Izera zdobyła niedawno nowego partnera technicznego i jej fabryka w Jaworznie miała przyspieszyć po wakacjach. Teraz wygląda na to, że spółka ElectroMobility Poland dotrzymuje słowa.

Na terenie przeznaczonym pod zakład produkcji samochodów elektrycznych w Jaworznie nagle pojawili się geolodzy ze specjalistycznym sprzętem. Czego tam szukają?

Izera i fabryka w Jaworznie, dlaczego geolodzy badają teren?

Reklama

– Celem przeprowadzenia badań geotechnicznych na terenie przyszłej fabryki Izera jest weryfikacja warunków gruntowo-wodnych, niezbędnych do zaprojektowania sposobu posadowienia przyszłych obiektów budowlanych zakładu produkcyjnego – powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland.

Na terenie przeznaczonym pod nową fabrykę samochodów elektrycznych Izera trwają badania geotechniczne / EMP/Jaw.pl

– Wstępne badania były realizowane w trakcie procesu due diligence całej nieruchomości. Precyzyjny obszar oraz zakres badań geotechnicznych został zdefiniowany na podstawie projektu koncepcyjnego, określającego kategorię oraz lokalizację obiektów na terenie przyszłej inwestycji zrealizowanego przez Prochem S.A.. Obecne badania prowadzone są na zlecenie ElectroMobility Poland przy wsparciu inwestora zastępczego i będą stanowić wkład w projekt posadowienia poszczególnych obiektów zakładu będące częścią projektu budowlanego – wyjaśnił przedstawiciel EMP.

Jak usłyszeliśmy badania wraz z opracowaniem wyników, sporządzeniem i wydaniem opinii geotechnicznej potrwają około miesiąca.

Izera ma oferować dwie pojemności baterii, a jedno ładowanie do pełna powinno zapewnić 400 km zasięgu / ElectroMobility Poland
Grunt pod budowę nowej fabryki samochodów elektrycznych Izera przejęło miasto Jaworzno / EMP/Jaw.pl

Powstaje projekt budowlany fabryki Izery, grunt przejęty od LP przez Jaworzno

Grunt pod budowę nowej fabryki samochodów elektrycznych przejęło miasto.

– Zakończył się już proces wymiany gruntów pomiędzy Lasami Państwowymi, a Jaworznem, co będzie skutkować powstaniem Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, w ramach którego ma powstać m.in fabryka Izery – wyjaśnił przedstawiciel EMP.

Operatorem Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego ma być Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

– Umowa w tej sprawie między miastem, a KSSE została podpisana 4 sierpnia. Obecnie w oparciu m.in. o efekty pierwszego etapu prac z planistą zakładu, powstaje projekt budowlany fabryki. Szacujemy, że prawo do dysponowania terenem EMP pozyska w I kwartale 2023 roku. Wtedy też rozpocznie się proces inwestycyjny – zapowiedział Paweł Tomaszek z EMP.

Z deklaracji spółki ElectroMobility Poland wynika, że zastosowany w samochodach elektryczny napęd pozwoli przyspieszyć od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund / ElectroMobility Poland

Kiedy ruszy produkcja Izery, termin wpisany ołówkiem?

– Zakładany przez EMP termin rozpoczęcia produkcji to koniec roku 2024. Ostateczna data realizacji projektu uzależniona jest od ustaleń z dostawcą platformy, procesu pozyskiwania finansowania i pozyskania praw do terenu w Jaworznie, na którym planowana jest budowa fabryki – wyjaśnił Jarosław Wenderlich, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Z asekuracyjnej odpowiedzi przedstawiciela rządu można wnioskować, że start produkcji Izery pod koniec 2024 roku wcale nie jest taki żelazny. Raczej wpisany ołówkiem, niż długopisem.

Przypominamy, że plany przewidują produkcję na poziomie 150 tys. aut rocznie. EMP spodziewa się, że dzięki nowej fabryce pracę znajdzie ok. 15 tys. osób: 3 tys. przy produkcji Izery w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu / ElectroMobility Poland

Izera to dwie pojemności baterii i 400 km zasięgu

EMP planuje zaoferować dwie pojemności baterii, a jedno ładowanie do pełna powinno zapewnić 400 km zasięgu. Z deklaracji spółki wynika, że zastosowany w samochodach elektryczny napęd pozwoli przyspieszyć od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund.

Nad wyglądem Izery, wraz z zespołem polskich inżynierów i stylistów, pracowali m.in. projektanci z Torino Design. To prywatne, niezależne włoskie studio stylistyczne, założone 15 lat temu przez Roberto Piattiego, które pracuje z europejskimi i światowymi markami, w tym również z segmentu premium. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara.

W ocenie twórców architektura elektryczna i systemy sterowania wpisują się w obecne trendy. Przewidziano aplikację, która umożliwi uruchomienie klimatyzacji podczas ładowania. Do tego system pozwoli na ustawienie wybranego czasu i cyklu ładowania, by zmniejszyć jego koszt. Użytkownicy będą mogli również dogadać się z samochodami za pomocą aplikacji lub naturalnego głosu, czy skorzystać z dotykowego ekranu.

Elektryki marki Izera zadbają też o bezpieczeństwo, wyposażenie obejmuje m.in.: ESC (system stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), BSW (monitorowanie martwego pola) czy TSR (rozpoznawanie znaków drogowych).

Spółka ElectroMobility Poland podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków / ElectroMobility Poland / prdx
Reklama

Elektryczna Izera, cena i na raty

Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków.

– To było jedno z najważniejszych założeń naszego projektu. Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiedział Piotr Zaremba, prezes EMP.

Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r., a jej zadaniem jest uruchomienie produkcji seryjnej polskiego samochodu elektrycznego Izera. Udziałowcami EMP są cztery polskie koncerny energetyczne: PGE, Energa, Enea oraz TAURON. Każdy objął po 25 proc. akcji w kapitale zakładowym spółki, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. 30 września 2021 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji EMP przez Skarb Państwa, który tym samym stał się większościowym akcjonariuszem. Kapitał zakładowy wynosi 302 296 890 zł.

Nad wyglądem Izery, wraz z zespołem polskich inżynierów i stylistów, pracowali m.in. projektanci z Torino Design. To prywatne, niezależne włoskie studio stylistyczne, założone 15 lat temu przez Roberto Piattiego, które pracuje z europejskimi i światowymi markami, w tym również z segmentu premium. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara / ElectroMobility Poland / prdx
Na terenie przeznaczonym pod fabrykę Izery trwają prace geologiczne / EMP/Jaw.pl
Badania geologiczne prowadzone są na zlecenie ElectroMobility Poland / EMP/Jaw.pl
Elektryki marki Izera zadbają też o bezpieczeństwo, wyposażenie obejmuje m.in.: ESC (system stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), BSW (monitorowanie martwego pola) czy TSR (rozpoznawanie znaków drogowych) / ElectroMobility Poland / prdx
W ocenie twórców architektura elektryczna i systemy sterowania Izery wpisują się w obecne trendy. Przewidziano aplikację, która umożliwi uruchomienie klimatyzacji podczas ładowania. Do tego system pozwoli na ustawienie wybranego czasu i cyklu ładowania, by zmniejszyć jego koszt. Użytkownicy będą mogli również dogadać się z samochodami za pomocą aplikacji lub naturalnego głosu, czy skorzystać z dotykowego ekranu / ElectroMobility Poland / prdx
IZERA, czyli polski samochód elektryczny ma powstawać w Jaworznie / ElectroMobility Poland