Obwodnica dzielnicy Dąbrowa Narodowa pozwoli ominąć zakorkowany zwykle wjazd do miasta od strony Katowic i Sosnowca. Inwestycję wykonała w ciągu jedenastu miesięcy spółka Eurovia SA. Ok. 24 mln zł zapłaciło za nią z własnego budżetu miasto, pozostałe 13 mln zł to dotacja ze środków rezerwy subwencji ogólnej. Kierowcy będą mogli pojechać nową trasą od poniedziałku. W niedzielę na dwóch jej wyznaczonych odcinkach zaplanowano próby sportowe rajdu samochodowego "3. JaworSprint".

Obwodnica Dąbrowy Narodowej to jeden z ostatnich etapów budowy nowego przebiegu DK-79 w ramach projektu "Jaworzno twarzą do autostrady". Samorząd Jaworzna, przez które przebiega płatny odcinek A4, od kilku lat buduje fragmenty równoległej do autostrady trasy. Miasto planuje zakończyć cały projekt w 2012 r.

Samorządowcy z Jaworzna - krytykujący koncesjonariusza A4, m.in. za ograniczenie ruchu na autostradowych węzłach położonych w granicach miasta - chcą w ten sposób stworzyć szybkie połączenie alternatywne dla płatnej autostrady. Rozpoczynając w styczniu budowę obwodnicy Dąbrowy Narodowej podkreślali, że nowa trasa jest sprzeczna z zapisami podpisanego przez rząd tajnego aneksu do umowy koncesyjnej.

Tajny aneks ma gwarantować zarządcy autostrady, że w pasie 30 km od A4 nie powstanie żadna droga, pozwalająca sprawnie i bezpiecznie ominąć pobór opłat na tej trasie. Jednak zarządzająca A4 spółka Stalexport SA nie sprzeciwia się inwestycjom na DK-79 wskazując, że zapisy w umowie koncesyjnej dotyczą tylko dróg konkurencyjnych dla A4 - o podobnym standardzie. Nie ma w nich też zakazu budowy dróg pozwalających omijać miejsca poboru opłat.


Mimo to samorządowcy z Jaworzna są przekonani, że prowadząca przez ich miasto do węzła Byczyna (10 km za bramkami A4 w Brzęczkowicach), wytyczona w dużej części poza terenem zabudowanym DK-79 stanie się - po wszystkich inwestycjach - dobrą alternatywą dla autostrady. Będzie miała taką samą nawierzchnię (z mieszanki mineralno-asfaltowej), tę samą nośność (11,5 tony na oś) i konkurencyjny czas przejazdu.

Pierwszy etap budowy nowego przebiegu DK-79 w Jaworznie rozpoczął się w 2005 r. W 2007 r. oddano pierwszy odcinek Trasy Śródmiejskiej od skrzyżowania z ul. Krakowskiej do ul. Olszewskiego. Drugą część Trasy Śródmiejskiej otwarto w 2008 r. - wiedzie śladem dawnego toru kolejowego między śródmieściem, a osiedlami Podłęże, Azot i Bory.

Zbudowana w ramach trzeciego etapu projektu "Jaworzno twarzą do autostrady" obwodnica Dąbrowy Narodowej - nazywana też Drogą Przemysłową - to dwujezdniowa droga szybkiego ruchu o długości 2,7 km. Dozwolona tam prędkość to 100 km/h, a zatem cały odcinek będzie można przepisowo pokonać w niecałe dwie minuty.

W ramach czwartego etapu projektu "Jaworzno twarzą do autostrady" przebudowano część układu dróg w centrum miasta. Na piąty etap - planowaną na 2012 r. gruntowną przebudowę 1,2-kilometrowego fragmentu ul. Grunwaldzkiej, którą obecnie wiedzie DK-79 i który pozostanie łącznikiem nowych odcinków trasy - miasto uzyskało niedawno 16 mln zł unijnej dotacji, która pokryje dwie trzecie kosztów.