Nowy opel astra z Polski wjeżdża na rynek. Znamy pierwsze ceny. Ile kosztuje najtańszy model?
1 Opel ogłosił pierwsze ceny astry nowej generacji - przypominamy, że produkcją samochodu zajmie się fabryka w Gliwicach. To już 11. pokolenie kompaktowego auta tej niemieckiej marki, które wjeżdża na rynek. Ile kosztuje najtańsza wersja i jak jest wyposażona? Zobacz, co i za ile dostaną kierowcy…
Opel
2 Karoseria z każdej strony tryska energią. Smukła sylwetka może się podobać. Ciekawym zabiegiem stylistycznym jest słupek C - sprawia on, że dach nowej astry zdaje się unosić nad tylną osią. Czego poza walorami wizualnymi mogą spodziewać się kierowcy po najnowszej generacji astry?
Opel
3 Nowy opel astra stał się krótszy o 49 mm, niższy o 26 mm, a o 23 mm zmniejszony został rozstaw osi. Niemniej jednak, producent obiecuje bardziej przestronne wnętrze, w tym o 34 mm więcej miejsca na nogi. To nie są czary - pod karoserią kryje się odpowiedź Opla na modułową platformę MQB VW.
Opel
4 Lepsza przestronność mimo mniejszych rozmiarów to nie są czary, a technika - pod karoserią kryje się odpowiedź Opla na modułową platformę MQB VW. Rozwiązanie zaproponowane przez markę należącą do General Motors nazwano D2XX. Nowa platforma GM sprawia, że astra V generacji jest lżejsza w zależności od silnika od 120 kg do nawet 200 kg! Dla porównania obecny golf jest lżejszy od poprzednika o 100 kg.
Opel
5 Konstruktorzy zapewniają, że zastosowanie nowej platformy przełożyło się na obniżenie środka ciężkości i zmniejszenie kosztów związanych z produkcją nowego kompaktowego Opla z Gliwic. Odchudzenie oraz zupełnie nowa konstrukcja to również lepsza zwrotność auta i skromniejsze spalanie. Moc i osiągi?
Opel
6 Podstawową jednostką przewidzianą do napędu najtańszej wersji astry jest trzycylindrowy silniki 1.0 Turbo o mocy 105 KM (170 Nm). Nowe mechaniczne serce Opla przez specjalistów jest uznawane za wystarczające do napędu nowego auta z fabryki w Gliwicach. Konstruktorzy twierdzą, że astra 1.0 Turbo ma średnio spalać 4,2 l/100 km w cyklu mieszanym i m.in. pod tym względem będzie najlepsza w klasie kompakt (podane wartości dotyczą wersji z systemem Start/Stop i zautomatyzowaną pięciobiegową przekładnią Easytronic 3.0). W połączeniu z konwencjonalną 5-biegową skrzynią manualną zużycie paliwa przez 105-konny silnik powinno wynosić ok. 4,3 l/100 km.
Opel
7 W nowej astrze debiutuje także zupełnie nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 1.4 Turbo, który rozwija moc 125 KM lub 150 KM. Ponoć samochód z taką jednostką, systemem Start/Stop oraz 6 biegową przekładnią manualną zużywa w cyklu mieszanym 4,9 litra benzyny na 100 km (producent twierdzi, że to lepiej o 11 procent w porównaniu z silnikiem o mocy 140 KM montowanym w poprzedniej astrze). Nowa astra stała się bardziej elastyczna - samochód z silnikiem 1.4/150 KM potrzebuje o 4,3 sekundy mniej przyspieszenie z 80 do 120 km/h na piątym biegu (ten parametr jest ważny przy wyprzedzaniu). W ofercie będzie też jednostka turbobenzynowa 1.6/200 KM.
Opel
8
Turbodiesel 1.6 będzie do wyboru w trzech poziomach mocy - 95 KM, 140 KM i 170 KM.
Dzięki znacznie obniżonej masie nowa astra ma być wyraźnie oszczędniejsza i bardziej ekologiczna od poprzedniczki w porównywalnej wersji - odpowiednie wartości to tylko 3,7 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym (poprzednio 3,9 l) oraz 99 gramów CO2 na kilometr (poprzednio 104 g). Jednocześnie samochód lepiej przyspiesza - osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego zajmuje mu 9,6 sekundy (o 0,7 s krócej) - a przede wszystkim jest bardziej elastyczny: zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu trwa 8,2 sekundy, czyli o całą sekundę krócej.
Opel
9
Co ciekawe, nowy opel astra jest pierwszym samochodem w klasie kompaktowej wyposażonym w oparty w całości na matrycach diodowych system oświetlenia IntelliLux.
