Ford Fiesta RS World Rally Car został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas salonu samochodowego w Paryżu. Samochód zadebiutuje w zawodach podczas Rajdu Szwecji, otwierającego Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA 2011 ( 10-13 lutego).
Wcielenie WRC powstało na podstawie rajdowej Fiesty S2000 (samochód podczas swojego debiutu w styczniu wygrał legendarny Rajd Monte Carlo, a także inne międzynarodowe i krajowe rajdy w 2010 r.). Spece z Forda razem z inżynierami firmy M-Sport w ten sposób stworzyli następcę odchodzącego Focusa RS WRC.
Ford Fiesta RS WRC posiada napęd na cztery koła oraz turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, oparty na zupełnie nowej rodzinie silników Ford EcoBoost, umożliwiających spełnienie wymogów nowych przepisów FIA.
"Wprowadzenie najnowszych osiągnięć technologicznych Forda w dziedzinie silników do programu rajdowego jeszcze bardziej umacnia nasze zaangażowanie w sporty motorowe. Jednocześnie demonstruje to nasze stałe poparcie dla idei korzystania w rywalizacji sportowej z niedrogich rozwiązań poprzez wykorzystanie istniejącego silnika cywilnego jako bazy dla jednostki napędowej naszego auta WRC" - wyjaśnia Mike Norton, kierownik ds. sportów motorowych w Ford of Europe.
Za smarowanie w silniku Fiesty RS WRC odpowiada Castrol. "Współpraca na arenie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA z zespołem BP Ford AbuDhabi WRT to naturalna konsekwencja naszej współpracy z inżynierami Forda przy wspólnym opracowywaniu środków smarnych dla całej gamy modeli tej marki" - mówi Sławomir Radoń, szef marketingu firmy Castrol w Europe Centralnej.
Zaraz po premierze w Paryżu Fiesta RS WRC rozpocznie w Hiszpanii pierwszy główny program testów pojazdu z pełną specyfikacją silnika na rok 2011.
Dla kierowców i ich pilotów (Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila) test ten będzie pierwszą okazją do wypróbowania nowego Forda Fiesta RS WRC.
"Jest to ekscytujący okres dla wszystkich osób związanych z rozwojem pojazdu" - zapewnia Malcolm Wilson, dyrektor zarządzający M-Sport oraz dyrektor zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team - "Inżynierowie poświęcili niezliczone godziny pracy dla zapewnienia Fordowi Fiesta RS WRC osiągnięcia poziomu, jaki prezentuje. Pierwsza publiczna prezentacja tego samochodu jest dla nas chwilą dumy. Jesteśmy na dobrej drodze w naszych pracach nad rozwojem pojazdu, a zespół jest bardzo zadowolony z wyników dotychczasowych testów. Kolejny duży krok naprzód zrobimy na początku października, gdy pojazd zostanie poddany pierwszym testom w pełnej specyfikacji technicznej na rok 2011."
"Będziemy testować auto pod kierunkiem naszego dyrektora technicznego Christiana Loriaux. Mikko i Jari-Matti poprowadzą nasz nowy samochód w rajdach do Mistrzostw Świata w 2011 roku, więc ich uwagi zgłaszane podczas testów mają ogromne znaczenie i dostarczą cennych danych do przeanalizowania przez nasz zespół inżynierów" - dodaje Wilson.
Fiesta RS WRC zastąpi Focusa RS WRC jako samochód Forda rywalizujący w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Przypominamy, że Focus RS WRC zdobył tytuły Mistrza Świata w kategorii producentów w latach 2006 i 2007, a jego zwycięstwo w Nowej Zelandii w maju br. było 75. zwycięstwem Forda w rywalizacji WRC, co uczyniło tego producenta najbardziej utytułowanym producentem w historii Rajdowych Mistrzostw Świata.