- Nowe Audi A6 Avant wjeżdża na rynek. Silnik Diesla lub benzynowy pod maską
- Tak wygląda nowe Audi A6 Avant. Jest o 60 mm dłuższe od poprzednika
- W kabinie A6 Avant totalna cyfryzacja i cztery wyświetlacze
- Jaka jest pojemność bagażnika w nowym Audi A6 Avant?
- Audi A6 Avant to trzy silniki do wyboru. Dwa benzynowy i diesel
Nowe Audi A6 Avant wjeżdża na rynek. Silnik Diesla lub benzynowy pod maską
Branża motoryzacyjna stała się tak nieprzewidywalna, że nawet taka firma jak Audi musiała szybko zrewidować swoje długoterminowe plany. Jeszcze w zeszłym roku niemiecka marka przedstawiła światu elektryczne A6 Avant e-tron i ogłosiła ten model następcą spalinowego A6. Nie wszystko poszło gładko. Rzeczywistość okazała się brutalna – auta elektryczne nie przyciągają ludzi do salonów sprzedaży.
Wygląda jednak na to, że ktoś w Ingolstadt w porę przejrzał na oczy i postawił na nowoczesne silniki Diesla oraz benzynowe. Efekt zmiany strategii właśnie wjeżdża na rynek. Oto nowe Audi A6 Avant. Na co mogą liczyć kierowcy?
Tak wygląda nowe Audi A6 Avant. Jest o 60 mm dłuższe od poprzednika
Nowe A6 Avant urosło o 60 mm i teraz to niemal 5 metrów technologii opakowanej w nadwozie o genialnie dobranych proporcjach. Popisem inżynierów są m.in. cyfrowe światła do jazdy dziennej LED składające się z 48 pojedynczych segmentów LED na reflektor. Można je zaprogramować w jednym z 7 ustawień. Tylne lampy wykorzystują technikę OLED 2. generacji – każda strona wykorzystuje 198 segmentów, które wydają się być w ciągłym ruchu. Algorytm opracowany specjalnie dla tej funkcji tworzy nowe obrazy z 396 segmentów OLED kilka razy na sekundę.
Samochód jest oczywiście niesamowicie aerodynamiczny i może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza Cx wynoszącym 0,25 – to najlepsza wartość dla Avanta z silnikiem spalinowym w historii Audi. Podobne parametry osiągają auta elektryczne. Ten znakomity rezultat osiągnięto dzięki zastosowaniu kilku technicznych trików, w tym dużych kurtyn powietrznych, regulowanych wlotów powietrza z przodu, spojlera dachowego i paneli po bokach tylnej szyby, które rozszerzają nadwozie dla lepszego przepływu powietrza. Jednak zanim zakręcą się koła warto lepiej rozejrzeć się w środku…
W kabinie A6 Avant totalna cyfryzacja i cztery wyświetlacze
Wewnątrz jeszcze więcej przestronności. Nowe Audi A6 Avant robi wrażenie wszędzie tam, gdzie liczą się doznania estetyczne. Widać dbałość o detale charakterystyczną dla klasy premium. Materiały są porządnie spasowane, miękkie gdzie należy i przyjemne w dotyku. Kokpit otacza kierowcę dużym wygiętym ekranem OLED, który łączy cyfrowe zegary 11,9 cala oraz 14,5-calowy wyświetlacz dotykowy stacji multimedialnej. Także pasażer obok może mieć własny 10,9-calowy wyświetlacz wbudowany w deskę rozdzielczą.
Lista najciekawszych dodatków obejmuje m.in. automatyczne domykanie drzwi, większy o ponad 85 proc. wyświetlacz HUD, czterostrefową klimatyzację z jonizatorem i czujnikiem drobnego pyłu, automatycznie przyciemniający się szklany dach czy system audio Bang & Olufsen z głośnikami w przednich zagłówkach (dźwięk 3D jest generowany przez 16 lub 20 głośników, w tym wzmacniacz i subwoofer o mocy odpowiednio 685 lub 810 watów).
Jaka jest pojemność bagażnika w nowym Audi A6 Avant?
