Zmarł twórca legendarnego auta, które nigdy nie rdzewiało. Trabant na zdjęciach
1 Werner Lang urodził się w 1922 roku. Po połączeniu firm Hoch i Audi został głównym konstruktorem i szefem produkcji nowej marki aut małolitrażowych w fabryce VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau.
Agencja Gazeta / Fot. Dawid Chalimoniuk Agencja Gazeta
2 Przed II wojną światową fabryka w Zwickau w Niemczech produkowała limuzyny Horch i inne auta koncernu Auto Union (m.in. marki Audi). Po wojnie fabryka została znacjonalizowana przez Niemiecką Republikę Demokratyczną (NRD). Początkowo powstawały tam traktory i ciężarówki, ale z czasem wznowiono produkcję samochodów osobowych.
Agencja Gazeta / Fot. Sławomir Kamiski Agencja Gazeta
3 Z uwagi na powszechne niedobory surowców i ceny importowanej stali, rozpoczęto badania nad alternatywnymi materiałami, które miały posłużyć do produkcji aut. W efekcie powstało tworzywo nazwane duroplastem: połączenie sztucznej żywicy kompozytowej ze sprasowanymi odpadami bawełnianymi. Karoseria trabanta z duroplastu była odporna na korozję, zgniatanie i ogień.
Agencja Gazeta / fot. Roman Jocher AG
4 Dzięki temu, że trabant był tani, stał się bardzo popularny. W latach 1960-1990 z taśm produkcyjnych zjechało około trzech milionów egzemplarzy trabanta, a sama marka szybko stała się kultową.
Agencja Gazeta / Fot. Marcin Onufryjuk Agencja Gazeta
5 Auto miało małolitrażowy silnik dwusuwowy. Trabant zwany był potocznie "fordem kartonem", "mydelniczką" czy 'zemstą Honeckera"
Agencja Gazeta / fot. Roman Jocher AG
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję