Cena auta ciągle jest najważniejsza - czytamy w najnowszym raporcie TNS OBOP. Niemal połowa badanych Polaków (45 proc.) stwierdziła, że dobra, odpowiednia cena zdecydowała o tym, że wybrali daną markę kupowanego pojazdu.

Reklama

Koszt zakupu był ważniejszy dla osób najmłodszych (18-29 lat). Cena miała mniejsze znaczenie dla ludzi z wyższym wykształceniem oraz na stanowiskach kierowniczych.

Na drugim miejscu, wśród najczęściej wymienianych powodów wyboru danego auta, znalazła się ekonomiczność, którą wskazała jedna trzecia badanych (33 proc.). Niskie koszty utrzymania i eksploatacji samochodu były częściej wymieniane przez osoby, które informacje na temat samochodów i motoryzacji czerpią od dilerów i mechaników samochodowych.

Kolejne lokaty wśród najczęściej wymienianych powodów zakupu zajmują: okazyjność zakupu - 29 proc., prestiż marki i zaufanie do niej - 28 proc., dobra opinia o marce usłyszana od znajomych lub w reklamie - 25 proc. oraz niezawodność auta - 23 proc.



Najrzadziej wymieniane kryteria wyboru auta to ekologiczność (5 proc.), serwis (5 proc) oraz nowość modelu danej marki (1 proc.).

Dane dotyczące planów zakupu czterech kółek w 2009 r. pokazują, że kryteria związane z prestiżem marki - 42 proc. wskazań, i wcześniejszymi doświadczeniami z marką (30 proc.) liczą się dla Polaków bardziej w fazie planowania niż podczas realnego zakupu.

Reklama

Gdy planujemy zakup samochodu, jego cena jest ważna dla zdecydowanie mniejszej grupy badanych (31 proc.). Jednak kiedy już przychodzi "sądny dzień" zakupu, wtedy okazuje się, że to cena jest najważniejsza - 45 proc.

"Badania TNS OBOP potwierdzają, że zakup samochodu jest trudną decyzją, podczas której czynniki emocjonalne krzyżują się z możliwościami finansowymi. W fazie planowania zakupu auta większe znaczenie mają takie kryteria jak prestiż, renoma, zaufanie, wręcz przywiązanie i sympatia do określonej marki. Tymczasem podczas realnego zakupu wybory emocjonalne korygowane są przez możliwości finansowe i najważniejszym kryterium staje się cena" - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, szefowa Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.