Bagażnik Audi A6 Avant zapewni 503 l pojemności. Po złożeniu kanapy dzielonej w proporcji 40:20:40 możliwości transportowe rosną do 1534 litrów. Praktyczność podnosi system szyn, pakiet schowków, siatka oddzielająca bagaż od części pasażerskiej oraz zestaw do mocowania ładunku z drążkiem teleskopowym i paskiem napinającym. Elektrycznie sterowna klapa otwiera się i zamyka po machnięciu stopą w miejscu wyświetlanym pod zderzakiem.
Audi A6 Avant to trzy silniki do wyboru. Dwa benzynowy i diesel
Nowe Audi A6 Avant debiutuje na rynku z dwoma jednostkami benzynowymi i dieslem. Podstawowy silnik 2.0 TFSI o mocy 204 KM (340 Nm) współpracuje z dwusprzęgłowym 7-biegowym automatem S-tronic. Takie kombi powinno od 0 do 100 km/h przyspieszać w 8,3 sekundy i zużywać przy tym ok. 8 l paliwa na 100 km.
A6 Avant z silnikiem 2.0 TDI/204 KM zaskoczy oszczędnością
Na długich dystansach zdecydowanie lepiej sprawdzi się A6 Avant z silnikiem 2.0 TDI/204 KM (400 Nm) i dwusprzęgłowym automatem. Diesel jest wyposażony w układ miękkiej hybrydy i instalację elektryczną 48V – takie rozwiązanie ma godzić dynamiczne osiągi (od 0 do 100 km/h w ok. 7 s) z umiarkowanym spalaniem (5 l ON/100 km). Pierwsze skrzypce w takim zespole gra silnik TDI. Głównym elementem systemu jest napędzane paskiem urządzenie PTG o mocy 24 KM łączące w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje akumulator. ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd (odzyskuje do 25 kW) i wspomaga jednostkę TDI zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem nawet 230 Nm momentu obrotowego. Silnik elektryczny umożliwia również jazdę w trybie EV np. podczas manewrowania na parkingu. Jednostka 2.0 TDI jest dostępna z napędem na przód lub układem quattro.
Audi A6 Avant 3.0 V6 TFSI to rodzinna rakieta
Wreszcie prawdziwa rakieta do rodzinnych podróży, czyli Audi A6 Avant z turbodoładowanym silnikiem 3.0 V6 TFSI o mocy 367 KM (550 Nm). Takie superkombi z seryjnym napędem quattro ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. W tym przypadku niemieccy inżynierowie sięgnęli po jednostkę produkowaną od 2015 roku i po odpowiednich modyfikacjach turbosprężarki spalin czy modyfikacji układu wtryskowego dodali także instalację miękkiej hybrydy. W efekcie takie auto ma zużywać 7,8 l benzyny na 100 km (przynajmniej na papierze).
Nowe zawieszenie pneumatyczne sterowane głosem i skrętna tylna oś
Standardowy układ kierowniczy nowego A6 Avant reaguje teraz bardziej bezpośrednio. Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia na wszystkich czterech kołach reguluje wysokość nadwozia i siłę pochłaniania wstrząsów (auto jest wówczas niższe o 20 mm). W trybie dynamicznym A6 zbliża się do asfaltu o kolejne 10 mm. Z kolei funkcja lift podnosi niemieckie kombi o 20 mm powyżej normalnego poziomu i może być używana do prędkości 85 km/h. Co ciekawe, tym zawieszeniem można sterować za pomocą sterowania głosowego i prostych poleceń, takich jak "podnieś pojazd" lub "obniż zawieszenie pneumatyczne".
Skrętna tylna oś jest dostępna opcjonalnie w połączeniu z napędem na wszystkie koła quattro. Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają się do 5 stopni w przeciwnym kierunku do kół przednich. Samochód jest dzięki temu bardziej zwinny w ruchu miejskim i w ciasnych zakrętach, a promień skrętu zmniejsza się o nawet 1 metr. Przy średnich i wyższych prędkościach tylne koła skręcają w tym samym kierunku poprawiając prowadzenie.
Ile kosztuje nowe Audi A6 Avant?
Nowe Audi A6 Avant będzie można zamawiać już w marcu 2025 roku. Cena wersji z podstawowym silnikiem 2.0 TFSI/204 KM zaczyna się od 58 000 euro (ok. 240 tys. zł). Audi A6 Avant 2.0 TDI z technologią MHEV plus kosztuje od 61 700 euro (ok. 257 tys. zł). W salonach auta pojawią się pod koniec maja 2025 roku.