Dzięki niższemu zużyciu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do klasycznych skrzyń automatycznych (o ok. 30 g CO2/km), Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour oraz Scénic i Grand Scénic są pierwszymi modelami tej gamy z automatyczną skrzynią biegów, które otrzymały znak Renault eco2.
Nowa skrzynia biegów EDC Renault należy do grupy skrzyń automatycznych. W samochodzie nie ma pedału sprzęgła, a zmiana przełożeń jest identyczna jak w skrzyniach automatycznych (PRND) z trybem sterowania impulsowego (+/-). System automatycznie zmienia biegi w sposób płynny - komputer sterujący pracą skrzyni wybiera optymalne przełożenie.
W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, firma Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego.
Konstrukcja posiada cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne. Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym.
Nowa, automatyczna skrzynia biegów EDC jest już dostępna w gamie Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour. W gamie Scénic i Grand Scénic pojawi się jeszcze w czerwcu 2010 r. Przy zastosowaniu skrzyni EDC zużycie paliwa uległo zmniejszeniu, a emisja CO2 została obniżona o 30 g/km w porównaniu z samochodem wyposażonym w tradycyjną skrzynię automatyczną.
Dostępna z silnikiem 1.5 dCi 110 FAP, skrzynia EDC jest pierwszą skrzynią automatyczną, która uzyskała znak Renault eco2 dzięki emisji CO2 na poziomie 130 g/km lub poniżej (w zależności od modelu).