Fabia to jeden z najpopularniejszych samochodów tej wielkości w Europie i lider sprzedaży na ryku polskim. Tylko w 2009 roku czeski przebój sprzedał się w ponad 264 tys. sztuk, z czego 14 tys. kupiono w Polsce. Nie lubisz Skody? Zobacz, co tracisz…
Odświeżenie fabii i roomstera to nie jest zwykłe pudrowanie nosa. Skoda na poważnie potraktowała swoich fanów. Oba auta są ładniejsze, lepiej wyposażone a drogę połykają z większą pewnością siebie. W ofercie pojawiła się także pięciodrzwiowa fabia w bojowej wersji scout.
>>>Skoda Superb trzyma cenę jak szalona
Uroda? "E" jak elegancja. Poziome formy optycznie obniżają samochód - dzięki temu fabia nie wygląda już jak niezgrabne pudełko na kołach. W karoserię osadzono większe reflektory - w ogóle cały przód jest jakby z innej bajki… Razem z roomsterem wyglądają na znacznie droższe niż w rzeczywistości.
"Po wprowadzonych zmianach, proporcje fabii zdają się być o wiele bardziej wyważone. Nowa osłona chłodnicy i trójwymiarowy kształt przednich reflektorów definiują nowy wygląd modelu, a poziome linie podkreślają szerokość przodu. Nowa twarz fabii emanuje większą pewnością siebie i znamionuje większą dynamikę, a jednocześnie jest bardziej elegancka i dojrzała: teraz oddziałuje jeszcze bardziej na poziomie emocjonalnym" - powiedział Jozef Kabaň, główny projektant Skody.
Skoda potaniała! Zobacz o ile - czytaj dalej>>>
Więcej chromu, więcej dopracowanych detali i szara fabia zmieniła się w błyskotkę a ekstrawagancki roomster nabrał gracji. Co ciekawe zmiany przedniej części to nie fanaberia stylistów, lecz wymóg narzucony przez nowe turbodoładowane silniki jakie Czesi zapożyczyli z magazynu Volkswagena. Zresztą po pierwszych jazdach można pomyśleć, że Volkswageny wcale nie muszą być produkowane w Wolfsburgu… Nasi sąsiedzi też potrafią! Nie wierzysz?
>>>Najlepsze auta? Japońskie, niemieckie i... Skoda
Uwierzysz kiedy dotkniesz wnętrza. Wiosenny wiatr porządnie przewiał kabinę - w obu autach poprawiła się jakość materiałów. Szczypta chromu tu i tam dodała szyku. Nowy kształt ma czteroramienna lub trójramienna kierownica, z której można sterować radiem i odbierać rozmowy telefoniczne. Najlepszy moment do zmiany biegu podpowie wskaźnik między zegarami… Coś ekstra? Rzut oka w spis dodatków i jest - system nawigacyjny z dotykowym ekranem znany z większych modeli.
Skoda potaniała! Zobacz o ile - czytaj dalej>>>
Możliwości? Bez zmian - wielkie i kropka. Przestronność oraz pojemność bagażnika pozostały wzorowe. Kufer hatchbacka mieści od 300 do 1163 litrów po złożeniu kanapy, w kombi od 505 do 1485 l, a w roomsterze od 480 do 1810 l - zresztą w tym aucie także przedział pasażerski imponuje ilością miejsca.
>>>Zapnij pasy! Szalona Skoda na torze
Wreszcie to co najważniejsze - jazda! W zawieszeniu zmieniono jedynie nastawy. Efekt? Już od pierwszego zakrętu oba auta kuszą do coraz bardziej dynamicznej jazdy. Duet - nowy 105-konny silnik benzynowy 1.2 TSI z dwusprzęgłową, 7-biegową skrzynią DSG jest bardzo zgrany - jakby znali się od lat. Auto bardzo cicho, przyjemnie zbiera się do sprintu - silnik reaguje bez zwłoki, spontaniczne (0-100 km/h - ok. 10 sekund, prędkość maksymalna - ok. 190 km/h, średnie spalanie - 5,3 l/100 km). 175 Nm zapewnia dobrą elastyczność. Motor 1.2 TSI występuje też w 85-konnej wersji.
Skoda potaniała! Zobacz o ile - czytaj dalej>>>
Totalna nowość to fabia RS i fabia RS kombi. Po raz pierwszy w swej historii, Skoda zastosowała podwójnie doładowany czterocylindrowy silnik benzynowy, zapewniający - mimo niewielkiej pojemności 1,4 - moc aż 180 KM. Połączenie kompresora i turbiny zwiększy moc silnika, a maksymalna prędkość 224 km/h (kombi: 226 km/h) oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,3 sekundy (w obu wersjach). Spalanie - 6,4 l paliwa na 100 km.
Skoda potaniała! Zobacz o ile - czytaj dalej>>>
Ceny? Zmieniają się w zależności od wersji silnikowej, wyposażenia i nadwozia. Na przykład, dla fabii wyposażonej w silnik 1.4 o mocy 85 KM w porównaniu z wersją sprzed liftingu cena zmalała o 400 zł (cena od 40 tys. zł). Z kolei fabia wyposażona w nowy silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM (43 tys. zł), jest teraz aż o 1400 zł tańsza od sprzedawanej poprzednio fabii z jednostką 1.6 16V o tej samej mocy.
Najtańsza fabia w nowym wcieleniu i wersji classic z podstawowym silnikiem 1.2/60 KM kosztuje 37 tys. zł. Najsłabszy turbodiesel 1.6 TDI/75 KM to wydatek od 47 200 zł. Dopłata do wersji nadwozia combi (w porównaniu do wersji hatchback) wynosi 2500 zł.
Jeśli chodzi o roomstera, to dla roku modelowego 2011 nastąpiła zmiana ceny całej gamy o 1350 zł. Podobnie, jak w przypadku fabii, wersja roomstera wyposażona w silnik 1.2 TSI oferujący moc 105 KM po faceliftingu staniała o 1400 zł w porównaniu z jednostką 1.6 16V 105 KM i kosztuje od 50 250 zł. Zaś nowa jednostka napędowa 1.6 TDI CR (105 KM), która zastąpiła dotychczasową 1.9 TDI (105 KM), będzie droższa tylko o 50 zł - cena od 58 300 zł.
Najtańszą wersję roomstera wyceniono na 45 450 zł - silnik 1.2/69 KM. Podstawowy silnik wysokoprężny, czyli 1.6 TDI/90 KM kosztuje od 56 500 zł. Zarówno do fabii jak i roomstera do z silnikiem 1.2 TSI/105 KM można założyć nową 7 stopniową skrzynię DSG - kosztuje 4500 zł ekstra.
I jak? Dalej nie lubisz Skody?