W opinii konstruktorów w ten właśnie sposób zaawansowana technologia, dotychczas zarezerwowana dla drogich i luksusowych modeli (np. audi A8 i reflektory matrix LED), stanie się dostępna dla kierowców ze znacznie chudszym portfelem. Słowem nowa astra zostanie pierwszym przystępnym cenowo autem, do którego trafi tego typu rozwiązanie. Na czym polega jego niezwykłość?
Opel
10
Opel twierdzi, że po latach przygotowań nowy, opatentowany, w pełni diodowy system oświetlenia IntelliLux jest gotowy do produkcji. Pierwszym autem, który go dostanie będzie odwieczny rywal golfa. Reflektory nowej astry zostaną wyposażone w 16 segmentów LED - po 8 z każdej strony auta.
Światła najnowszego Opla potrafią automatycznie dostosować długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze, a snop światła przecinający noc ma barwę zbliżoną do światła dziennego. Przynajmniej tak uważają konstruktorzy.
Opel
11 System współpracuje z przednią kamerą Opel Eye, której zadaniem jest między innymi wykrywanie obecności innych pojazdów w ruchu. Na podstawie obrazu rejestrowanego przez kamerę poszczególne segmenty diodowe, które mogłyby oślepić kierowców nadjeżdżających z przeciwka, są wyłączane i włączane w odpowiednich momentach.
Opel
12 Gdy tylko nowa astra opuści obszar zabudowany, światła "długie" świecą przez cały czas, a przełączaniem ze świateł drogowych na mijania i odwrotnie zajmuje się automatyka. W opinii naukowców z politechniki w Darmstadt takie rozwiązanie poprawia bezpieczeństwo. Przeprowadzone przez uczonych badanie świateł diodowych wykazało, że przy prędkości 80 km/h obiekty na poboczu drogi stają się widoczne dla kierowcy z odległości o 30-40 metrów większej niż w przypadku samochodu z tradycyjnymi reflektorami halogenowymi lub ksenonowymi. Daje to kierowcy około 1,5 sekundy więcej czasu na reakcję, na przykład gdy na jezdnię nagle wybiegnie zwierzę.
Opel
13 W przypadku nowej astry kiedy system Opla wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła auta poprzedzającego, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło "omijało" przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenia nadal są jasno oświetlone. W efekcie samochód ze słabymi światłami jadący przed astrą ma drogę częściowo oświetlaną przez reflektory Opla…
Opel
14
Co ciekawe, system proponowany przez Opla sam potrafi rozpoznać, czy samochód znajduje się w obszarze zabudowanym czy na autostradzie. Nie potrzebuje do tego danych z nawigacji - astra także pod tym względem będzie pionierem.
Oprócz automatycznych ustawień świateł mijania i świateł drogowych diodowy system IntelliLux oferuje również tryb autostradowy - snop światła ma sięgać znacznie dalej i w ten sposób umożliwiać kierowcy szybszą reakcję na zachowania innych użytkowników drogi.
W opinii konstruktorów diody charakteryzują się znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu z żarówkami halogenowymi lub ksenonowymi. Kolejna zaleta systemu polega na wyeliminowaniu mechanicznego ruchu elementów reflektora.
- Poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, co także przyczynia się do wydłużenia trwałości reflektorów powyżej okresu eksploatacji całego samochodu - mówią przedstawiciele Opla.
Opel
15
Nowy opel astra oficjalnie zadebiutuje w czasie wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie.
To będzie już 11. pokolenie kompaktowego samochodu tej niemieckiej marki. Na głównego producentem auta została wybrana fabryka w Gliwicach, która już we wrześniu 2015 roku zajmie się seryjnym wytwarzaniem pięciodrzwiowego hatchbacka z gamy nowej astry, czyli modelu najczęściej wybieranego przez kierowców. Ceny?
Opel na niemieckim rynku już zbiera zamówienia. Tam najtańsza astra z podstawowym silnikiem 1.0/105 KM kosztuje od 17 960 euro (ok. 74 tys. zł).
W Niemczech za podstawową astrę z silnikiem Diesla (1.6 CDTI/95 KM) trzeba zapłacić 20 260 euro (ok. 83 tys. zł), czyli o 1100 euro (ok. 4,5. tys zł) mniej niż za podstawową wersję wysokoprężną obecnego modelu. Ceny nowej astry na polskim rynku poznamy jesienią po oficjalnej premierze.
Opel
16
Opel
17
Opel
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję