- Nowa Alfa Romeo Junior Ibrida hitem. Produkcja wyłącznie w Tychach
- 80 proc. kierowców wybiera silnik benzynowy 1.2 Turbo z miękką hybrydą
- Nowa Alfa Romeo Junior - takiego napędu włoska marka jeszcze nie miała
- Alfa Romeo Junior Ibrida na rynku. Ile kosztuje spalinowy SUV włoskiej marki?
- Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 już na rynku. Ile kosztuje SUV z napędem 4x4?
Nowa Alfa Romeo Junior Ibrida hitem. Produkcja wyłącznie w Tychach
Nowa Alfa Romeo Junior w czerwonym kolorze Arese i na 20-calowych felgach wygląda fenomenalnie. Podobne obręcze w kształcie tarczy telefonu pierwszy raz pojawiły się w 1960 roku w Alfie 33 Stradale - dziś zdobią nowe dzieło inżynierów z Italii. Koncern Stellantis produkcję najmniejszej Alfy powierzył wyłącznie fabryce w Tychach i teraz jest co świętować.
Włosi w ciągu zaledwie kilku tygodni od premiery zebrali ponad 22 000 zamówień na ten model. Lwią część, bo niemal 80 proc. stanowiła Alfa Junior Ibrida z silnikiem benzynowym 1.2 Turbo. Samochód z tyskiego zakładu będzie też eksportowany do Japonii i Australii. Skąd takie wzięcie?
80 proc. kierowców wybiera silnik benzynowy 1.2 Turbo z miękką hybrydą
Alfa Romeo Junior Ibrida skrywa pod maską 48-woltową technologię hybrydową tzw. miękką hybrydę. Zelektryfikowany napęd o mocy systemowej 136 KM ma godzić dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem. Pierwsze skrzypce w takim zespole zagra silnik benzynowy 1.2 Turbo/100 KM. Głównym elementem 48-woltowego systemu jest napędzane paskiem urządzenie ISG o mocy 28 KM łączące w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje akumulator litowo-jonowy o pojemności 432 Wh. ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem 55 Nm momentu obrotowego.
Alfa Romeo Junior Ibrida sprawdzi się w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens. Silnik elektryczny umożliwi również jazdę w trybie EV. Wówczas samochód przejedzie nawet 1 km, ale pod warunkiem delikatnego traktowania gazu np. podczas manewrowania lub przy prędkości poniżej 30 km/h.
Nowa Alfa Romeo Junior - takiego napędu włoska marka jeszcze nie miała
Alfa Romeo Junior jest też pierwszą elektryczną Alfą w historii. Wzorem Fiata i Jeepa została wyposażona w silnik elektryczny o mocy 156 KM. Zamknięty w podłodze akumulator o pojemności 54 kWh, również produkowany przez Stellantis, oferuje wysoką gęstość energii i doskonały stosunek energii nominalnej do użytkowej. Pakiet akumulatorów składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych NMC 811, oferując 410 km zasięgu w cyklu mieszanym i ponad 600 km w cyklu miejskim wg normy WLTP. To już wydajność na poziomie tak znakomitych modeli Hyundaia jak IONIQ 5 i 6.
Tychy produkują także najbardziej sportowy model Junior Veloce. Elektryczny napęd dostarczy 240 KM. Stabilność i przyczepność zapewni mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (blokuje koło bez przyczepności, napędzając drugie). Układ hamulcowy wykorzystuje większe tarcze.
Ładowanie od 20 do 80 proc. pojemności akumulatora powinno zająć 27 minut. Wystarczy 3 minuty pod kablem stacji z prądem stałym o mocy 100 kW aby zwiększyć zasięg o 30 km. Ktoś powie, że 30 km zasięgu w 3 minuty nie robi wrażenia? Przeciwnie, to ma sens. Europejscy kierowcy dziennie przejeżdżają średnio właśnie 30 km. Ładowanie w domu czy na firmowym miejscu parkingowym przy użyciu ładowarki Wallbox z prądem zmiennym 11 kW potrwa mniej niż 6 godzin (od zera do 100 proc.).
Alfa Romeo Junior Ibrida na rynku. Ile kosztuje spalinowy SUV włoskiej marki?
Alfa Romeo Junior Ibrida z silnikiem 1.2 Turbo kosztuje od 129 600 zł. To obecnie najtańszy model marki z Mediolanu. Samochód jest wyposażony w 17-calowe alufelgi, światła full LED, automatyczną klimatyzację, 10-calowy zestaw zegarów i 10-calowy ekran stacji multimedialnej.
Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale to wydatek od 139 600 zł. Auto jest bogatsze o 18-calowe obręcze kół, matowe wykończenia nadwozia, elektrycznie regulowane fotele i systemy wspomagania jazdy poziomu 2.
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 już na rynku. Ile kosztuje SUV z napędem 4x4?
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4, czyli z układem 4x4 kosztuje od 161 500 zł. Samochód jest wyposażony w 136-konny napęd hybrydowy oparty o technologię 48V, który łączy turbodoładowany silnik 1.2 z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 21 kW. Przy czym jeden umieszczony jest na osi przedniej i zintegrowany z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem; drugi zamontowany na tylnej osi zapewnia napęd na cztery koła, ale bez fizycznego połączenia między przednią i tylną osią. System Q4 włącza się automatycznie w zależności od warunków przyczepności oraz nachylenia drogi. Technologia Power Looping pozwala utrzymać napęd 4x4 nawet przy niskim poziomie naładowania baterii.
Alfa Romeo Junior Elettrica 156, czyli z napędem elektrycznym o mocy 156 KM, wymaga kwoty od 173 200 zł. Odmiana Speciale jest o 10 tys. zł droższa
SUV-y do produkcji tylko w Tychach to wielka inwestycja. Alfa Romeo, Fiat, Jeep i chiński Leapmotor T03
We wdrożenie platformy nowych modeli B-SUV w fabryce w Tychach zainwestowano znaczące kwoty. Nieoficjalnie mówi się o 2 mld euro. Na początku zapowiedziano trzy nowe modele. Jako pierwszy pojawił się Jeep Avenger. Po baby-Jeepie dołączył Fiat 600 (i Abarth 600e). Alfa Romeo Junior weszła jako trzecia. Uzupełnieniem tej gamy modelowej jest elektryczny przedstawiciel segmentu A – chiński Leapmotor T03, montowany w systemie SKD.
13 mln samochodów z fabryki w Tychach. Nowy SUV co 50 sekund
Niedawno fabryka w Tychach wyprodukowała 13-milionowy samochód. To historyczny wynik wypracowany w latach 1971-2025. Czyli w ponad pół wieku – od czasów działalności spółki FSM, następnie kontynuowanej przez Fiat Auto Poland i FCA Poland, a obecnie koncern Stellantis. Dziś przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych. W praktyce co 50 sekund zjeżdża z linii montażowych jeden samochód.
Ile osób pracuje w fabryce w Tychach?
Fabryka w Tychach wybudowana w latach 1972-1975 zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Zakład realizuje pełny cykl produkcyjny oparty o pracę czterech wydziałów: tłoczni – zarządzanej od 1998 roku przez zewnętrznego dostawcę; spawalni – która może poszczycić się 99,5 proc. automatyzacją dzięki 921 robotom pracującym na linii; lakierni – również zautomatyzowanej w ponad 90 proc.; oraz montażu obejmującego linie produkcyjne. Obecnie fabryka zatrudnia 2600osób. W 2024 roku z jej taśm zjechało ponad 224 tys. samochodów.