworzenia szlaku Via Carpathia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie (Podkarpackie) przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Via Carpathia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Szlak ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.