Zamiast porzuconych i popadających w ruinę hal, lokalne centrum z mieszaniną bloków mieszkalnych, przestrzeni handlowych i zielenią. Do tego zachowany poindustrialny klimat dawnej fabryki - takie w skrócie są założenia masterplanu przygotowanego przez Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego stołecznego ratusza. Główną osią nowego osiedla Warszawy ma stać się Aleja FSO, równoległa do Jagiellońskiej. Na tym terenie mają powstać place miejskie, parki i skwery oraz układ ulic stanowiących połączenia obszaru Żerania z zielonym terenami nad Wisłą i rejonami przystanków kolejowych.
Fabryka samochodów zajmowała olbrzymi teren od Wisły do torów na Pelcowiźnie, przecięty ulicą Jagiellońską. Wschodnia część to m.in hale fabryczne z charakterystyczna bramą wjazdową. Po stronie zachodniej znajdował się, połączony z fabryką tunelem pod Jagiellońską, tor testowy. Ostatni samochód zjechał z taśmy fabryki w lutym 2011 roku.
Tereny po stronie Wisły są teraz własności Mennicy Polskiej, która buduje tam m.in osiedle ośmiu nowoczesnych budynków wielorodzinnych w armach inwestycji Bulwary Praskie. "Pierwszy budynek został oddany w ub.r., dla kolejnych czterech w tym roku został wybrany generalny wykonawca. W maju ruszyła sprzedaż dla II i III etapu inwestycji" - poinformowała PAP Kamila Bidzińska odpowiedzialna za kontakt z mediami z ramienia Mennicy Polskiej. Jak dodała, "200 tys. mkw zajmą mieszkania, a drugie 200 tysięcy zostanie przeznaczone na biznespark".
29 lipca bieżącego roku, teren po wschodniej stronie ulicy Jagiellońskiej został sprzedany deweloperowi OKAM. - To jedna z największych tego typu transakcji na rynku nieruchomości, nie tylko w stolicy, ale i całej Polsce - przekazało w komunikacie biuro marketingowe obsługujące dewelopera OKAM.
- Kupując ten teren, niegdyś służący do produkcji samochodów, dokonaliśmy jednego z największych tego typu nabyć na rynku w ramach tylko jednej transakcji. Niewątpliwie skala inwestycji będzie ogromna i samo przygotowanie jej rozłoży się na kilka lat, a wieloetapowa realizacja na kilkanaście najbliższych. To kolejne wyzwanie, z jakim zmierzymy się w OKAM. W najbliższej perspektywie jednakże planujemy podjąć działania polegające na uatrakcyjnieniu tego miejsca dla obecnych i przyszłych najemców oraz zapewnieniu im możliwości kontynuacji ich działalności. Bardzo ważne dla nas jest pozostawienie charakteru tego niezwykłego miejsca tak ważnego w historii polskiej motoryzacji, dlatego inwestycja będzie prowadzona przez nas z poszanowaniem przeszłości oraz poprzedzona zostanie konsultacjami z zainteresowanymi stronami - zaznaczył Arie Koren, CEO OKAM.
Nie wiadomo dokładnie za jaką kwotę firma kupiła teren, gdyż zasłania się tajemnicą handlową.
- Zakup ogromnych terenów fabrycznych FSO przez firmę OKAM to wyzwanie ale i szansa dla tej części Pragi. Mamy nadzieję, że zapowiedzi inwestora dotyczące utrzymania historycznego charakteru miejsca, w końcu kolebki polskiej motoryzacji, zostaną spełnione. Mamy również nadzieję, że inwestor zagospodarowując teren skorzysta z wypracowanych przed kilkoma laty rekomendacji w ramach projektu „Osiedla Warszawy”. W ich wypracowywaniu uczestniczyli eksperci, ale i przedstawiciele mieszkańców tej części Pragi, choćby z osiedla Śliwice - powiedział Krzysztof Michalski ze stowarzyszenia Porozumienie dla Pragi.