Skoda Enyaq iV to dziś jeden z najbardziej efektownych samochodów elektrycznych. Na drodze czy parkując wśród innych aut kompaktowy SUV czeskiej marki wygląda jakby przeskoczył o dwie klasy wyżej. Optyczny awans to zasługa sztuczek stylistycznych i elektrycznej platformy MEB. W kabinie wita mądrze rozplanowana deska rozdzielcza, łatwa obsługa, schludny styl, wysokiej jakości materiały oraz niesamowita przestronność plus potężny bagażnik (585 l/1710 l). Jeśli chodzi o napęd, to naprawdę jest z czego wybierać, ale zanim zakręcą się koła warto poznać dostępne warianty.

Reklama

Podstawowy Enyaq iV 60 oferuje dwustrefową klimatyzację, światła LED i ambientowe oświetlenie wnętrza, nawigację z 13-calowym ekranem dotykowym, tempomat, KESSY GO - system bezkluczykowego uruchamiania auta, wirtualny kokpit, Bluetooth, 8 głośników, funkcja SmartLink, pakiet usług internetowych infotainment bezpłatny przez 3 lata, Front Assist i Turn Assist – asystent skrętu, poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy oraz pasażera z przodu wraz z kurtynami powietrznymi, poduszka centralna, czujniki parkowania z tyłu, 19-calowe alufelgi oraz relingi. Enyaq iV 60 jest napędzany przez zamontowany z tyłu silnik elektryczny o mocy 179 KM, który czerpie prąd z akumulatora o pojemności 62 kWh. Taki magazyn energii wystarczy na przejechanie 412 km (WLTP), a to zasięg pozwalający na bezstresowe podróżowanie. Także przyspieszenie jest niczego sobie – sprint od zera do 100 km/h trwa 8,7 s. Cena? Od 184 400 zł. Jednak po uwzględnieniu 18 750 zł dopłaty z programu "Mój elektryk" osoby fizyczne wydadzą 165 650 zł. Karta Dużej Rodziny oznacza, że finalnie auto będzie kosztować 154,4 tys. zł.

Skoda Enyaq iV 80 / dziennik.pl
Skoda Enyaq 80 iV / dziennik.pl

Skoda Enyaq iV, już najtańsza jest wyposażona na bogato

Reklama

Mocniejszy szybszy Enyaq iV 80 (80x czyli z napędem 4x4) w stosunku do bazowego modelu iV 60 skrywa wyposażenie bogatsze o kamerę cofania, system wyboru profilu jazdy Drive Mode Select, czujniki parkowania z przodu oraz stylową dwuramienną kierownicę obszytą skórą i z manetkami do zmiany poziomu rekuperacji oraz podgrzewaniem wieńca. Enyaq iV 80 skrywa w podłodze największy akumulator 82 kWh (o pojemności netto 77 kWh). Silnik przy tylnej osi produkuje 204 KM i 310 Nm. Taki potencjał sprawia, że przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 8,6 s. Elastyczność? Niesamowita – zryw z 60 km/h do 100 km/h trwa ledwie 4,6 s! Producent deklaruje zasięg do 534 km (według normy WLTP). Ładowanie prądem stałym o mocy 125 kW od 5 do 80 proc. pojemności zajmuje niespełna 40 minut i wydłuża zasięg o ponad 300 km. Cena? Od 213 800 zł. Po odliczeniu państwowych dotacji elektryczny SUV wyniesie odpowiednio 195 tys. zł i 186,8 tys. zł z Kartą Dużej Rodziny.

Skoda Enyaq iV Sportline / Skoda / Ĺ KODA AUTO
Reklama

Enyaq iV 80x (4x4) to aktualnie najmocniejsza wersja tego auta. Przy tylnej osi pracuje silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM), a z przodu zamontowano jednostkę asynchroniczną (ASM). Taki elektryczny duet dostarcza pod nogę 265 KM i 425 Nm! Od zera do 100 km/h rodzinny SUV przyspieszy w 6,9 sekundy, czyli jak rasowe GTI. Akumulator o pojemności użytecznej 77 kWh (82 kWh brutto) powinien zapewnić prądu na przejechanie ok. 500 km. Dwusilnikowy model Enyaq iV 80x wymaga 225 900 zł – dopłata 27 tys. zł z Kartą Dużej Rodziny obniża cenę tego elektryka do 198 900 zł.

Skoda Enyaq iV 80 / dziennik.pl
Skoda Enyaq iV 80 / dziennik.pl

Skoda Enyaq iV - wyposażenie wnętrza

Ogromne wrażenie robią również możliwości urządzenia kabiny. Tu Skoda poszła zupełnie nową ścieżką. Enyaq w każdej odmianie (iV 60; iV 80 i iV 80x) może zostać wzbogacony o pakiety wyposażenia pod nazwą Design Selections. Dostępne aranżacje inspirowane nowoczesnym wnętrzarstwem różnią się m.in. tapicerką, elementami ozdobnymi, deską rozdzielczą oraz użytymi materiałami. W zależności od wariantu, inaczej wyglądają lub z innych tworzyw wykonane są dywaniki, konsola środkowa i oświetlenie. W sumie dostępnych jest 10 różnych pakietów tematycznych, większość w wersji podstawowej i bardziej rozbudowanej wersji Plus. A ich wspólnym mianownikiem jest jakość wykonania na poziomie aut premium – pod tym względem Enyaq iV wjeżdża do samochodowej ekstraklasy. Opcja Loft (standard iV 60; iV 80 i iV 80x) bazuje na nowoczesnych formach. Dwupoziomowa deska rozdzielcza jest wykończona w dwóch kolorach. Kolejne opcje Design Selections dostępne są na liście wyposażenia dodatkowego. Lodge (3 tys. zł) to stonowany klimat, Lounge (6,4 tys. zł) stawia na ekskluzywność, a Suite i ecoSuite oferują klasycznie luksusowe detale.

Skoda Enyaq iV Sportline / Skoda / Ĺ KODA AUTO

Skoda Enyaq Sportline iV

Topowy napęd (iV 80 i iV 80x) występuje też w dynamicznej wersji Sportline z seryjnie montowanym sportowym zawieszeniem. Także adaptacyjne reflektory Full LED Matrix o sześciokątnym kształcie to standard. Do takiego modelu obowiązkowo trzeba zamówić spektakularny podświetlany grill w czarnej oprawie. W takiej konfiguracji elektryczny SUV skody kradnie show wszędzie gdzie się pojawi. Cena? Skoda Enyaq Sportline iV 80 kosztuje od 232 800 zł. 265-konny dwusilnikowy Enyaq Sportline iV 80x wymaga 244 900 zł.

Skoda stworzyła też odmianę Founders Edition limitowaną do 1895 sztuk dla upamiętnienia założenia czeskiej marki przez Vaclava Laurina i Vaclava Klementa 125 lat temu. Ta specjalna wersja występuje w wariantach iV 60, iV 80 i iV 80x.

Skoda Enyaq iV Sportline / Skoda