Na tych kolorach stracisz najwięcej. Ale jeden trzyma wartość w sposób niespotykany
Portal iSeeCars.com przeprowadził pod koniec ubiegłego roku analizę ofert ponad 1,3 miliona trzyletnich samochodów używanych. Cel: zbadać wpływ koloru na wartość auta przy odsprzedaży. Wynik?
Średnio samochód tracił w USA po trzech latach około 22,5 proc. swojej wartości (to i tak bardzo mało!), podczas gdy samochody żółte straciły rekordowo niskie 13,5 proc. Dobrze wartość trzymają też samochody w kolorach beżowym, pomarańczowym i zielonym– utrata wartości poniżej 20 proc. Natomiast największą stratę wartości ponoszą klienci wybierające samochody w kolorach złotym (ciekawe, bo to jednak dość bliski krewny złotego!), brązowym i czarnym.
Częściowo dzieje się tak dlatego, że samochody w kolorach żółtym, pomarańczowym i zielonym występują na rynku relatywnie rzadko. I chociaż niewiele osób wybiera samochody w tych jaskrawych kolorach w salonie, to na rynku wtórnym popyt na nie przewyższa podaż.
W jakim kolorze najczęściej występuje w Polsce używany Opel Astra?
A jak wygląda to na naszym rynku? Otóż z danych AAA Auto wynika, że w ofercie firmy zdecydowana większość samochodów, bo niemal 70 proc., występuje w czterech "głównych" kolorach: czarnym (20,2 proc.), szarym (18,3 proc.), białym (15,1 proc.) i srebrnym (15,1 proc.). Czarny kolor cieszy się największą popularnością w przypadku hatchbacków, SUV-ów oraz kombi. Natomiast najpopularniejszy używany samochód w Polsce (Opel Astra) najczęściej występuje w kolorze srebrnym.
– Wielu kierowców i dilerów uważa, że kolory czarny, szary i srebrny, są bezpieczne pod względem ogólnej akceptacji, ale jak się okazuje na przykładzie amerykańskiego badania, są one zbyt powszechne, żeby utrzymać wyższą wartość samochodu. Dlatego kupujący, którzy szukają bardziej popularnych kolorów, które z jednej strony są akceptowalne, a z drugiej zachowują wartość samochodu, powinni rozważyć zakup auta w kolorach czerwonym, białym lub niebieskim– powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna Aures Holdings, operatora sieci autocentrów AAA.
Najczęściej występujące kolory w podstawowych rodzajach nadwozi samochodów używanych w ofercie AAA Auto w Polsce w 2023 r.:
Hatchback | SUV | Kombi | |||
Czarny | 16,64% | Czarny | 21,56% | Czarny | 23,69% |
Srebrny | 16,42% | Szary | 19,10% | Szary | 21,08% |
Szary | 15,85% | Biały | 18,44% | Srebrny | 19,16% |
Biały | 14,82% | Srebrny | 7,71% | Biały | 12,73% |
Niebieski | 12,28% | Niebieski | 7,54% | Niebieski | 10,32% |