W ubiegłym roku auto kupił co dziesiąty Polak (10 proc.) i jak wynika z najnowszej fali badania TNS OBOP "Intencja zakupu samochodu", odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od 5 lat, od 2006 roku.

Reklama

Nadal wśród zakupionych samochodów dominują auta pochodzące z drugiej ręki (w 2010 r. - 92 proc.). Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów wśród ogółu kupionych w 2010 roku samochodów (8 proc.) nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11 proc. i 12 proc. Jednocześnie ponad połowa kupionych w minionym roku aut (55 proc.) to pojazdy mające 10 lat i więcej.

W ubiegłym roku Polacy przeznaczyli na zakup samochodu nieco mniejszą kwotę niż rok wcześniej. Średnia cena auta kupionego w 2010 roku wynosiła około 15,5 tys. zł, z kolei w 2009 roku było to około 16,7 tys. zł. Natomiast na auto używane statystyczny kupujący przeznaczył w 2010 r. średnio 12,4 tys. zł.

Od trzech lat najczęściej wybieraną formą kupna samochodu używanego jest bezpośredni zakup od osoby prywatnej. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad jedna trzecia badanych (35 proc.). Stosunkowo popularnym miejscem zakupu samochodu są w Polsce także komisy samochodowe. W 2010 r. roku auto w komisie kupiło 17 proc. Polaków, tyle samo co w 2009 roku. Nieco mniej, bo 13 proc. badanych, kupiło samochód przez Internet, korzystając z ogłoszeń na portalach oraz portali aukcyjnych. Obserwujemy w tym zakresie tendencję wzrostową - było to o 3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Inne / Ford

"Wyniki badania nie nastrajają optymistycznie. Martwi spadek udziału zakupu nowych samochodów w stosunku do lat ubiegłych oraz fakt, że ponad połowa kupionych w 2010 roku samochodów to auta ponad dziesięcioletnie. Szczególnie smutne jest to, że sytuacja opisana powyżej nie ulega istotnym zmianom od kilku lat" - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, lider sektora gadań rynku motoryzacyjnego TNS OBOP.